Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reevaluare constructii speciale. Ce presupune?

05-Ian-2018
4724

In analiza urmatoare, vom discuta despre procesul de reevaluare a grupei 212 - Constructii, atat din punct de vedere fiscal, cat si din punct de vedere contabil.

Vom vedea daca exista posibilitatea de a nu reevalua partea de constructii speciale.

Iata raspunsul specialistului!

In situatia prezentata este incidenta atat reglementarea contabila, cat si reglementarea fiscala, respectiv:

- OMPF nr. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 227/2015.

Potrivit prevederilor pct. 58 din Reglementarile contabile, elementele prezentate in situatiile financiare se evalueaza, de regula, pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie.

Cazurile in care nu se foloseste costul de achizitie sau costul de productie sunt cele prevazute de prezentele reglementari.


In situatia in care s-a optat pentru reevaluarea imobilizarilor corporale sau evaluarea instrumentelor financiare la valoarea justa, se aplica prevederile sectiunii 3.4 "Evaluarea alternativa la valoarea justa".

Potrivit prevederilor de la aceasta sectiune, prin derogare de la evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare. Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului, determinata pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii.

La pct. 105 se precizeaza ca elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite. Daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate.

In Ghidul MF de aplicare a OMFP nr. 1802/2014 se mentioneaza urmatoarele:

Reevaluarea se aplica simultan asupra intregii categorii din care face parte imobilizarea corporala, pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.

Ca urmare, daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate.

O categorie de imobilizari corporale cuprinde active de aceeasi natura si utilizari similare, aflate in exploatarea unei entitati. Exemple de categorii de imobilizari corporale sunt: terenuri, cladiri, masini si echipamente, nave, aeronave etc. (pct. 105 alin. (3) si (4)).
Reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului potrivit pct. 106 de la aceasta sectiune.

In situatia in care ati optat prin politicile contabile pentru metoda de evaluare alternativa a imobilizarilor, parerea mea este ca trebuie sa efectuati reevaluarea (la valoarea justa), la toate celelalte active din grupa constructii, inclusiv la cele speciale.

In ceea ce priveste inregistrarea in contabilitate a rezultatelor reevaluarii, in OMFP nr. 1802/2014 se mentioneaza:

- pct. 108: “In cazul in care se efectueaza reevaluarea imobilizarilor corporale, diferenta dintre valoarea rezultata in urma evaluarii pe baza costului de achizitie sau a costului de productie si valoarea rezultata in urma reevaluarii trebuie prezentata in bilant la rezerva din reevaluare, ca un subelement distinct in "Capital si rezerve" (contul 105 "Rezerve din reevaluare")”;

- pct. 109 alin. (1): „Surplusul din reevaluare inclus in rezerva din reevaluare este capitalizat prin transferul direct in rezultatul reportat (contul 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"), atunci cand acest surplus reprezinta un castig realizat”;

- pct. 109 alin. (2): “In sensul prezentelor reglementari, castigul se considera realizat la scoaterea din evidenta a activului pentru care s-a constituit rezerva din reevaluare. Cu toate acestea, o parte din castig poate fi realizat pe masura ce activul este folosit de entitate. In acest caz, valoarea rezervei transferate este diferenta dintre amortizarea calculata pe baza valorii contabile reevaluate si valoarea amortizarii calculate pe baza costului initial al activului”;

- pct. 109 alin. (3): „La aplicarea pentru prima data a prezentelor reglementari, soldul contului 1065 "Rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare" se transfera asupra contului 1175 "Rezultatul reportat reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"”.

Prin urmare, societatea va trebui sa faca reevaluarea constructiilor speciale odata cu reevaluarea intregii grupe a constructiilor si rezultatele sa le inregistreze in contabilitate.

Reglementarea fiscala ( Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare) prevede:

-art. 7 pct. 44 lit. a) defineste valoarea fiscala ca fiind: “valoarea de inregistrare in patrimoniu, potrivit reglementarilor contabile aplicabile - pentru active si pasive, altele decat cele mentionate la lit. b) - d)”. La litera c) de la acelasi punct se arata ca valoarea fiscala este: “..costul de productie,…. la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz - pentru mijloace fixe amortizabile si terenuri. in valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii”;

-art. 26 alin. (6) precizeaza ca: “rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz”;

-art. 19 alin. (1) mentioneaza ca: “Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice”;

-pct. 5 alin. (1) din Norme face referire la faptul ca: “In aplicarea art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal, veniturile si cheltuielile sunt cele inregistrate in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte sume care, din punct de vedere fiscal, sunt elemente similare veniturilor si cheltuielilor”;

-pct. 5 alin. (2) lit. b) din Norme aminteste ca: „Exemple de elemente similare veniturilor:…rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe si a imobilizarilor necorporale, potrivit prevederilor art. 26 alin. (6) … din Codul fiscal”.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal, auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reevaluare constructii speciale. Ce presupune?":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

  • Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala de Legea 127/2021
    • ANAF a publicat recent un material informativ cu privire la modificarile aduse Codului de procedura fiscala de Legea nr. 127 /2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 19/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. TABEL COMPARATIV TITLUL IX - Solutionarea litigiilor fiscale generate de interpretarea si aplicarea acordurilor si conventiilor care prevad evitarea/eliminarea dublei impuneri Forma Codului de procedura fiscala INAINTE de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016