Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noua fata a comertului cu alimente. Vezi ce masuri propune Comisia!

08-Mai-2013
2429
Comisia Europeana a adoptat un pachet de masuri destinat sa consolideze controlul aplicarii standardelor in materie de sanatate si de siguranta pentru intregul lant agroalimentar. Siguranta alimentelor este esentiala pentru a asigura increderea consumatorilor si sustenabilitatea productiei alimentare.


Pachetul de masuri ofera o abordare modernizata si simplificata, bazata mai mult pe riscuri, cu privire la protectia sanatatii, precum si instrumente de control mai eficiente care sa asigure aplicarea eficace a normelor de functionare a lantului alimentar.

Pachetul raspunde apelului la o legislatie mai simplificata si la reglementari mai inteligente, reducand astfel sarcina administrativa pentru operatori si simplificand mediul de reglementare. Se acorda o atentie deosebita impactului acestei legislatii asupra IMM-urilor si a microintreprinderilor, care sunt scutite de elementele cele mai costisitoare si mai impovaratoare ale legislatiei.

Corpul legislativ actual al UE care reglementeaza lantul alimentar consta in aproape 70 de acte legislative. Pachetul de reforme adoptat va reduce numarul acestora la 5 acte legislative si, de asemenea, va simplifica formalitatile administrative din cadrul proceselor si al procedurilor pe care trebuie sa le parcurga fermierii, crescatorii de animale si operatorii din sectorul alimentar (producatori, prelucratori si distribuitori), pentru ca acestia sa isi poata desfasura mai usor activitatea.


Tonio Borg, comisarul pentru sanatate si consumatori, a declarat: "Industria agroalimentara este cel de-al doilea mare sector economic din UE, cu peste 48 de milioane de angajati si cu o valoare a productiei de aproximativ 750 de miliarde EUR pe an. Europa detine cele mai ridicate standarde din lume in materie de siguranta alimentara. Totusi, recentul scandal al carnii de cal, desi nu a prezentat niciun risc pentru sanatate, a demonstrat ca sistemul este perfectibil. Pachetul de reforme adoptat soseste intr-un moment oportun, aratand ca sistemul poate face fata provocarilor cu care se confrunta, si, in plus, integreaza unele dintre invatamintele trase. intr-un cuvant, pachetul vizeaza sa ofere norme mai inteligente pentru alimente mai sigure."


Intreprinderile vor beneficia de norme mai simple, bazate pe date stiintifice si pe riscuri, in ceea ce priveste sarcina administrativa redusa, precum si de procese si masuri mai eficiente pentru finantarea si consolidarea controlului si eradicarii bolilor animalelor si ale plantelor. Consumatorii vor beneficia de produse mai sigure si de un sistem de control mai eficace si mai transparent de-a lungul lantului agroalimentar.



Principalele elemente ale propunerii

Controale oficiale


Comisia a recunoscut necesitatea de a consolida instrumentele de care dispun autoritatile competente din statele membre pentru a verifica respectarea legislatiei UE pe teren (prin controale, inspectii si teste).
Scandalurile alimentare recente au demonstrat inca o data ca autoritatile insarcinate cu controlul aplicarii legislatiei trebuie sa ia masuri mai eficace pentru a-i proteja atat pe consumatori, cat si pe operatorii cinstiti impotriva riscurilor (si in termeni economici) care pot aparea ca urmare a incalcarii normelor de-a lungul lantului.
Noile norme urmaresc o abordare bazata mai mult pe riscuri, permitand astfel autoritatilor competente sa isi concentreze resursele asupra unor probleme mai importante.
Actualul sistem de taxe pentru finantarea implementarii eficace a acestor controale in cadrul unui sistem sustenabil de-a lungul intregului lant va fi extins la alte sectoare din cadrul lantului care nu sunt taxate in prezent.
Microintreprinderile vor fi scutite de aceste taxe, dar nu si de controale, pentru a nu le fi afectata competitivitatea.
Statele membre vor trebui, de asemenea, sa integreze pe deplin controalele antifrauda in planurile lor nationale de control si sa se asigure ca, in aceste cazuri, sanctiunile financiare sunt stabilite la niveluri cu adevarat disuasive.


