In cursul lunilor februarie si martie, Ministerul Finantelor a avut consultari cu reprezentantii tuturor sectoarelor vizate pentru a stabili cea mai eficienta modalitate de implementare a impozitului pe constructii speciale. Iar in continuarea articolului vom vedea care sunt schimbarile propuse prin noul Proiect de OUG, dar si cum se va calcula impozitul, in urma introducerii unei noi cote de impozitare.
Modificari aduse impozitului pe constructiile speciale
Avand in vedere necesitatea clarificarii mecanismului de calcul si declarare a impozitului pe constructii, tinand cont de analiza nivelului de colectare ce poate fi atins prin acest impozit si de impactul pe care acesta il poate avea asupra mediului de afaceri, s-a elaborat Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
„Prin ordonanta de urgenta publicata astazi in transparenta, asiguram incasari cel putin la nivelul estimarilor initiale de 1 miliard de lei in 2025, printr-o reglementare care ia in considerare atat necesitatea eficientei colectarii, cat si feedbackul primit din partea sectoarelor economice. Companiile private au solicitat ca impozitarea sa se faca nu pe valoarea bruta a constructiilor, ci pe valoarea neta a acestora. tinand cont de aceasta propunere, am hotarat sa aplicam pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a constructiilor speciale. Totodata, pe baza propunerilor administratorilor de infrastructura publica si a analizelor, am stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru constructiile speciale aflate in proprietatea statului sau a autoritatilor locale, concesionate sau date in administrare, deoarece in aceste cazuri impozitul se aplica asupra valorii istorice a constructiilor.”, a declarat Tánczos Barna, viceprim-ministru, ministrul finantelor.
Noua cota de impozitare pentru impozitul pe constructii
Se propune introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe constructii in cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul, au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere constructii de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativteritoriale, luand in considerare faptul ca pentru aceste constructii nu poate fi stabilita o valoare neta;
Conform Proiectului de OUG, daca va fi aprobat, impozitul pe constructii anual se va calcula astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului/taxei pe cladiri, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulReceptionare piese de schimb pentru inlocuire Cu ce valoare inregistram piesele de schimb trimise de producatorul UE pentru a fi inlocuite pe perioada garantiei? Piesele au fost trimise prin curier, drept urmare, ca documente,...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulA fost adoptata directiva „Stop-the-clock”: amanari importante pentru CSRD si CSDDD citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAdministrator salariat si dividende peste 24 de salarii minime: ce se declara in Declaratia unica? In cursul anului 2024 au fost ridicate si declarate dividende in valoare mai mare decat 24 de salarii minime. Administratorul este si salariat. In declaratia unica se declara...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFormular pentru inregistrarea in regim special pentru prestari intracomunitare de servicii Codul CAEN este 9313 (Activitati ale centrelor de fitness). S-au emis doua facturi catre clientul din Bulgaria, in Martie si in Mai 2025, cu ce data as putea sa ma inregistrez in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPierdere PFA 2024. Declarare CASS minim Daca pe pfa cod caen 6920 am pierdere, trebuie sa platesc 1980 lei cass? Asa am inteles. Dar cum, unde completez in declaratie cei 1980 lei? Cum completez declaratia?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
b) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, indiferent de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea taxei pe cladiri.
In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere."
Cele mai importante schimbari pentru impozitul pe constructiile speciale
Se propun si urmatoarele modificari/completari:
-clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea urmatoarelor valori:
- valoarea neta a constructiilor pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii. se propune ca valoarea neta a constructiilor respective sa fie determinata ca diferenta intre valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor si valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora;
- valoarea constructiilor din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au constructiile in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere;
-mentinerea scutirii si de la plata impozitului pe constructii pentru constructiile scutite de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
-reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile in cazul in care lucrarile de investitii sunt efectuate de catre contribuabili la constructii utilizate in baza unor contracte de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, iar aceste investitii nu se concretizeaza in constructii, asa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
-stabilirea sferei de aplicare a impozitului in sensul aplicarii acestuia doar pentru constructiile situate pe teritoriul Romaniei reprezentand teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. se clarifica, totodata, faptul ca nu intra sub incidenta impozitului constructiile situate in marea teritoriala a Romaniei astfel cum este definita de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata;
-stabilirea unor reguli de calcul, de declarare si de plata a impozitului in cazul contribuabililor cu an fiscal modificat si pentru cei care inceteaza sa existe/sunt nou-infiintati, in cursul anului.
Pentru a vedea cum vor fi aplicate schimbarile amintite mai sus, puteti citi Proiectul de OUG, AICI»