Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de caz

28-Apr-2025
1260
Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de caz
Impozitul pe constructiile speciale sau taxa pe stalp a fost reintrodusa prin OUG 156/2024, publicata pe 31 decembrie si se aplica incepand cu 1 ianuarie 2025. Pe 4 aprilie 2025, a fost publicata OUG 21/2025, care modifica si completeaza Titlul X din Codul Fiscal, aducand schimbari semnificative in procedura de stabilire a acestui impozit.

Impozitul pe constructii speciale reprezinta venit la bugetul de stat si este administrat de ANAF, nu de Directiile Impozite si Taxe Locale (DITL). In acest articol vom analiza cat este impozitul pe constructii speciale si principalele reglementari legale.

Cine trebuie sa plateasca impozitul pe constructii speciale?

Conform legii, sunt supuse acestui impozit:
  • persoanele juridice romane (cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial);
  • persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
  • persoanele juridice cu sediul social in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene.

Tipuri de constructii pentru care se plateste taxa pe stalp

Constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Iata cateva exemple:
  • constructii agricole, industriale, pentru transporturi, posta si telecomunicatii, hidrotehnice, pentru afaceri, comert, depozitare, pentru transportul energiei electrice;
  • sere, solarii, ciupercarii;
  • platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila;
  • constructii pentru transportul energiei electrice;
  • iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
  • lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii;
  • statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
  • centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo electrice;
  • sonde de titei, gaze si sare;
  • rampe de incarcare descarcare;
  • baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
  • piste si platforme din beton;
  • infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc);
  • linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console).

Cladirile sunt definite ca orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite, inclusiv constructiile reprezentand turnurile de sustinere a turbinelor eoliene si fundatiile acestora.

Cat este impozitul pe constructii speciale?

Incepand cu 1 ianuarie 2025, impozitul pe constructii anual se calculeaza diferentiat, in functie de natura constructiilor si regimul lor juridic:

1. Pentru constructii proprii (in patrimoniu)

Se aplica o cota de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor care indeplinesc urmatoarele conditii:
  • Sunt inregistrate in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior sau in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul
  • Nu sunt supuse impozitului pe cladiri sau taxei pe cladiri la Directia de Impozite si Taxe Locale (DITL)

2. Pentru constructii utilizate in baza unor drepturi de folosinta

Se aplica o cota redusa de 0,25% asupra valorii constructiilor care:
  • Sunt utilizate in baza unor contracte, acorduri sau alte acte juridice prin care s-au constituit drepturi de administrare, concesiune, folosinta cu titlu gratuit sau inchiriere
  • Apartin domeniului public sau privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale
  • Existau la 31 decembrie a anului anterior sau in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul
  • Nu sunt supuse taxei pe cladiri

IMPORTANT DE STIUT! 
In situatia in care in cursul anului 2025 se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii constructiilor, impozitul pe constructii datorat pentru anul 2025 nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul 2026.

Aspecte fiscale privind impozitul pe constructii speciale in 2025

Iata care sunt principalele prevederile prevazute in lege cu privire la impozitul pe constructii speciale in 2025:

1. Cheltuiala deductibila. Cheltuiala cu impozitul pe constructii este cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.

2. Datorare. Pentru contribuabilii pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic, impozitul pe constructii este datorat incepand cu anul fiscal care incepe in anul 2025.

3. Declarare si plata. Pana in data de 25 mai 2025, entitatile care datoreaza impozit pe constructiile existente in patrimoniu la 31 decembrie 2024, au obligatia sa depuna Declaratia 010/013/700 prin care sa preia in vectorul fiscal si impozitul pe constructii.

Impozitul se declara la ANAF pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza, prin Declaratia 100. In acest sens, formularul fiscal a fost actualizat prin OPANAF 193/2025, publicat in 7 februarie 2025, prin care a fost adaugata pozitia 112 Impozit pe constructii in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

Plata impozitului poate fi efectuata in 2 rate egale, pana la datele de 30 iunie si 31 octombrie, inclusiv.

Entitatile care declara si platesc anticipat impozitul anual pe constructii pana la 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, respectiv pana la 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.

Impozitul pe constructii NU este acelasi cu impozitul pe cladiri

Impozitul pe constructii se aplica pe anumite tipuri de constructii speciale, precum instalatiile de foraj, constructiile si lucrarile de infrastructura, constructiile industriale sau cele care au un regim fiscal specific, stabilite prin legislatia fiscala. Acest impozit vizeaza constructiile care au un scop economic sau industrial si nu se refera la cladirile rezidentiale.

Pe de alta parte, impozitul pe cladiri se aplica pe proprietatile imobiliare, inclusiv cladirile rezidentiale si nerezidentiale, si este calculat in functie de valoarea imobilului sau de categoria de folosinta a acestuia. Acest impozit este gestionat de autoritatile locale si se aplica proprietarilor de cladiri, indiferent de destinatia acestora.

