
Raportul Special
realizat de specialisti
Conform unui nou proiect de OUG al Ministerului Finantelor, termenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat cu inca un an. Firmele vor avea din nou aceasta obligatie incepand cu anul 2024 daca proiectul va fi promulgat de Presedinte.
Prin noul act normativ se propune prelungirea perioadei privind suspendarea depunerii declaratiilor informative prevazute la art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal, pana la data de 31.12.2023, avand in vedere faptul ca incepand cu anul 2021 s-a modificat metodologia de calcul a Bazei TVA si vor avea loc inspectii din partea Comisiei Europene pentru anii anteriori, ceea ce va putea permite, relativ usor, reintroducerea obligatiei de depunere a declaratiilor informative cod 392A, 392B 393.
Dispozitiile privind prelungirea suspendarii prevederilor art. 76 alin. (4) litera x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se vor aplica pana la data de 31 decembrie 2023.
Atentie! Prin Ordonanta nr.6/2020 care a intrat in vigoare de la 3 februarie 2020 a fost amanat termenul de depunere a declaratiilor fiscale 392A, 392B si 393 pana la data de 31 decembrie 2022.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Extras din Ordinul nr.6/2020:
Art. I. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 13 alineatul (1), dupa litera e) se introduc doua noi litere, literele f) si g), cu urmatorul cuprins: " f) persoanele juridice straine rezidente intr-un stat tert care desfasoara activitate in Romania prin intermediul unuia sau mai multor elemente tratate drept sedii permanente, in ceea ce priveste situatiile ce implica existenta unor tratamente neuniforme ale elementelor hibride sau tratamente neuniforme ale rezidentei fiscale, astfel cum acestea sunt reglementate in cadrul cap. III1; g) entitatea transparenta fiscal, in ceea ce priveste situatiile ce implica existenta unor tratamente neuniforme ale elementelor hibride inversate, astfel cum acestea sunt reglementate la art. 407."
2. La articolul 13 alineatul (2), litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " j) entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica ce nu se afla in cazul prevazut la alin. (1) lit. g)."
3. La articolul 401, dupa punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu urmatorul cuprins: " 41. In sensul art. 406 si 407:
a) in cazul in care tratamentul neuniform decurge din situatiile prevazute de pct. 11 al prezentului articol lit. a) subpct. (ii)-(v) sau dintr-o dubla deducere si, respectiv, in cazul in care este necesara o ajustare in temeiul art. 406 alin. (3) sau al art. 407, definitia intreprinderii asociate se modifica astfel incat procentul impus de 25% sa fie inlocuit cu un procent impus de 50%;
b) o persoana care actioneaza impreuna cu o alta persoana in ceea ce priveste drepturile de vot sau proprietatea asupra capitalului unei entitati este considerata detinatoare a unei participatii in ceea ce priveste toate drepturile de vot in cadrul entitatii respective sau proprietatea asupra capitalului entitatii respective care sunt detinute de cealalta persoana;
c) o intreprindere asociata inseamna, de asemenea, o entitate care face parte din acelasi grup consolidat in scopuri de contabilitate financiara ca si contribuabilul, o intreprindere in care contribuabilul are o influenta semnificativa asupra conducerii sau o intreprindere care are o influenta semnificativa asupra conducerii contribuabilului;".
