Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui spatiu inchiriat si amortizarea investitiei?

16-Dec-2014
7694
In cazul urmator, o societate comerciala are un spatiu (cladire) inchiriat de la o persoana fizica, in scopul deschiderii unui punct de lucru, cu activitate-restaurant.

In baza contractului de inchiriere, toata investitia (amenajare restaurant, inclusiv toate dotarile si utilitatile) este suportata de catre societatea comerciala. Contractul de inchiriere este pe o perioada de 10 ani, iar investitia se estimeaza la 100.000 euro, fara TVA, doar in amenajarea cladirii.

1. Cum plateste societateq impozitul pe constructii, daca se plateste si daca se inregistreaza la Bugetul Local sau Bugetul de Stat?

2. Care este monografia contabila pentru toata investitia?

3. Care sunt implicatiile fiscale privind amortizarea invetitiei si a TVA-ului de recuperat?
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Societatea va inregistra in contabilitate - in contul 212 investitia cu amenajarea cladirii respective . Aceasta investitie privind amenajarea se va amortiza pe o perioada de 10 ani - perioada contractului de inchiriere, conform art. 24 alin.11 lit.c din codul fiscal.

Societatea va trebui sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor efectuate in termen de 30 de zile de la data terminarii acestora, in vederea depunerii de catre proprietar a unei noi declaratii fiscale- conform Titlului IX din Codul fiscal - art 253 ^1 din Codul fiscal, redat mai jos:
"(3^1) In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective."

Pentru lucrarile de amenajare, modernizare, consolidare, extindere, modificare la spatiile inchiriate se procedeaza astfel:

- daca valoarea acestora este mai mica decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat) atunci nu exista obligatia notificarii catre proprietar si se datoreaza impozitul pe constructii speciale;
- daca valoarea acestora este mai mare decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat), atunci:

- daca lucrarile au fost notificate proprietarului atunci nu se datoreaza impozit pe constructii speciale;
- daca lucrarile nu au fost notificate proprietarului se va datora impozit pe constructii speciale.

Normele metodologice prevad:

"4. Pentru determinarea bazei impozabile stabilite prin prevederile art. 296^35 alin. (1) din Codul fiscal, corelat cu reglementarile in vigoare pentru determinarea impozitului pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX al Codului fiscal, contribuabilii vor avea in vedere urmatoarele reguli:

a) din valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior nu se scade valoarea cladirilor prevazute la art. 250 din Codul fiscal, cu exceptia celor aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;

b) in cazul in care valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor este diferita de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, valoarea care se scade este valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor;

c) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta este cea definita la pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal

5. In aplicarea prevederilor art. 296^35 alin. (2) din Codul fiscal, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere se justifica in baza comunicarii catre locator potrivit pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal".

Pct 54 din normele metodologice de aplicare a rt. 253 prevad:

"54. (1) Prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, astfel cum sunt mentionate la art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal, se intelege acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%.

(1^1) In cazul in care valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului.

(1^2) In cazul in care in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, locatarul are obligatia de a comunica locatorului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel."

Inregistrarea contabila a inveestitiei se face astfel:

In cazul in care investitia se face in regie proprie:

achizitie materiale consumabile /auxiliare;

% = 401
Clasa 3
4426/4428 TVA la incasare

Plata furnizori:
401 = 5121
Consum materiale:
clasa 6 = clasa 3

Utilitati (energie/apa/gaze) necesare realizarii investitiei:

605 = 401
4426/4428tva la incasare
Si plata:
401 = 5121
Inregistrare manopera directa angajata in vederea efectuarii investitiei:
641 = 421
645 = 431/437

Inregistrare amortizare utilaje/ echipamente folosite la realizarea amenajarilor
6811 = 2813

Se inregistreaza asadar toate cheltuielile dupa natura, care concura la realizarea investitiei.

LA sfarsitul fiecarei luni se inregistreaza imobilizari in curs prin reluarea cheltuielilor inregistrate la venituri, astfel:
231 = 722 cu suma tuturor cheltuielilor efectuate in luna respectiva

La terminarea lucrarilor se efectueaza receptia si se transfera sumele colectate din 231 in cont 212 astfel:
212 = 231

In cazul in care se face in subantreprinza, atunci facturile emise de constructor (firma care executa lucrarea) se vor inregistra astfel:
% = 404
231
4426/4428 tva la incasare

Plata acestuia:
404 = 5121

Receptia lucrarii:
212 = 231

Societatea va avea dretul deducerii TVA si daca rezulta TVA de recuperat il poate solicita bugetului de stat.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: cum tratam impozitul pentru amenajarea unui spatiu inchiriat si amortizarea investitiei?":
Rating:

Nota: 3.05 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.