Astfel, in esenta, cele doua impozite sunt reglementate diferit si se aplica in functie de tipul de constructie.

Studii de caz impozit pe constructii speciale

Va prezentam mai jos doua studii de caz utile cu privire la impozitul pe constructii speciale. Raspunsurile sunt oferite de specialistii portalcontabilitate.ro.

Aplicare 0.5 % si 0.25% impozit pe constructii


Intrebare: 
In contextul Ordonantei de Urgenta nr. 21/2025 pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 300 din 4 aprilie 2025, avem urmatoarele intrebari:

1. Cota de 0,5% aplicabila asupra valorii nete a constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, cu exceptia constructiilor prevazute la punctul urmator si a celor pentru care se datoreaza deja impozit/taxa pe cladiri potrivit titlului IX din Codul Fiscal, se aplica si asupra:
  • valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, primite in concesiune, luate in administrare sau in folosinta;
  • valorii constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere a constructiilor, aflate sau care urmeaza sa fie trecute, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale?

2. Cota de 0,25% aplicabila asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior, cu exceptia celor pentru care se datoreaza deja impozit/taxa pe cladiri potrivit titlului IX din Codul Fiscal, se aplica asupra valorii inregistrate in conturi extrabilantiere (clasa 8) in baza unui contract de concesiune cu statul roman? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 19 Apr 2025 

1.Conform normelor de aplicare ale art.498 din Codul fiscal:
SECTIUNEA a 2-a - Cota de impozitare si baza impozabila
2. (1) In aplicarea prevederilor art. 498 alin. (1) din Codul fiscal, prin valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior se intelege valoarea evidentiata contabil in soldul conturilor corespunzatoare constructiilor,
....

Conform art.498, alin (1 ^ 3) din codul fiscal:
(13) Nu sunt considerate constructii, in sensul alin. (1), investitiile efectuate de contribuabili la constructiile care sunt utilizate in baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere sau, dupa caz, in baza unor contracte de inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, daca, pana la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, aceste investitii nu se concretizeaza in constructii definite potrivit art. 497.

Conform art.497, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
---------------
Asadar, in functie de politicile contabile ale firmei, cheltuielile efecrente cladirilor inchiriate, administrate , luate in comodat sau concesionate pot fi tratate dpdv contabil ca fiind reparatii curente si inregistrate in conturi de cheltuieli sau tratate ca active si pe cale de consecinta inregistrate in conturi de constructii , aflandu-se in patrimoniul contribuabilului la data de 31.12.2024.

Conform pct. 228 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.

Avand in vedere prevederile legale precedente, in sitiuatia in care modernizarile cladirilor luate in chirie, administrare sau concesiune precum si a celor care urmeaza a fi trecute in proprietatea statului, au fost inregistrate in conturile corespunsatoare constructiilor ( 212) si pot fi incadrate in clasa 1 din nomenclatorul mijloacelor fixe conform HG 2139/2004, in opinia mea, se datoreaza impozit pe constructii de 0.5% aplicabil la valoarea neta.

In cazul in care aceste modernizari nu pot fi incadrate ca un activ separabil in clasa 1 de mijloace fixe conform HG 2139/2004 nu se datoreaza impozit pe constructii.

2.Pct.2 din normele de aplicare ale art.498 din codul fiscal stabileste ca pentru constructiile intregistrate in conturi extrabilantiere nu se datoreaza impozitul pe constructii in procent de 0.5 %.

In schimb, se datoreaza o cota de 0.25% din valoarea acestor constructii luate in chirie, administrare, concesiune in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, inregistrate in conturi extrabilantiere, dar numai in situatia in care nu se datoreaza asupra acestora taxa pe cladiri.

Modernizare cladire. Impozit pe constructii speciale


Intrebare: 
Tinand cont de modificarile aduse de OUG 21/2025 privind impozitul pe constructii, pentru o modernizare a unei cladiri inchiriate de la o persoana juridica, modernizare finalizata si inregistrata din contul 231 in contul 212, se datoreaza impozit pe constructii sau se poate scadea din baza impozabila?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 21 Apr 2025 

Conform OUG 21/2025 prevede in mod expres ca:
(13)
Nu sunt considerate constructii, in sensul alin. (1), investitiile efectuate de contribuabili la constructiile care sunt utilizate in baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere sau, dupa caz, in baza unor contracte de inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, daca, pana la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, aceste investitii nu se concretizeaza in constructii definite potrivit art. 497.

Prin urmare, amenajarile realizate in spatiile inchiriate NU sunt supuse impozitului pe constructii daca, pana la 31 decembrie 2024, nu sunt incadrate in Grupa 1 a Catalogului mijloacelor fixe (grupa destinata constructiilor propriu-zise).

Daca, insa, aceste investitii sunt evidentiate contabil ca mijloace fixe de natura constructiilor si se incadreaza in grupa 1, ele vor intra in baza de calcul a impozitului pe constructii incepand cu anul 2025.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016