Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura completa pentru acordarea ajutoarelor de minimis pentru intreprinderile mici si mijlocii

03-Iun-2013
2629
Dorim sa va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 305/28.05.2013, a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 274/2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile realizate de intreprinderile mici si mijlocii. Prin aceasta hotarare, se instituie o schema de ajutor de stat care are ca obiectiv acordarea de ajutoare de minimis pentru investitiile realizate de intreprinderile mici si mijlocii (IMM).

Ajutorul de minimis se acorda intreprinderilor mici si mijlocii prin alocari de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finantelor Publice (MFP) - Actiuni generale, sub forma de sume nerambursabile, in procent de 100% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aprobate spre finantare, in limita echivalentului in lei al valorii maxime de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi.

Redam mai jos principalele aspecte privind procedura de acordare a ajutoarelor de minimis de catre MFP.


Acordarea ajutorului de minimis
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Beneficiarii ajutorului de minimis sunt intreprinderile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990 sau ale Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, sunt incadrate in categoria IMM-urilor, conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii, au sediul si isi desfasoara activitatea in Romania;

- desfasoara activitate economica;

- nu au primit ajutoare de minimis pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, anul fiscal in curs si 2 ani anteriori, sau, daca au primit ajutoare de minimis in aceasta perioada, acestea cumulate nu depasesc plafonul echivalent in lei a 200.000 euro, respectiv a 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, indiferent de sursa de finantare;

- prezinta un plan de investitii pentru care se solicita finantarea, cu evidentierea cheltuielilor eligibile. Toate cheltuielile eligibile aferente investitiei vor fi considerate fara TVA;

- prezinta un studiu tehnico-economic din care rezulta viabilitatea proiectului de investitii si eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii 3 ani de la finalizarea investitiei;

- prezinta un angajament ferm privind mentinerea locurilor de munca existente la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare, precum si crearea pana la finalizarea investitiei si mentinerea, pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei, a:

* 5 locuri de munca, din care cel putin 2 locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de pana la 100.000 euro inclusiv;

* 7 locuri de munca, din care cel putin 3 locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro pana la 200.000 euro inclusiv;

- nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;

- nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;

- nu intra in categoria „intreprinderilor in dificultate”;

- nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate.

Prevederile acestei hotarari nu se aplica ajutoarelor:

- acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii;

- acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia primara de produse agricole;

- acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in transformarea si comercializarea produselor agricole;

- destinate activitatilor legate de exportul catre tari terte sau catre state membre ale Uniunii Europene;

- subordonate folosirii marfurilor autohtone in locul celor importate;

- acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectorul carbunelui;

- pentru achizitia de vehicule de transport rutier de marfuri, acordate intreprinderilor care efectueaza transport rutier de marfuri in numele tertilor;

- acordate intreprinderilor aflate in dificultate.

Intreprinderile care pot beneficia de ajutoarele de minimis vor depune la MFP o declaratie scrisa referitoare la toate ajutoarele de minimis primite pe parcursul precedentilor 2 ani fiscali si al anului in curs.

MFP, in calitate de furnizor, informeaza in scris intreprinderile beneficiare cu privire la cuantumul ajutorului aprobat, ajutor ce va fi acordat dupa verificarea respectarii conditiilor mentionate mai sus.

Evidenta ajutoarelor de minimis acordate, este pastrata, pe o perioada de 10 ani fiscali de la data la care este acordat ultimul ajutor de minimis, de catre MFP, care, in calitate de furnizor, verifica periodic, pe parcursul a 3 ani de la finalizarea investitiei, respectarea de catre intreprinderile beneficiare a prevederilor prezentei hotarari. Nerespectarea acestor prevederi precum si a oricaror obligatii asumate in vederea obtinerii finantarii, determina aplicarea de catre MFP, in calitate de furnizor, a masurilor legale necesare in vederea recuperarii ajutorului de minimis acordat.

Acordarea ajutorului de minimis se aplica de la data deschiderii sesiunii pana la 30 iunie 2014, iar plata ajutorului se efectueaza pana la 31 decembrie 2016, in limita bugetului alocat pentru aceasta.