4. La articolul 401, dupa punctul 10 se introduc trei noi puncte, punctele 11-13, cu urmatorul cuprins: " 11. tratament neuniform al elementelor hibride - o situatie care implica un contribuabil sau o entitate, in ceea ce priveste art. 406 alin. (3), si conduce la un tratament neuniform de deducere fara includere sau de dubla deducere; in intelesul acestei definitii se au in vedere urmatoarele:
a) deducerea fara includere apare atunci cand: (i) plata este efectuata in temeiul unui instrument financiar si aceasta nu urmeaza sa fie inclusa intr-o perioada de timp rezonabila, iar tratamentul neuniform poate fi pus pe seama diferentelor in ceea ce priveste calificarea instrumentului sau a platii respective. in sensul prezentului subpunct, o plata efectuata in temeiul unui instrument financiar este tratata ca fiind inclusa in venit intr-un interval de timp rezonabil, in cazul in care acea plata este inclusa de catre jurisdictia platitorului intr-o perioada fiscala care debuteaza in termen de 12 luni de la sfarsitul perioadei fiscale a platitorului sau este rezonabil sa se prevada ca plata va fi inclusa de catre jurisdictia beneficiarului platii intr-o perioada fiscala viitoare, iar conditiile platii sunt cele preconizate a fi convenite intre intreprinderi independente; (ii) plata este efectuata catre o entitate hibrida, iar tratamentul neuniform este rezultatul unor diferente privind alocarea platilor efectuate catre entitatea hibrida in temeiul legislatiei jurisdictiei in care entitatea hibrida este stabilita sau inregistrata si al legislatiei jurisdictiei oricarei persoane care participa la entitatea hibrida respectiva; (iii) plata este efectuata catre o entitate cu unul sau mai multe sedii permanente, iar tratamentul neuniform este rezultatul unor diferente privind alocarea platilor intre sediul central si sediul permanent sau intre doua sau mai multe sedii permanente ale aceleiasi entitati in temeiul legislatiei jurisdictiei in care isi desfasoara activitatea entitatea respectiva; (iv) plata este efectuata catre un sediu permanent ignorat; (v) plata este efectuata de catre o entitate hibrida, iar tratamentul neuniform este rezultatul faptului ca plata este ignorata in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii; (vi) plata este o plata preconizata intre sediul central si sediul permanent sau intre doua sau mai multe sedii permanente, iar tratamentul neuniform este rezultatul faptului ca plata este ignorata in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii;
b) o plata reprezentand randamentul aferent unui instrument financiar transferat nu conduce la un tratament neuniform al elementelor hibride in conformitate cu lit. a) subpct. (i), in cazul in care plata este efectuata de un comerciant financiar in cadrul unui transfer hibrid pe piata reglementata, cu conditia ca jurisdictia platitorului sa impuna comerciantului financiar includerea tuturor sumelor incasate in legatura cu instrumentul financiar transferat;
c) un tratament neuniform apare numai in temeiul lit. a) subpct. (v) si (vi), precum si dintr-o dubla deducere, in masura in care jurisdictia platitorului permite ca deducerea sa fie compensata cu o suma care nu reprezinta venituri cu dubla includere;
d) un tratament neuniform nu este considerat tratament neuniform al unor elemente hibride, cu exceptia cazului in care apare intre intreprinderi asociate, intre un contribuabil si o intreprindere asociata, intre sediul central si sediul permanent, intre doua sau mai multe sedii permanente ale aceleiasi entitati sau in cadrul unui acord structurat;
e) in sensul pct. 11 al art. 401, art. 406, art. 407, precum si al art. 408, se utilizeaza termenii si expresiile urmatoare:
i) tratament neuniform - o dubla deducere sau o deducere fara includere;
(ii) dubla deducere - o deducere a aceleiasi plati sau a acelorasi cheltuieli sau pierderi in jurisdictia in care isi are originea plata, sunt suportate cheltuielile sau sunt suferite pierderile, in jurisdictia platitorului, precum si intr-o alta jurisdictie, respectiv jurisdictia investitorului. In cazul unei plati efectuate de catre o entitate hibrida sau un sediu permanent, jurisdictia platitorului este jurisdictia in care isi are sediul sau se situeaza entitatea hibrida sau sediul permanent;
