Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reevaluare cladiri. Cand se efectueaza si ce raport se depune?

25-Oct-2016
20236

In analiza de mai jos, avem cazul in care s-a facut reevaluarea cladirilor si a terenurilor la data de 31.12.2013. Vom vedea cand ar trebui facuta revaluarea si daca exista doua tipuri de rapoarte (unul pentru autoritatea fiscala si unul pentru modificarea valorilor in contabilitate), precum si care sunt modificarile legislative pe acest domeniul al reevaluarii.

Din punct de vedere fiscal, conform art. 460 alin. 5 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal in cazul persoanelor juridice care detin in proprietate cladiri, valoarea impozabila a acestora este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitu si poate fi:

- ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
- valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
- valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
- valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.



Potrivit art. 460 alin. 6 si 8 din lege valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, in caz contrar cota impozitului fiind de 5% din valoarea impozabila.

Dupa cum se poate observa valoarea impozabila/fiscala a cladirilor detinute de persoanele juridice nu se va mai raporta la valoarea de inventar din contabilitate, respectiv la valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica, asa cum se prevede in prezent la art. 253 alin. 1 si 5 din actualul Cod fiscal, ci la valorile enumerate la art. 460 alin. 5 din Noul Cod fiscal.

Ca atare, pentru determinarea impozitului local pe cladiri, va trebui sa efectuati o reevaluare fiscala la 31.12.2016, insa nu este nevoie ca valoarea rezultata in urma evaluarii (in fapt, a reevaluarii) sa fie inregistrata in contabilitate, fiind suficienta depunerea declaratiei fiscale cu noua valoare impozabila a cladirii, la care se anexeaza raportul de evaluare intocmit de evaluatorul autorizat.

In cazul prezentat, autoritatea fiscala locala va fi indreptatita sa stabileasca impozitul in anul 2017 baza cotei majorate de 5%, doar daca societatea nu prezinta o noua declaratie fiscala si raportul de evaluare a cladirii la 31.12.2016. In cazul in care societatea le prezinta, autoritatea fiscala locala este obligata sa ia in considerare raportul de evaluare, indiferent ca valoarea rezultata din acest raport este ori nu inregistrata in contabilitate.

De mentionat ca potrivit art. 495 lit. b din Noul Cod fiscal persoanele juridice au obligatia sa depuna declaratii privind cladirile pe care le detin in proprietate la data de 31 decembrie 2016, destinatia si valoarea impozabila a acestora, pana la data de 31 martie 2016 inclusiv. La aceasta declaratie societatea va anexa doar raportul de evaluare intocmit la 31.12.2016, fara sa mai depuna niciun document contabil/balanta de verificare.

Din punct de vedere contabil, societatea trebuie sa aiba in vedere regulile referitoare la evaluarea alternativa la valoarea justa a imobilizarilor prevazute de Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014. Din punct de vedere contabil, daca valoarea inregistrata in contabilitate este valoare de piata actuala, nu trebuie sa efectuati reevaluare. Reglementarea contabila nu impune reevaluare la 3 ani, ci numai cea fiscala.

Astfel, conform pct. 105 alin. 1-2 din reglementarile amintite elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite, iar daca un activ imobilizat este reevaluat, toate celelalte active din categoria din care face parte trebuie reevaluate. De asemena, conform pct. 106 alin. 1 reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa la data bilantului.

In lumina acestor prevederi, daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate. In schimb, daca societatea detine mai multe cladiri, acestea trebuie reevaluate simultan si, daca in cazul uneia dintre ele, se poate vorbi de o diferenta substantiala intre valoarea contabila si valoarea justa reiesita in urma reevaluarii, atunci rezultatele reevaluarii trebuie inregistrate in contabilitate pentru toate cladirile, inclusiv pentru cladirile unde nu s-au determinat diferente substantiale (in caz contrar, s-ar ajunge la o combinatie de costuri si valori pentru cladirile raportate in situatiile financiare, situatie ce contravine prevederilor pct. 105 alin. 1 din reglementarile contabile).

In cazul in care din punct de vedere contabil trebuie efectuata reevaluare, va trebui sa aveti doua rapoarte de reevaluare: unul in scop fiscal si altul in vederea inregistrarii in contabilitate la valoarea de piata.

Reevaluarea in scop fiscal se face dupa un standard nou de reevaluare denumit GEV 500 – Determinarea valorii impozabile a unei cl?diri si se efectueaza de evaluatori autorizati ANEVAR. Acest standard difera de standardul dupa care se fac reevaluarile contabile pentru a aduce la valoare de piata valoarea imobilului. Reevaluarile contabile se fac fie de comisii tehnico – economice din cadrul societatii fie de experti evaluatori ANEVAR.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reevaluare cladiri. Cand se efectueaza si ce raport se depune?":
Rating:

Nota: 2.68 din 11 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016