Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reevaluare cladiri. Cand se efectueaza si ce raport se depune?

25-Oct-2016
25363

In analiza de mai jos, avem cazul in care s-a facut reevaluarea cladirilor si a terenurilor la data de 31.12.2013. Vom vedea cand ar trebui facuta revaluarea si daca exista doua tipuri de rapoarte (unul pentru autoritatea fiscala si unul pentru modificarea valorilor in contabilitate), precum si care sunt modificarile legislative pe acest domeniul al reevaluarii.

Din punct de vedere fiscal, conform art. 460 alin. 5 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal in cazul persoanelor juridice care detin in proprietate cladiri, valoarea impozabila a acestora este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitu si poate fi:

- ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
- valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.



Potrivit art. 460 alin. 6 si 8 din lege valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, in caz contrar cota impozitului fiind de 5% din valoarea impozabila.

Dupa cum se poate observa valoarea impozabila/fiscala a cladirilor detinute de persoanele juridice nu se va mai raporta la valoarea de inventar din contabilitate, respectiv la valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica, asa cum se prevede in prezent la art. 253 alin. 1 si 5 din actualul Cod fiscal, ci la valorile enumerate la art. 460 alin. 5 din Noul Cod fiscal.

Ca atare, pentru determinarea impozitului local pe cladiri, va trebui sa efectuati o reevaluare fiscala la 31.12.2016, insa nu este nevoie ca valoarea rezultata in urma evaluarii (in fapt, a reevaluarii) sa fie inregistrata in contabilitate, fiind suficienta depunerea declaratiei fiscale cu noua valoare impozabila a cladirii, la care se anexeaza raportul de evaluare intocmit de evaluatorul autorizat.

In cazul prezentat, autoritatea fiscala locala va fi indreptatita sa stabileasca impozitul in anul 2017 baza cotei majorate de 5%, doar daca societatea nu prezinta o noua declaratie fiscala si raportul de evaluare a cladirii la 31.12.2016. In cazul in care societatea le prezinta, autoritatea fiscala locala este obligata sa ia in considerare raportul de evaluare, indiferent ca valoarea rezultata din acest raport este ori nu inregistrata in contabilitate.

De mentionat ca potrivit art. 495 lit. b din Noul Cod fiscal persoanele juridice au obligatia sa depuna declaratii privind cladirile pe care le detin in proprietate la data de 31 decembrie 2016, destinatia si valoarea impozabila a acestora, pana la data de 31 martie 2016 inclusiv. La aceasta declaratie societatea va anexa doar raportul de evaluare intocmit la 31.12.2016, fara sa mai depuna niciun document contabil/balanta de verificare.

Din punct de vedere contabil, societatea trebuie sa aiba in vedere regulile referitoare la evaluarea alternativa la valoarea justa a imobilizarilor prevazute de Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014. Din punct de vedere contabil, daca valoarea inregistrata in contabilitate este valoare de piata actuala, nu trebuie sa efectuati reevaluare. Reglementarea contabila nu impune reevaluare la 3 ani, ci numai cea fiscala.

Astfel, conform pct. 105 alin. 1-2 din reglementarile amintite elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite, iar daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate. De asemena, conform pct. 106 alin. 1 reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa la data bilantului.

In lumina acestor prevederi, daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate. In schimb, daca societatea detine mai multe cladiri, acestea trebuie reevaluate simultan si, daca in cazul uneia dintre ele, se poate vorbi de o diferenta substantiala intre valoarea contabila si valoarea justa reiesita in urma reevaluarii, atunci rezultatele reevaluarii trebuie inregistrate in contabilitate pentru toate cladirile, inclusiv pentru cladirile unde nu s-au determinat diferente substantiale (in caz contrar, s-ar ajunge la o combinatie de costuri si valori pentru cladirile raportate in situatiile financiare, situatie ce contravine prevederilor pct. 105 alin. 1 din reglementarile contabile).

In cazul in care din punct de vedere contabil trebuie efectuata reevaluare, va trebui sa aveti doua rapoarte de reevaluare: unul in scop fiscal si altul in vederea inregistrarii in contabilitate la valoarea de piata.

Reevaluarea in scop fiscal se face dupa un standard nou de reevaluare denumit GEV 500 – Determinarea valorii impozabile a unei cl?diri si se efectueaza de evaluatori autorizati ANEVAR. Acest standard difera de standardul dupa care se fac reevaluarile contabile pentru a aduce la valoare de piata valoarea imobilului. Reevaluarile contabile se fac fie de comisii tehnico – economice din cadrul societatii fie de experti evaluatori ANEVAR.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reevaluare cladiri. Cand se efectueaza si ce raport se depune?":
Rating:

Nota: 2.88 din 12 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Refacerea evidentei contabile. Inchidere conturi si inregistrari contabile
    • Unul dintre specialistii nostri va analiza, in cele ce urmeaza, urmatoarea situatie: "Am preluat o societate comerciala, care in acest moment inchiriaza spatiul pe care il detine, in trecut societatea a desfasurat mai multe tipuri de activitati, balanta pe care a prezentat-o contine solduri pe care administratorul nu le poate identifica si nu are o baza de date, este vorba despre cheltuieli in avans, venituri in avans, contul 408 furnizori facturi nesosite, are sold la furnizori pe care nu il...» citeste mai departe aici

  • Propunerea legislativa in Senat: Completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Eliminarea impozitului pe venit pentru jurnalisti
    • UPDATE: Proiectul pentru modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal a fost depus pentru dezbatere in Senat. Marti, 12.02.2019, actul normativ care prevede scutirea jurnalistilor de la plata impozitului pe venit a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social. Tot in aceeasi zi a fost inaintat si Consiliului Legislativ pentru aviz (termenul pana la care se va primi un raspuns este 14.03.2019)., dar si la Guvern de unde este asteptat un punct de vedere. Derularea procedurii...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Lege: Pensiile speciale ar putea fi ELIMINATE!
    • Proiectul legislativ inregistrat la Senat pentru dezbatere de doi senatori si doi deputati liberali prevede eliminarea pensiilor de serviciu – cunoscute drept “pensii speciale” – pentru mai multe categori de bugetari. Asadar, deputatii, senatorii, judecatorii, procurorii, militarii si politistii ar putea ramane fara pensii speciale daca actul normativ va fi adoptat. Bulacu Romulus si Citu Florin – senatori PNL, Buican Cristian si Stirbu Gigel – deputati PNL...» citeste mai departe aici

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Banca Centrala Europeana atrage atentia ministrului Finantelor ca nu a fost consultata cu privire la OUG 114/2018
    • Autoritatile romane ar fi trebuit sa consulte Banca Centrala Europenana inainte de adoptarea OUG 114/2018, lucru care, insa, nu s-a intamplat, dupa reiese dintr-o scrisoare inaintata in mod oficial ministrului Finantelor, Eugen Teodorovici. Banca Centrala Europeana atrage atentia ca autoritatile romane nu si-au indeplinit obligatia de a consulta institutia “cu privire la asemenea legi”, asa cum prevede legislatia europeana. Astfel, autoritatile nationale aveau obligatia de a consulta...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016