(iii) deducere fara includere - deducerea unei plati sau a unei plati preconizate intre sediul principal si sediul permanent sau intre doua sau mai multe sedii permanente in orice jurisdictie in care plata sau plata preconizata este tratata ca efectuata, in jurisdictia platitorului fara o includere corespunzatoare in scopuri fiscale a aceleiasi plati sau plati preconizate, in jurisdictia beneficiarului platii. Jurisdictia beneficiarului platii este orice jurisdictie in care plata sau plata preconizata este primita sau tratata ca fiind primita in conformitate cu legislatia oricarei alte jurisdictii;
(iv) deducere - suma care este tratata ca deductibila din rezultatul fiscal/venitul impozabil in temeiul legislatiei din jurisdictia platitorului sau a investitorului. Deducerea/Deductibilitatea pentru o plata inseamna ca, dupa o determinare corespunzatoare a caracterului si a modului de tratare a platii in conformitate cu legislatia din jurisdictia platitorului, plata este luata in considerare ca o deducere sau o scutire fiscala echivalenta de impozit in temeiul legislatiei acestei jurisdictii atunci cand se calculeaza venitul net al contribuabilului;
(v) includere - suma luata in considerare la calcularea rezultatului fiscal/venitului impozabil in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii. O plata in temeiul unui instrument financiar nu ar trebui tratata ca inclusa in masura in care plata se califica pentru orice avantaj fiscal exclusiv datorita modului in care plata se califica in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii;
(vi) venituri cu dubla includere - orice element de venit care este inclus atat in temeiul prezentului titlu, cat si in temeiul legislatiei celeilalte jurisdictii implicate in aparitia tratamentului neuniform;
(vii) instrument financiar - orice instrument, in masura in care genereaza rentabilitate financiara sau o rentabilitate a capitalurilor proprii, care este impozitata pe baza normelor de impozitare a datoriei, participatiei sau instrumentelor financiare derivate in conformitate cu legislatia din jurisdictia beneficiarului platii sau din cea a platitorului si include un transfer hibrid;
(viii) transfer hibrid - orice acord referitor la transferul unui instrument financiar, in cazul in care randamentul aferent instrumentului financiar transferat este tratat in scopuri fiscale ca fiind obtinut simultan de mai mult de una dintre partile la acordul respectiv;
(ix) avantaj fiscal - o scutire fiscala, o reducere a cotei de impozitare sau orice tip de credit/rambursare fiscala, altul decat un credit fiscal pentru impozitul retinut la sursa;
(x) entitate hibrida - orice entitate sau acord care este considerata/considerat ca fiind o entitate impozabila in temeiul legislatiei existente dintr-o jurisdictie si ale carei/carui venituri sau cheltuieli sunt tratate ca venituri sau cheltuieli ale uneia sau mai multor altor persoane in temeiul legislatiei dintr-o alta jurisdictie;
(xi) persoana - o persoana fizica sau o entitate;
(xii) sediu permanent ignorat - orice entitate care este tratata ca dand nastere unui sediu permanent in temeiul legislatiei din jurisdictia in care se afla sediul social si care nu este tratata ca dand nastere unui sediu permanent in temeiul legislatiei din cealalta jurisdictie;
(xiii) comerciant financiar - o persoana sau o entitate care desfasoara activitatea de cumparare si vanzare de instrumente financiare, in mod regulat si in nume propriu, cu scop lucrativ;
(xiv) transfer hibrid pe piata reglementata - orice transfer hibrid incheiat de un comerciant financiar in cursul activitatii uzuale desfasurate, si nu ca parte a unui acord structurat; 12. grup consolidat in scopuri de contabilitate financiara - un grup compus din toate entitatile care sunt incluse in totalitate in situatiile financiare consolidate intocmite in conformitate cu standardele internationale de raportare financiara sau cu sistemul national de raportare financiara al unui stat membru; 13. acord structurat - orice acord care implica un tratament neuniform al elementelor hibride in care pretul tratamentului neuniform este fixat in clauzele acordului sau un acord care a fost conceput pentru a avea ca rezultat un tratament neuniform al elementelor hibride, cu exceptia cazului in care nu s-ar fi putut astepta in mod rezonabil ca respectivul contribuabil sau o intreprindere asociata sa aiba cunostinta de tratamentul neuniform si acesta/aceasta nu a beneficiat de o parte din valoarea avantajului fiscal rezultat din tratamentul neuniform al elementelor hibride."