Bugetul maxim al schemei de ajutor de minimis este de 400 milioane lei, respectiv echivalentul a 100 milioane euro, cu posibilitatea suplimentarii. Numarul estimat de IMM-uri beneficiare de ajutor este 1.000.

Procedura de acordare a ajutoarelor de minimis

Pentru a beneficia de ajutor de minimis intreprinderea solicitanta trebuie sa obtina un acord pentru finantare din partea MFP. Pentru obtinerea acordului trebuie depuse urmatoarele documente:

- cerere de acord pentru finantare;

- opis cu documentele anexate cererii de acord pentru finantare;

- certificat constatator, in original, emis de Oficiul Registrului Comertului;

- declaratia pe propria raspundere privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii;

- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, fara datorii, in original sau in copie legalizata, inclusiv pentru punctele de lucru;

- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, fara datorii, in original sau in copie legalizata, inclusiv pentru punctele de lucru;

- situatiile financiare corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, depuse si aprobate, in copie cu mentiunea „Conform cu originalul”;

- plan de investitii, cu evidentierea cheltuielilor eligibile;

- oferte de pret pentru toate echipamentele din planul de investitii;

- studiu tehnico-economic din care sa rezulte viabilitatea proiectului de investitii si eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii 3 ani de la finalizarea investitiei;

- in cazul realizarii unei constructii, dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra terenului pe care urmeaza a se realiza investitia;

- raportul de evaluare intocmit de un expert evaluator autorizat in cazul achizitiei de constructii industriale, pentru invatamant, stiinta, cultura, arta, ocrotirea sanatatii, asistenta sociala, destinate desfasurarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare;

- imputernicire prin act notarial, in original, in cazul in care o alta persoana decat reprezentantul legal al intreprinderii solicitante semneaza cererea de acord pentru finantare si documentatia aferenta;

- actul de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal intreprinderea, in copie.

Plata ajutorului de minimis

Ajutorul de minimis se plateste intreprinderilor care au primit acord pentru finantare, dupa efectuarea partiala sau totala, proportional cu gradul de realizare a investitiei, a cheltuielilor eligibile pentru care a fost emis acordul pentru finantare, in limita sumelor aprobate. Intreprinderea care a primit acord pentru finantare transmite MFP urmatoarele documente:

- cerere de plata a ajutorului de minimis;

- opis cu toate documentele anexate cererii de plata a ajutorului de minimis;

- documentele care atesta realizarea investitiei.

Plata ajutorului de minimis de catre MFP se efectueaza dupa verificarea la fata locului a realizarii investitiei de catre reprezentantii Unitatii de Implementare.

Restituirea ajutoarelor de minimis

MFP verifica, la sediul intreprinderilor beneficiare de ajutor de minimis, veridicitatea si conformitatea documentelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate de intreprinderi, precum si mentinere investitiilor si a locurilor de munca pe o perioada de 3 ani de la finalizarea acestora. In cazul in care se constata lipsa activelor pentru care s-a solicitat/obtinut ajutor de minimis, neinregistrarea acestora in evidenta contabila, precum si schimbarea destinatiei finantarii aprobate, Unitatea de Implementare nu plateste ajutorul de minimis solicitat sau propune ministrului Finantelor Publice recuperarea totala sau partiala a ajutorului de minimis acordat.

Intreprinderile beneficiare au obligatia sa transmita MFP anual, timp de 3 ani de la finalizarea investitiei, o raportare privind efectele finantarii. Raportarea se face pana la data de 1 iulie a anului in curs pentru anul precedent.

Alte precizari

Actul normativ a aprobat modelul si continutul formularelor utilizate in aplicarea procedurii:

- Cerere de acord pentru finantare;

- Declaratia pe propria raspundere privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii;

- Angajament;

- Cerere de plata a ajutorului de minimis;

- Lista documentelor justificative;

- Formular de raportare a efectelor finantarii;

- Cerere de anulare totala sau partiala a ajutorului de minimis pentru care exista Acord pentru finantare.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura completa pentru acordarea ajutoarelor de minimis pentru intreprinderile mici si mijlocii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.