Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valcov: Noul Cod Fiscal, aplicabil din 2016, poate deveni motorul cresterii economice in Romania

23-Feb-2015
3315

In sedinta de guvern de miercuri, 18 februarie 2015, au fost introduse pe ordinea de zi, in prima lectura, proiectele noului Cod Fiscal si cel al Codului de Procedura Fiscala.



"Beneficiul pentru economie al noului pachet fiscal este unul major, mergand de la cresterea veniturilor clasei de mijloc si la crearea de noi locuri de munca (scaderea TVA si reducerea fiscalitatii pentru microintreprinderile active), pana la cresterea veniturilor la bugetul de stat si la cresterea eficientei ANAF. Proiectele celor doua Coduri cuprind puncte de vedere ale tuturor partilor interesate si merita sustinerea tuturor fortelor politice, intrucat Romania are nevoie de o viziune fiscala unitara si de o foarte buna pregatire a economiei pentru momentul intrarii in zona euro. Noile Coduri pot deveni motorul cresterii economice nu doar in 2016, ci in urmatorii 4 ani", a explicat ministrul Finantelor Publice, Darius Valcov.

Proiectele noului Cod Fiscal si cel al Codului de Procedura Fiscala intra de astazi in dezbatere publica si pot fi consultate / gasite aici.

NOTA:

SCHIMBARILE PROPUSE IN NOILE CODURI:



Scaderea TVA, pentru a sustine economia si veniturile clasei de mijloc


20% de la 1 ianuarie 2016; 18% de la 1 ianuarie 2018;

9% la carne, peste, legume si fructe, de la 1 ianuarie 2016;

Introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel

Scaderea cotei unice

14%, de la 1 ianuarie 2019 (atat pentru impozit pe venit, cat si pentru impozit pe profit);

Reducerea fiscalitatii pentru microintreprinderile active, in paralel cu penalizarea microintreprinderilor fara angajati


1% pentru microintreprinderile cu peste 2 salariati

3% pentru microintreprinderile cu un salariat

3%+1530 lei trimestrial, pentru microintreprinderile fara salariati

Eliminare impozit pe dividende, incepand cu 1 ianuarie 2016. Masura ajuta la eliminarea dublei impozitari, la cresterea competitivitatii Romaniei si la mentinerea in tara a capitalului.

Scaderea accizei la mai multe produse, inclusiv benzina si motorina. Scaderea accizei la alcool, bere si vinuri spumoase (mare parte din consum se realizeaza din productia nationala), in paralel cu cresterea accizei la bauturile fermentate linistite.

Reducerea cotei contributiilor de asigurari sociale de stat pentru conditii normale de munca, din 2017


Reducere contributii la angajat, de la 10,5% la 7,5%, de la 1 ianuarie 2017

Reducere contributii la angajator, de la 15,8% la 13,5%, de la 1 ianuarie 2017

Cresterea sumei neimpozabile pentru veniturile din pensii la determinarea impozitului pe venit – in prezent plafonul neimpozabil este de 1000 lei, iar acesta va creste la 1050 lei in anul 2016 si cu cate 50 lei in fiecare an fiscal pana se va ajunge la valoarea de 1200 lei lunar.

Extinderea bazelor impozabile in cazul contributiilor de asigurari sociale si contributiilor de asigurari de sanatate si plafonarea acesteia la 5 castiguri salariale medii brute pe tara.

Eliminarea impozitului pe constructii, incepand cu 1 ianuarie 2016. Masura necesara pentru cresterea investitiilor si a competitivitatii interne.

Neimpozitarea totala a cheltuielilor efectuate de angajatori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor.

Marirea marjelor in care autoriatile locale pot decide cu privire la impozitele si taxele locale (pentru o mai mare descentralizare a deciziei)

Eliminarea a 19 taxe si impozite.

Pentru cei cu venituri reduse din salarii (de pana la 1.000 lei/luna brut) a fost majorat nivelul deducerilor personale acordate in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere (de la un maxim de 650 lei/luna la 800 lei/luna).

Reducerea impozitului cu 50% pentru mijloacele de transport hibride.

Se introduce reglementarea principiului "in dubio contra fiscum" (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).


BENEFICII TOTALE, PENTRU ECONOMIE, IN URMA APLICARII ACESTOR CODURI
Exemplu de calcul, pentru 2016:


Costul bugetar net al masurilor (– 6,81 mld lei in 2016)

Impact pozitiv in cresterea economica (+1,7% din PIB)

Impact pozitiv in cresterea consumului populatiei (+1,9%)

Crearea de noi locuri de munca (+ 325 mii de noi locuri de munca)

Sursa: Ministerul Finantelor Publice

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016