5. Articolul 406 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 406. - Tratamentele neuniforme ale elementelor hibride
(1) in situatia in care exista un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o dubla deducere se aplica una dintre urmatoarele reguli: a) in cazul unui contribuabil care desfasoara activitate intr-o alta jurisdictie, printr-un sediu permanent, respectiv detine o entitate hibrida stabilita/inregistrata intr-o alta jurisdictie, nu i se acorda deducere pentru suma duplicata aferenta unei plati efectuate/cheltuieli suportate/pierderi suferite de sediul permanent/entitatea hibrida, dedusa in jurisdictia in care este stabilit/inregistrat sediul permanent, respectiv entitatea hibrida; b) in cazul unei entitati hibride/entitati tratate drept sediu permanent, nu i se acorda deducerea pentru plata efectuata, cheltuiala suportata sau pierderea suferita de aceasta, in masura in care jurisdictia investitorului sau acorda deducere pentru suma duplicata aferenta platii/cheltuielii/pierderii realizate de entitate; c) orice deducere pentru plata efectuata, cheltuiala suportata sau pierderea suferita de un contribuabil este eligibila pentru compensare cu venituri cu dubla includere, indiferent daca acestea apar in perioada fiscala curenta sau in cea ulterioara.
(2) in masura in care exista un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o deducere fara includere se aplica una dintre urmatoarele reguli: a) in situatia in care contribuabilul are calitatea de platitor, acestuia nu i se acorda deducerea pentru plata efectuata; b) in situatia in care contribuabilul are calitatea de beneficiar al unei plati, acesta include in veniturile impozabile cuantumul platii respective daca jurisdictia in care isi are originea plata a permis deducerea acesteia.
(3) Unui contribuabil nu i se acorda dreptul de deducere a unei plati in masura in care acea plata finanteaza, direct sau indirect, cheltuieli deductibile care conduc la un tratament neuniform al elementelor hibride prin intermediul unei tranzactii sau al unei serii de tranzactii intre intreprinderi asociate sau incheiate ca parte a unui acord structurat, cu exceptia cazului in care unul dintre statele implicate in tranzactie sau in seria de tranzactii a realizat o ajustare echivalenta in raport cu un astfel de tratament neuniform al elementelor hibride.
(4) Se exclud din domeniul de aplicare al alin. (2): a) pentru lit. b), tratamentele neuniforme ale elementelor hibride, astfel cum sunt definite la art. 401 pct. 11 lit. a) subpct. (ii), (iii), (iv) sau (vi); b) pentru lit. a) si b), tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care rezulta dintr-o plata de dobanzi efectuata in cadrul unui instrument financiar catre o intreprindere asociata, in cazul in care: (i) instrumentul financiar are caracteristici de conversie, de recapitalizare interna sau de reducere a valorii contabile; (ii) instrumentul financiar a fost emis cu scopul unic de a satisface cerintele de capacitate de absorbtie a pierderilor aplicabile sectorului bancar si instrumentul financiar este recunoscut ca atare in cerintele de capacitate de absorbtie a pierderilor care se aplica contribuabilului; (iii) instrumentul financiar a fost emis: (a) in legatura cu instrumente financiare cu caracteristici de conversie, de recapitalizare interna sau de reducere a valorii contabile, la nivelul unei societati-mama; (b) la un nivel necesar pentru a satisface cerintele aplicabile in materie de capacitate de absorbtie a pierderilor; (c) nu ca parte a unui acord structurat; si (iv) deducerea totala neta pentru grupul consolidat in cadrul acordului nu depaseste cuantumul la care s-ar fi ridicat daca contribuabilul ar fi emis un astfel de instrument financiar direct pe piata.
