Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Dividende in 2018. Care este tratamentul fiscal?

21-Mar-2018
19195

In analiza de mai jos, vom vedea cum se impoziteaza dividendele in anul 2018 pentru asociatii care sunt salariati si pentru cei care nu sunt salariati.

In plus, vom stabili ce categorii de venituri intra in plafonul stabilit de lege si pentru ce an se iau in considerare aceste venituri.

Iata raspunsul specialistului!

Potrivit art. 97 alin. (7) din Codul fiscal, veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori.

Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. in cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

Asadar, pentru dividendele distribuite in 2018 se va retine la sursa impozit 5% la momentul platii, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului (in cazul dividendelor distribuite dar neplatite pana la sfarsitul anului).

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018
Vezi detalii
Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica
Vezi detalii
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Vezi detalii

Impozitul retinut la sursa se declara prin formularul 100 pana pe 25 ale lunii urmatoare celei in care a fost retinut si prin formularul 205 pana la sfarsitul lunii februarie din anul urmator.

Incepand cu 01.01.2018, a fost abrogat art. 176, potrivit caruia persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l).

Astfel, nu este relevant daca asociatii au sau nu calitatea de asociat.

In privinta contributiei la sanatate, putem discuta numai pe baza unui proiect de ordonanta care este publicat in acest moment pe site-ul ministerului de finante.

Potrivit acestui proiect, prevederile care impuneau depunerea formularului 600 nu mai sunt valabile.

Contributia la sanatate se va datora in 2018 pentru veniturile obtinute in 2018 (nu se mai calculeaza plafonul pe baza veniturilor din 2017).

Daca veti avea numai venituri din dividende, teoretic nu mai este necesar sa depuneti nimic in 2018, dar veti plati sanatate pana la 31.03.2019 si veti depune declaratia unica

"Art. 122 (4) Nu se completeaza Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii pentru urmatoarele categorii de venituri: d) venituri din investitii, a caror impunere este finala;"

De aici se intelege ca nu se depune declaratia unica pentru declararea impozitului retinut la sursa.

"Art. 174 – Stabilirea, declararea, si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h)

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 122, pana la data de 15 martie inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor."

Asadar, pentru contributia la sanatate, daca obtineti venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) peste plafon in 2018, depuneti declaratia unica pana pe 31.03.2019

Categoriile de venituri care intra in plafonul stabilit de lege sunt cele aferente anului 2018 si sunt prevazute la art. 170 din proiect:

"Art. 170 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h)

(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 122.

(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 122, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) – h), dupa cum urmeaza:

a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68 - 69, dupa caz;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazuta la art. 72 si 721 , precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, determinat potrivit prevederilor art.125 alin. (8) - (9);
d) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 87;
e) venitul si/sau castigul din investitii, stabilit conform art. 94 - 97;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 – 116.

(3) La incadrarea in plafonul prevazut la alin. (2) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.

(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 122.”

In concluzie, pentru dividendele distribuite in 2018 societatea retine 5% impozit.

Daca asociatii au sau nu calitatea de salariati, nu influenteaza contributia la asigurari de sanatate pentru dividendele obtinute in 2018 (conform reglementarilor din acest moment). Daca asociatii obtin venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) peste plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, vor datora contributie la sanatate. Modalitatea de declarare inca nu este clara.

Asteptam publicarea actului care reglementeaza declaratia unica.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu, expert contabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Dividende in 2018. Care este tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 3.64 din 21 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • S-a aprobat programul Investeste in tine. Conditii de acordare a creditelor cu dobanda zero!
    • Guvernul a aprobat, in cadrul sedintei de joi, programul „Investeste in tine”, prin care cei cu varsta intre 16 si 26 de ani pot lua credite de pana la 40.000 de lei, cu dobanda zero, iar cei intre 26 si 55 de ani pot primi un credit de pana la 35.000 de lei, in aceleasi conditii. Pentru a beneficia de acest program, ei trebuie sa fie in sistemul de invatamant sau sa urmeze cursuri de specializare, iar banii pot fi folositi pentru educatie, sanatate sau sport. Principalii beneficiari...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozitul pe venitul microintreprinderilor la impozitul pe profit
    • Sunt multe cazuri in care societatile decid sa treaca de la impozitul pe venit microintreprindere, la impozit pe profit. In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei societati platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care decide urmatoarele: trecerea celor 2 salariati de la o norma pariala la o norma intreaga fiecare si majorarea capitalului social la peste 45.000 lei. Ca urmare a modificarilor facute, societatea vrea sa devina platitoare de impozit pe profit incepand din trimestrul...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ajutor de la stat in sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier
    • La propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul a aprobat un proiect care prevede o schema de ajutor pentru operatorii economici din domeniul transportului public. Memorandumul cu tema: “Incadrarea schemei de ajutor de stat reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor in baza alin. (9) si (10) ale art. 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • ROBOR, nou maxim istoric! Indicele la 3 luni creste la 3,09%
    • Indicele ROBOR la 3 luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor de consum in lei cu dobanda variabila, a atins vineri un nou maxim istoric, cu o urcare de 0,14 puncte procentuale pe piata interbancara. Astfel, de la 2,95% cat era joi, ROBOR a crescut la 3,09%, atingand cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani si opt luni, dupa cum reiese din datele Bancii Nationale a Romaniei (BNR). O valoare mai mare a ROBOR la trei luni a fost inregistrata ultima data pe 30 septembrie 2014, cand...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016