Sanatatea animalelor

Pachetul va introduce un singur act legislativ pentru reglementarea sanatatii animalelor in UE, bazat pe principiul ca "este mai usor sa previi decat sa vindeci".

Scopul sau este de a ameliora standardele si de a furniza un sistem comun care sa permita o mai buna detectare si un control mai eficient al bolilor si care sa solutioneze intr-un mod coordonat riscurile in materie de sanatate si de siguranta a alimentelor pentru oameni si animale.

Acest sistem imbunatatit, asociat cu norme mai performante in materie de identificare si de inregistrare, le va conferi celor care se ocupa cu protectia lantului nostru alimentar (de exemplu, fermierii si veterinarii) capacitatea de a interveni rapid pentru a limita raspandirea bolilor si a minimiza impactul acestora asupra septelului si asupra consumatorilor.

In plus, pachetul introduce categorizarea/prioritizarea bolilor care necesita interventie la nivelul UE si, ca atare, permite aplicarea unei abordari bazate mai mult pe riscuri si utilizarea adecvata a resurselor.

Pachetul prevede un nivel suficient de flexibilitate pentru a ajusta masurile de sanatate animala in functie de dimensiunile si de natura unitatilor (de exemplu, intreprinderi mici si mijlocii, exploatatii pentru activitati recreative etc.), precum si in functie de circumstantele locale, in special in ceea ce priveste cerintele de inregistrare si de aprobare aplicabile pentru unitati si pentru detinerea de animale sau produse.

Pe o scara mai larga, legislatia trebuie sa fie destul de flexibila si de solida pentru a permite reactia eficace a intregii UE in caz de schimbari climatice importante, oferindu-ne astfel instrumentele necesare pentru solutionarea riscurilor emergente noi si necunoscute, astfel incat sa ne putem adapta rapid la noile evolutii stiintifice si la noile standarde internationale.

Sanatatea plantelor

Valoarea culturilor din UE este de 205 miliarde EUR anual. in absenta protectiei conferite de normele fitosanitare, acest sector ar suferi daune economice grave.
Agricultura, padurile si patrimoniul natural al Europei sunt amenintate de daunatori si de boli care ataca plantele. Ca urmare a globalizarii comertului si a schimbarilor climatice, au aparut tot mai multe specii noi de daunatori.

Pentru a impiedica instalarea acestor noi daunatori in UE si pentru a proteja atat cultivatorii, cat si sectorul forestier, Comisia propune actualizarea actualului sistem fitosanitar.

Se va pune mai mult accentul pe comertul cu risc ridicat cu produse provenind din tarile terte si pe o mai buna trasabilitate a materialului vegetal pe piata interna.

Legislatia introduce, de asemenea, o mai buna supraveghere si eradicarea timpurie a epidemiilor de noi specii de daunatori, precum si compensatii financiare pentru cultivatorii afectati de asemenea daunatori de carantina.


Materialul de reproducere a plantelor (inclusiv seminte)

La nivel mondial, 60% din valoarea exporturilor de seminte provine din UE.
Pachetul prevede norme mai simplificate si mai flexibile pentru comercializarea semintelor si a altor materiale pentru reproducerea plantelor, cu scopul de a asigura productivitatea, adaptabilitatea si diversitatea productiei vegetale si ale padurilor din Europa si de a facilita comertul cu acestea.
Gama larga de materiale si cerintele de testare imbunatatite vor contribui la protejarea biodiversitatii si la o practica a selectiei vegetate orientate spre agricultura sustenabila.
Utilizarea semintelor in gradini private nu este reglementata prin legislatia UE, iar gradinarii privati pot continua sa cumpere orice material vegetal si sa isi vanda semintele in cantitati mici. in plus, se va clarifica faptul ca orice neprofesionist (de exemplu, gradinarii privati) poate face schimb de seminte cu alti gradinari privati, fara a intra sub incidenta normelor regulamentului propus.
Scopul legislatiei este de a introduce o alegere mai larga pentru utilizatori , incluzand astfel noi soiuri ameliorate si testate, materiale care nu respecta definitia soiului (materiale eterogene), soiuri traditionale si materiale de nisa.