(5) Prevederile alin. (4) lit. b) se aplica pana la 31 decembrie 2022.
(6) In masura in care un tratament neuniform al elementelor hibride implica venitul unui sediu permanent ignorat, care nu face obiectul impozitarii in Romania, prin care un contribuabil cu rezidenta fiscala in Romania isi desfasoara activitatea intr-un alt stat membru/stat tert, contribuabilul roman include in baza impozabila veniturile care, in caz contrar, ar fi atribuite sediului permanent ignorat. Aceasta regula se aplica, cu exceptia cazului in care Romania scuteste veniturile respective in temeiul unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate cu un stat tert.
(7) In masura in care un transfer hibrid are rolul de a genera o reducere a impozitului retinut la sursa pentru o plata care decurge dintr-un instrument financiar transferat catre mai multe parti implicate, beneficiile unei astfel de reduceri se limiteaza proportional cu veniturile nete impozabile legate de o astfel de plata."
6. Dupa articolul 406 se introduc patru noi articole, articolele 407-4010, cu urmatorul cuprins:
" Art. 407. - Tratamentele neuniforme ale elementelor hibride inversate (1) In cazul in care una sau mai multe entitati nerezidente asociate care detin in total o participare directa sau indirecta de minimum 50% privind drepturile de vot, capitalul sau cota de profit intr-o entitate hibrida inregistrata sau stabilita in Romania, sunt situate intr-o jurisdictie sau in jurisdictii care trateaza respectiva entitate hibrida ca pe un contribuabil, entitatea hibrida este considerata rezident fiscal in Romania si i se percepe impozit pe profit, potrivit prevederilor prezentului titlu, in masura in care venitul entitatii hibride nu este impozitat intr-un alt mod in temeiul legislatiei din oricare alta jurisdictie implicata.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica unui organism de plasament colectiv, stabilit in Romania, care imbraca forma unui fond sau a unui organism de investitii cu detinere larga si care detine un portofoliu diversificat de titluri de valoare si face obiectul regulamentului privind protectia investitorilor, conform legilor speciale in materie, inclusiv in ceea ce priveste protectia investitorilor.
Art. 408. - Tratamentele neuniforme ale rezidentei fiscale In masura in care sumele reprezentand plati, cheltuieli sau pierderi realizate de un contribuabil care isi are rezidenta fiscala in Romania si intr-o alta jurisdictie fiscala sunt deductibile din baza impozabila in ambele jurisdictii, contribuabilului nu i se acorda dreptul de deducere in cazul in care cealalta jurisdictie fiscala permite ca deducerea duplicata sa fie compensata cu venituri care nu reprezinta venituri cu dubla includere. in situatia in care cealalta jurisdictie este tot un stat membru si, in temeiul unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si acel stat, contribuabilul nu este considerat ca fiind rezident fiscal in Romania, acestuia nu i se acorda deducerea pentru platile/cheltuielile/pierderile respective.
Art. 409. - Utilizarea normelor elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica in materie de tratamente neuniforme ale elementelor hibride In aplicarea art. 406-408 se utilizeaza si normele/conceptele/definitiile/exemplele elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica cuprinse in raportul sau privind neutralizarea efectelor schemelor bazate pe tratamentul neuniform al elementelor hibride, actiunea 2 - raport final 2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4010. - Compatibilitatea cu legislatia europeana Dispozitiile prezentului capitol transpun prevederile Directivei 2016/1.164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 193 din 19 iulie 2016, precum si pe cele ale Directivei 2017/952/UE a Consiliului din 29 mai 2017 de modificare a Directivei (UE) 2016/1.164 in ceea ce priveste tratamentul neuniform al elementelor hibride care implica tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 144 din 7 iunie 2017." 7. La articolul 267, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
" (2) Urmatoarele teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene se exclud din teritoriul Uniunii Europene din punctul de vedere al taxei: a) Republica Federala Germania: 1. Insula Heligoland; 2. teritoriul Busingen; b) Regatul Spaniei: 1. Ceuta; 2. Melilla; c) Republica Italiana: Livigno. (3) Urmatoarele teritorii care fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene se exclud din teritoriul Uniunii Europene din punctul de vedere al taxei: a) Insulele Canare; b) teritoriile franceze mentionate la art. 349 si art. 355 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene; c) Muntele Athos; d) Insulele Aland; e) Insulele anglo-normande; f) Campione d'Italia; g) apele italiene ale lacului Lugano."
