In cursul lunilor februarie si martie, Ministerul Finantelor a avut consultari cu reprezentantii tuturor sectoarelor vizate pentru a stabili cea mai eficienta modalitate de implementare a impozitului pe constructii speciale. Iar in continuarea articolului vom vedea care sunt schimbarile propuse prin noul Proiect de OUG, dar si cum se va calcula impozitul, in urma introducerii unei noi cote de impozitare.
Modificari aduse impozitului pe constructiile speciale
Avand in vedere necesitatea clarificarii mecanismului de calcul si declarare a impozitului pe constructii, tinand cont de analiza nivelului de colectare ce poate fi atins prin acest impozit si de impactul pe care acesta il poate avea asupra mediului de afaceri, s-a elaborat Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
„Prin ordonanta de urgenta publicata astazi in transparenta, asiguram incasari cel putin la nivelul estimarilor initiale de 1 miliard de lei in 2025, printr-o reglementare care ia in considerare atat necesitatea eficientei colectarii, cat si feedbackul primit din partea sectoarelor economice. Companiile private au solicitat ca impozitarea sa se faca nu pe valoarea bruta a constructiilor, ci pe valoarea neta a acestora. tinand cont de aceasta propunere, am hotarat sa aplicam pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a constructiilor speciale. Totodata, pe baza propunerilor administratorilor de infrastructura publica si a analizelor, am stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru constructiile speciale aflate in proprietatea statului sau a autoritatilor locale, concesionate sau date in administrare, deoarece in aceste cazuri impozitul se aplica asupra valorii istorice a constructiilor.”, a declarat Tánczos Barna, viceprim-ministru, ministrul finantelor.
Noua cota de impozitare pentru impozitul pe constructii
Se propune introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe constructii in cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul, au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere constructii de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale, luand in considerare faptul ca pentru aceste constructii nu poate fi stabilita o valoare neta;
Conform Proiectului de OUG, daca va fi aprobat, impozitul pe constructii anual se va calcula astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe cladiri, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStabilirea bazei de calcul a indemnizatiei de concediu medical si tratamentul contabil al sumelor nerecuperate de la Casa de Sanatate. 1. Daca in luna august salariatul a fost in concediu fara plata, ce luni se iau in considerare pentru baza de calcul? 2. Daca se opteaza pentru trecerea cheltuielii cu indemnizatia...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCesiune drepturi de autor In contractul de cesiune nu este specificat pretul cesiunii. Este vorba despre cursuri care se vand online, iar lunar se stabileste valoarea ce se va plati in functie de vanzarile...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPensionar cu venituri din drepturi de autor. Implicatii fiscale Persoana fizica, pensionar pe caz de boala, cu handicap grav cu insotitor, care detine 50% parti sociale la o societate, doreste sa incheie cu propria firma un contract de drept de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAplicarea art. 22 in cazul unei investitii realizate pe parcursul anului O societate construieste o fabrica ce va fi utilizata doar in activitatea de productie. Se face receptie partiala, vizat de dirigintele de santier, inspectoratul in constructii,...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCod de tva anulat din oficiu. Ajustare tva Codul de TVA a fost anulat din oficiu pentru depunerea cu zero a doua trimestre consecutive. Mai trebuie sa ajustez TVA? Pot sa suspend activitatea daca e din oficiu anulat codul...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
b) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea taxei pe cladiri.
In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere."
Cele mai importante schimbari pentru impozitul pe constructiile speciale
Se propun si urmatoarele modificari/completari:
-clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea urmatoarelor valori:
- valoarea neta a constructiilor pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii. se propune ca valoarea neta a constructiilor respective sa fie determinata ca diferenta intre valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor si valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora;
- valoarea constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au constructiile in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere;
-mentinerea scutirii si de la plata impozitului pe constructii pentru constructiile scutite de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
-reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile in cazul in care lucrarile de investitii sunt efectuate de catre contribuabili la constructii utilizate in baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, iar aceste investitii nu se concretizeaza in constructii, asa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
-stabilirea sferei de aplicare a impozitului in sensul aplicarii acestuia doar pentru constructiile situate pe teritoriul Romaniei reprezentand teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. se clarifica, totodata, faptul ca nu intra sub incidenta impozitului constructiile situate in marea teritoriala a Romaniei astfel cum este definita de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata;
-stabilirea unor reguli de calcul, de declarare si de plata a impozitului in cazul contribuabililor cu an fiscal modificat si pentru cei care inceteaza sa existe/sunt nou-infiintati, in cursul anului.
Pentru a vedea cum vor fi aplicate schimbarile amintite mai sus, puteti citi Proiectul de OUG, AICI»
Fiscalitatea.ro 


