Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masa

02-Iun-2010
4814

Intrebare


Sunt asociat administrator in firma, am contract de munca cu clauza de decontare cheltuieli de masa si cazare. Care sunt legile si care sunt drepturile si obligatiile fata de fisc care rezulta din aceasta clauza?

>>> Aici poti primi raspunsuri la intrebarile tale

Raspuns
In cazul societatilor cu raspundere limitata nu sunt aplicabile dispozitiile restricitive referitoare la administrarea societatilor pe actiuni, respectiv art. 1961 alin. (4) din Legea nr. 31/1990. Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carei asociat este, fara nicio limitare, fiind aplicabile prevederile art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, astfel cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 82/2007. In acest context, asociatul unic poate fi salariatul propriei societati daca are si calitatea de administrator unic sau membru al consiliului de administratie.

In acest context, incheierea unui contract individual de munca care cuprinde si clauze refertoare la decontarea cheltuielilor de masa si cazare produce efecte la nivelul salariatul. In vederea stabilirii tratamentului fiscal aplicat acestor doua elemente de venit, trebuie identificat scopul acordarii lor.

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta din patrimoniul angajatorului care este pusa la dipozitia angajatilor fara ca aceasta sa indeplineasca conditiile de locuinta de serviciu, folosinta acesteia se va concretiza in determinarea unui avantaj in natura la nivelul salariatului. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate.

Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite in functie de nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat se aplica numai in situatia in care locuinta face parte din patrimoniul afacerii angajatorului.

Potrivit pct. 75 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, avantajul in natura pentru folosinta in scop personal de catre salariat a unei locuinte din patrimoniul angajatorului (in vederea impozitarii la nivelul salariatului care beneficiaza de aceasta) care nu este locuinta de serviciu, se evalueaza la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat, pentru folosinta gratuita a unei locuinte (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare).

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta care nu afla in patrimoniul angajatorului si care este la randul ei inchiriata de angajator, si pusa la dispozitia salariatului, avantajul in natura il reprezinta chiria suportata de angajator pentru salariat. Avantajul se va impozita in luna in care este acordat cumulat cu celelalte venituri de natura salariale primite, iar documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Potrivit pct. 106 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal prevede ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) ? (3) din Codul fiscal , fiind asadar incluse atat veniturile realizate in baza unui contract de munca, cat si cele asimilate salariilor precum si avantajele in natura acordate.

 Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Nu este considerat avantaj folosinta locuintei sau contravaloarea chiriei, acordata in cazul in care, prin repartitia de serviciu, numire potrivit legii sau specificitatii activitatii, se asigura angajatilor o resedinta in localitatea sau incinta unde se afla locul de munca si care presupune prezenta permanenta in acel loc.

Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca. Conditiile de inchiriere a acestor locuinte se stabilesc de catre conducerea societatii comerciale.

In ceea ce priveste cheltuielile cu masa suportata de societate pentru propriul salariat, acestea se vor concretiza la nivelul salariatului in constituirea unui avantaj in natura impozabil potrivit art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Angajatorii - societati comerciale - care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda salariatilor o alocatie individuala de hrana sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de acesta. In prezent tichetele de masa sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, iar la nivelul societatii reprezinta cheltuieli cu deductibilitate limitata potrivit art. 55 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal.

Actele normative care reglementeaza acest domeniu sunt:
 Legea nr. 142 din 9 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998;
 Hotararea Guvernului nr. 5 din 14 ianuarie 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999, prin care sunt stabilite si conditiile de acordare.

In situatia in care societatea suporta cazarea pe perioada delegarii sau deplasarii in tara sau strainatate, sumele primite aferente decontarii cheltuielilor ocazionate sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal. La nivelul calculului profitului impozabil, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, cheltuielile de cazare in tara si strainatate efectuate pentru salariati si administratori reprezinta cheltuieli deductibile.

In ceea ce priveste masa pe perioada delegarii, aceasta este ca regula generala inclusa in indemnizatia de delegare deplasare/diurna neimpozabila la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal.

Temeiul legal privind deductibilitatea la nivelul persoanei juridice il reprezinta art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Plafonul de deductibilitate este legat de cadrul legal aplicabil pentru institutiile publice:

 H.G. nr. 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului;
Valoarea indemnizatiei zilnice de delegare sau de detasare stabilita potrivit art. 9 din actul normativ mentionat este de 13 lei.
 H.G. nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.

Diurna este acordata salariatilor trimisi in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar si stabilita in conformitate cu prevederile H.G. nr. 518/1995 cu modificarile si completarile ulterioare; aceasta are rolul de acoperire a cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea salariatul.

La nivelul persoanei juridice platitoare de impozit pe profit, in temeiul art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, este deductibila in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.