8. Dupa articolul 270 se introduce un nou articol, articolul 2701, cu urmatorul cuprins: Art. 2701. - Stocuri la dispozitia clientului (1) Transferul de catre o persoana impozabila de bunuri care fac parte din activele activitatii sale economice catre un alt stat membru in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului nu este tratat ca o livrare de bunuri efectuata cu titlu oneros. (2) In sensul prezentului articol, se considera ca regimul de stocuri la dispozitia clientului exista atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii: a) bunurile sunt expediate sau transportate de o persoana impozabila sau de o parte terta in numele sau catre un alt stat membru, in vederea livrarii bunurilor respective in acel stat membru, intr-un stadiu ulterior si dupa sosire, catre alta persoana impozabila care are dreptul sa intre in posesia respectivelor bunuri in conformitate cu un acord existent intre ambele persoane impozabile; b) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile nu si-a stabilit activitatea economica si nici nu are un sediu fix in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile; c) persoana impozabila careia ii sunt destinate a fi livrate bunurile este identificata in scopuri de TVA in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile si atat identitatea sa, cat si codul de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost atribuit de statul membru respectiv sunt cunoscute de persoana impozabila mentionata la lit. b) in momentul in care incepe expedierea sau transportul bunurilor. in situatia in care bunurile sunt expediate din alt stat membru in Romania, codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile este reprezentat de codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform art. 316 sau 317; d) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile inregistreaza transferul bunurilor in registrul prevazut la art. 321 alin. (6), in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din Romania in alt stat membru sau in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din alt stat membru in Romania, in registrul corespunzator prevazut in legislatia acelui stat membru si include identitatea persoanei impozabile care achizitioneaza bunurile, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit acesteia de statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 sau la corespondentul acestui articol din legislatia statului membru din care sunt expediate sau transportate bunurile. (3) In cazul in care sunt indeplinite conditiile stabilite la alin. (2) si transferul dreptului de a dispune de bunuri ca proprietar catre persoana impozabila mentionata la alin. (2) lit. c) are loc in termenul mentionat la alin. (4), in momentul transferului se considera: a) ca a fost realizata o livrare de bunuri in conformitate cu art. 294 alin. (2) lit. a) de catre persoana impozabila care a expediat sau a transportat bunurile, fie ea insasi, fie prin intermediul unei terte parti, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie; b) ca a fost realizata o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania de catre persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile respective, conform art. 273 alin. (1), in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si o livrare intracomunitara in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile. (4) In cazul in care, in termen de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, bunurile nu au fost livrate persoanei impozabile careia i-au fost destinate mentionate la alin. (2) lit. c) si la alin. (6) si nu a survenit niciuna dintre circumstantele prevazute la alin. (7), se considera ca: a) are loc un transfer in intelesul art. 270 alin. (10) si (11), in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie; b) are loc o achizitie intracomunitara in intelesul art. 273 alin. (2) lit. a), in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si un transfer in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile. (5) Nu se considera ca are loc un transfer in intelesul art. 270 alin. (10) si (11) in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii: a) dreptul de a dispune de bunuri nu a fost transferat, iar bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate, in termenul mentionat la alin. (4); si b) persoana impozabila care a expediat sau transportat bunurile inregistreaza returul acestora in registrul prevazut la art. 321 alin. (6). (6) In cazul in care in termenul mentionat la alin. (4), persoana impozabila mentionata la alin. (2) lit. c) este inlocuita cu o alta persoana impozabila, nu se considera ca are loc un transfer in intelesul art. 270 alin. (10) si (11) in momentul inlocuirii, cu urmatoarele conditii: a) sunt indeplinite toate celelalte conditii aplicabile de la alin. (2); si b) inlocuirea se inregistreaza de catre persoana impozabila prevazuta la alin. (2) lit. b) in registrul prevazut la art. 321 alin. (6). (7) In cazul in care in termenul prevazut la alin. (4) nu mai este