Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia pentru reducerea timpului de munca. Decontarea sumelor. Tratament fiscal

20-Aug-2020
2380

In domeniul constructiilor sunt, in aceasta perioada, o serie de facilitati fiscale: - scutirea de impozit pe venit pentru veniturile din salarii pentru persoanele fizice din domeniul constructiilor; - scutirea de contributia la sanatate pentru persoanele fizice din domeniul constructiilor; - contributia redusa pentru pensii pentru persoanele fizice din domeniul constructiilor. 

In cazul celor aflati in situatia reducerii timpului de munca cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, reducere determinata de instituirea starii de alerta, conform art. 1 din O.U.G nr. 132 din 7 august 2020, partea din indemnizatie decontata din bugetul asigurarilor pentru somaj mai beneficiaza de scutirile de mai sus? Dar partea acoperita exclusiv de angajator beneficiaza de scutirile respective? Pentru angajatii al caror salariu de baza este mai mare decat castigul salarial mediu brut pe economie exista vreo plafonare a venitului la calculul diferentei decontate din bugetul asigurarilor pentru somaj? Va multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

 Potrivit art. 1 alin. (7) din O.U.G. nr. 132/2020, indemnizatia pentru reducerea timpului de munca reprezinta venit de natura salariala si este supusa impozitului pe salarii si platii contributiilor sociale (CAS, CASS, CAM), in conditiile legii.

Potrivit art. 1 alin. (5) din O.U.G. nr. 132/2020, indemnizatia „este suportata de angajator si se achita la data platii salariului aferent lunii respective, urmand a se deconta din bugetul asigurarilor pentru somaj dupa indeplinirea de catre angajator a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”.

In raport cu salariatii societatilor din sectorul constructiilor care aplica facilitatile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, acestia sunt scutiti de la plata impozitului pe salarii, sunt exceptati de la plata CASS si beneficiaza de cota redusa de CAS, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, pentru care sunt indeplinite cumulativ conditiile enumerate la lit. a) – e) al art. 60 pct. 5 din Codul fiscal care vizeaza:

- desfasurarea de catre societate de activitati in sectorul constructii care cuprind activitatile de constructii, domeniile de producere a materialelor de constructii si de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica, definite de codurile CAEN enumerate in cuprinsul articolului;

- realizarea de catre societate a unei cifre de afaceri din activitatile desfasurate in sectorul constructii si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, fiind stabilite reguli speciale pentru societatile nou-infiintate si pentru cele existente la data de 1 ianuarie al fiecarui an; precizam ca trebuie respectate prevederile OPCNSP nr. 239/2019 care aproba mecanismul de calcul al cifrei de afaceri;

- veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, realizate de salariatii pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Astfel, potrivit Instructiunilor de completare a Declaratiei nr. 112 aprobate prin O.M.F.P. nr. 1942/2020, „pentru veniturile lunare din salarii si asimilate salariului realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 3.000 lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, sa fie de 3.000 lei lunar pentru un program de lucru in medie de 167,333 ore pe luna”.

In concluzie, in opinia noastra, coroborand prevederile enuntate si sub rezerva unor clarificari ulterioare, fiecare dintre conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 urmeaza a fi analizate, iar in cazul in care acestea sunt indeplinite facilitatile fiscale putand fi aplicate si veniturilor care fac obiectul analizei, respectiv scutirea de la plata impozitului pe salarii, exceptarea de la plata CASS si reducerea cotei de CAS.

Precizam ca in perioada imediat urmatoare urmeaza a fi aprobate procedura de decontare a sumelor, precum si perioada de aplicare a masurii, fiind asadar anuntate clarificari ale acestor prevederi care reglementeaza indemnizatia pentru reducerea timpului de munca. Trebuie sa reamintim faptul ca in ceea ce priveste alte indemnizatii suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau bugetul de stat, respectiv indemnizatiile de somaj tehnic (O.U.G. nr. 30/2020) si indemnizatiile pentru zile libere pentru parinti (Legea nr. 19/2020), neaplicarea facilitatilor a fost reglementata printr-un act normativ distinct (O.U.G. nr. 48/2020) prin derogare de la prevederile art. 60, 138 1 si 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016