Cu toate acestea, noile norme, in acord cu agenda Comisiei privind o mai buna reglementare, tin seama de tipul de materiale, de conditiile de productie si de dimensiunea intreprinderii in cauza. Astfel, in ceea ce priveste vechile soiuri traditionale si materialele eterogene, sunt prevazute doar norme de inregistrare mai putin stricte. Aceste categorii sunt scutite de testare si de alte cerinte ale legislatiei.

In plus, sarcina administrativa este redusa pentru microintreprinderi, care pot comercializa orice tip de material ca "material de nisa" fara inregistrare.
Mai mult, microintreprinderile sunt, in general, scutite de taxe de inregistrare.



Etapele urmatoare

Celelalte institutii ale UE, inclusiv Parlamentul European si Consiliul, vor analiza pachetul de masuri al Comisiei si vor isi adopta pozitiile in timp util. in stadiul actual, se poate estima ca pachetul va intra in vigoare in 2016.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Noua fata a comertului cu alimente. Vezi ce masuri propune Comisia!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Atentie, contabili! Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli de constituire: ce sunt, cum le inregistram si studii de caz

    • In acest articol vom discuta despre cheltuielile de constituire. Vom vedea ce sunt acestea, cum le inregistram in contabilitate, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor. Ce sunt cheltuielile de constituire Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal pierdut. Studiu de caz util pentru pentru contabili

    • O societate de constructii a achizitionat niste materiale cu factura in data de 05.10.2023, achitata cash (valoare de 175 lei). De la acest furnizor se cumpara frecvent cu plata la termen, prin ordin de plata. La o verificare a fisei partener, s-a descoperit diferenta dintre solduri, reprezentata de factura din 05.10.2023, al carei bon fiscal s-a pierdut. Se poate inregistra plata acestei facturi, facuta cash de catre adiministrator, desi, nu mai avem bonul fiscal? Care este inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare. Monografii si studii de caz utile

    • In acest articol vom prezenta cateva monografii contabile si studii de caz utile pentru dividendele interimare. Dividende interimare. Se mai calculeaza acestea daca firma va fi lichidata? Speta 1 Societatea are la 31.03.2024 profit. Intentionam sa demaram procedura de inchidere a firmei - lichidare/dizolvare. Cu acest profit de la 31.03.2024 ce facem? Suntem obligati sa facem bilant interimar si sa-l repartizam pe dividende si abia dupa facem si bilantul pentru etapa intai a lichidarii...» citeste mai departe aici

  • Situatii semestriale 2024. Cine NU va intocmi raportari contabile la 30 iunie 2024

    • De curand a fost aprobat sistemul de raportari contabile la 30 iunie 2024 prin Ordinul 3100/2024. Situatiile semestriale vor a fi depuse la unitatile teritoriale ale Finantelor pana cel mai tarziu la data de 19 august 2024. Cine nu are aceasta obligatie? Cine NU depune raportari contabile la 30 iunie 2024 Conform Referatului de aprobare, entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2024, cele care in tot semestrul I al anului 2024 s-au aflat in...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2024. Daca bilantul a fost depus cu intarziere, firma va trece la impozit pe profit?

    • Societatea este platitoare de impozit pe microintreprindere de la infintare (2019) pana in prezent, dar am depus bilantul cu intarziere 02.06.2024, va trece la plata impozitului pe profit? Microintreprinderi si depunerea bilntului cu intarziere – raspunsul specialistului: Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce o noua litera, lit. i), cu urmatorul cuprins: 1. a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii. Pentru a...» citeste mai departe aici

  • Controalele antifrauda continua! Ce operatori economici sunt in vizorul autoritatilor

    • Operatorii economici din zona Garii de Nord Bucuresti sunt in vizorul autoritatilor! Au fost efectuate controale antifrauda la acesti comercianti in cursul zilei de 19 iulie 2024. Directia generala antifrauda fiscala (DGAF) evalueaza sistematic riscul fiscal din zonele comerciale in care nivelul de conformare a contribuabililor la respectarea legislatiei fiscale este unul redus si organizeaza actiuni operative in vederea descoperirii si sanctionarii abaterilor de la prevederile legale....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016