indeplinita oricare dintre conditiile stabilite la alin. (2) si (6), in conformitate cu art. 270 alin. (10) si (11) se considera a avea loc un transfer de bunuri in momentul in care conditia respectiva nu mai este indeplinita. (8) In cazul in care bunurile sunt livrate unei alte persoane decat persoana impozabila mentionata la alin. (2) lit. c) sau la alin. (6), conditiile stabilite la alin. (2) si (6) se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de o astfel de livrare. (9) In cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate in alta tara decat statul membru din care au fost transferate initial, conditiile stabilite la alin. (2) si (6) se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de inceperea unei astfel de expedieri sau a unui astfel de transport in alta tara. (10) in caz de distrugere, pierdere sau furt al bunurilor, conditiile stabilite la alin. (2) si (6) se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite la data la care bunurile au fost efectiv pierdute, furate sau distruse sau, daca este imposibil sa se determine respectiva data, de la data in care s-a constatat lipsa sau distrugerea bunurilor." 9. La articolul 275, dupa alineatul (8) se introduc trei noi alineate, alineatele (9)-(11), cu urmatorul cuprins: " (9) In cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar. (10) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (9), expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar in cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau codul sau de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile. (11) In sensul prezentului articol, «operator intermediar» inseamna un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau." 10. La articolul 294, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia: 1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi; 2. livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 312;". 11. La articolul 294, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins: " (21) Scutirea prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, astfel cum se solicita in temeiul art. 325 alin. (3), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente." 12. La articolul 321, dupa alineatul (5) se introduc noi doua alineate, alineatele (6) si (7), cu urmatorul cuprins: " (6) Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 2701 pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la art. 54a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. (7) Fiecare persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 2701 tine un registru al bunurilor respective. Acest registru contine informatiile prevazute la art. 54a alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare." 13. La articolul 324, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: " (4) Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316, a caror cifra de afaceri, astfel cum este prevazuta la art. 310 alin. (2), realizata la finele unui an calendaristic este inferioara sumei de 300.000 lei, trebuie sa comunice printr-o notificare scrisa organelor fiscale de care apartin, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, urmatoarele informatii: a) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316, precum si suma taxei aferente; b) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316, precum si suma taxei aferente. (5) Persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316, a caror cifra de afaceri, astfel cum este prevazuta la art. 310 alin. (2), dar excluzand veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, realizata la finele unui an calendaristic este inferioara sumei de 300.000 lei, trebuie sa comunice printr-o notificare scrisa organelor fiscale competente, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, urmatoarele informatii: a) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316; b) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316; c) suma totala si taxa aferenta achizitiilor de la persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316; d) suma totala a achizitiilor de la persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316." 14. La articolul 325, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins: " (11) Fiecare persoana impozabila inscrie in declaratia recapitulativa informatii cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului, conform conditiilor stabilite la art. 2701, si cu privire la orice modificare a informatiilor furnizate." 15. La articolul 325, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " (2) Declaratia recapitulativa se intocmeste conform modelului stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F., pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la alin. (1), respectiv pentru fiecare luna calendaristica in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului." 16. La articolul 337 alineatul (2), literele f) si g) se abroga. Art. II. - Aplicarea prevederilor art. 324 alin. (4) - (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 decembrie 2022. Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 1. La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " (1) In scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice definite potrivit Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si a unitatilor administrativ-teritoriale, aflati in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii." 2. La articolul 1, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins: " (7) Dispozitiile prezentului capitol sunt aplicabile si urmatorilor debitori: a) debitorii care pierd esalonarea la plata intrucat disponibilitatile banesti ale acestora, previzionate pe perioada de derulare a esalonarii, nu permit sustinerea acesteia; b) debitorii care au garantate obligatiile bugetare potrivit art. 210-211 si art. 235 din Codul de procedura fiscala." 3. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " (1) Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august-31 octombrie 2019, precum si in perioada 1 februarie-31 martie 2020, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent." 4. La articolul 15, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins: " (31) Garantiile constituite de debitori sub forma scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie ori consemnarea de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului urmeaza sa fie valorificate conform Codului de procedura fiscala doar in ipoteza in care planul de restructurare nu prevede modalitatea de valorificare a sumelor de bani sau a bunurilor proprii ale debitorului care au stat la baza emiterii garantiilor." 5. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: " (1) Solicitarea de restructurare prevazuta la art. 5 se poate depune pana la 31 iulie 2020, sub sanctiunea decaderii." Art. IV. - Pentru debitorii prevazuti la art. 22 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, cererea de restructurare poate fi depusa in termen de 6 luni de la data agrearii modului de acordare a facilitatii fiscale de catre Comisia Europeana.
Art. V. - (1) In anul 2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in situatiile reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Cod fiscal, precum si in alte acte normative, se proroga pana la data de 25 mai 2020 inclusiv. (2) In anul 2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru depunerea formularului 230 «Cerere privind destinatia sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii»/«Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat», dupa caz, in situatiile reglementate de Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 25 mai 2020 inclusiv. (3) In anul 2020, termenul de 15 martie inclusiv prevazut pentru plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii, datorate de persoanele fizice in situatiile reglementate de Codul fiscal, se proroga pana la data de 25 mai 2020 inclusiv. Art. VI. - Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. I din prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. * Dispozitiile art. I din prezenta ordonanta transpun prevederile referitoare la tratamentul neuniform al elementelor hibride din Directiva 2016/1.164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, Directiva 2017/952/UE a Consiliului din 29 mai 2017 de modificare a Directivei (UE) 2016/1.164 in ceea ce priveste tratamentul neuniform al elementelor hibride care implica tari terte, Directiva (UE) 2018/1.910 a Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre si Directiva (UE) 2019/475 a Consiliului din 18 februarie 2019 de modificare a directivelor 2006/112/CE si 2008/118/CE in ceea ce priveste includerea comunei italiene Campione d'Italia si a apelor italiene ale lacului Lugano in teritoriul vamal al Uniunii si in domeniul de aplicare teritoriala al Directivei 2008/118/CE.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Nou PROIECT OUG pentru modificarea unor acte normativeCele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonUn nou PROIECT OUG modifica procedura de insolventaMEEMA si MFE, PROIECT OUG privind noi fonduri de sprijin europene. Se asigura capital de lucru necesar IMM-urilorPROIECT OUG pentru modificarea unor acte normative in domeniul serviciilor de plataUltimele articole
PROIECT OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualPROIECT OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRCIntreprinderi legate cu acelasi cod CAEN. Cate firme vor trece la plata impozitului pe profit?Cum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescLoteria bonurilor fiscale NU va mai fi reluata. Finatele propun desfiintarea masuriiArticole similare
Verificati aceste informatii cu privire la Declaratiile 392A si 392B, 393Inregistrare venituri din chirii. Ce tratament fiscal se aplica?Norme actuale privind DECLARATIA 392A si 392BMai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?DECLARATIA 392A. Se trec toate facturile emise de societate?Ultimele articole
Sinteza norme DECLARATIA 392A si Declaratia 392 BSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA