Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importante

05-Sep-2024
1090
OUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importante

In sedinta de miercuri, 4 septembrie 2024, Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Finantelor, Ordonanta de Urgenta prin care reglementeaza o serie de masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar.

Masuri fiscal-bugetare, adoptate de Guvern

Principalele prevederi ale proiectului vizeaza:
A) Acordarea unei bonificatii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligatii fiscale;
B) Implementarea unor masuri pentru imbunatatirea colectarii creantelor bugetare si pentru sprijinirea debitorilor aflati in dificultate financiara, prin acordarea unor facilitatii fiscale constand in anularea unor obligatii privind accesoriile (dobanzi, penalitati etc.), precum in cazul persoanelor fizice si stingerea unei parti din datorie, in functie de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale prin facilitarea accesului la finantare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice si reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amanate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.

Bonificatii financiare pentru contribuabilii bun-platnici

Pentru a veni in sprijinul contribuabililor bun-platnici si recompensarea acestora pentru conformarea voluntara la plata se va acorda o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Facturare amenda Amenda de circulatie primita pe numele proprietarului se factureaza cu tva sau fara tva catre cel care a inchiriat si condus masina? Multumesc!citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistrare marca firma in SUA Am primit o factura de la un furnizor din USA reprezentand contravaloare inregistrare marca firma in sistemul american. Cum se inregistreaza in evidenta contabila aceasta factura?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Contract de mandat semnare situatii financiare anuale Va rog sa imi transmiteti daca in loc de contract de prestari servicii se poate incheia un contract de mandat? (cu o persoana membra CECCAR sau persoana cu studii superioare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    D101 ONG Suntem o Fundatie persoana juridica fara scop lucrativ, fara activitate economica. Avem venituri din sponsorizari si cheltuieli conform obiectului de activitate, pentru sustinerea...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Activitate desfasurata in strand sezonier. Cota tva O pensiune turistica, ce detine si un strand deschis doar in timpul verii, cu mai multe bazine, intrarea facandu-se si pe baza de bilet pentru clienti, persoane fizice din...citeste mai mult

Pot beneficia de aceasta masura contribuabilii care isi declara si li se stinge integral si la termenele prevazute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.

Facilitatea se acorda din oficiu de catre ANAF, prin emiterea unei decizii si in situatia respectarii conditiilor prevazute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificatiei nu se restituie, ci se utilizeaza pentru compensarea cu obligatiile fiscale ale contribuabilului, in conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Facilitati fiscale constand in anularea unor debite restante si penalitati

Situatia actuala a volumului creantelor bugetare neincasate la bugetul general consolidat cu potential de valorificare indica o valoare a creantelor bugetare care nu au fost incasate la termenele scadente in valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, in timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale in vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezinta sume care provin din hotarari penale definitive nu se iau in calcul pentru determinarea valorii creantelor posibil de recuperat.

Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

In ceea ce priveste companiile si autoritatile sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, un numar de 330.735 contribuabili inregistreaza debite restante si vor beneficia de urmatoarele facilitati:
- Se anuleaza toate accesoriile (dobanzi, penalitati) aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt achitate integral datoriile pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anuleaza toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, si stinse cu intarziere pana la 31 august 2024. 
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal. 

Cererea de anulare a accesoriilor se va solutiona de catre organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, in cazul in care debitorul indeplineste conditiile prevazute pentru acordarea anularii accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.

In ceea ce priveste persoanele fizice, un numar de 848.705 contribuabili persoane fizice inregistreaza debite restante, care vor acorda urmatoarele facilati: 

In cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse in procent de 50% pana la 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

in cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Nu pot beneficia de aceasta masura obligatiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum si obligatiile bugetare stabilite prin hotarari penale definitive si sume reprezentand prejudicii. in acest sens, contribuabilii declara pe propria raspundere, prin cererea de anulare depusa, faptul ca nu se afla in niciuna dintre aceste situatii.

Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale

Pentru a veni in sprijinul autoritatilor publice locale ce implementeaza cu succes proiecte de investitii finantate din fonduri externe, Ministerul Finantelor a propus o serie de masuri care sa permita unitatilor administrativ teritoriale sa asigure necesarul de finantare pentru a onora cererile de prefinantare/plata/rambursare. Printre acestea se numara:

  • Flexibilizarea conditiilor de utilizare a veniturilor proprii ale institutiilor publice pentru a finanta cheltuieli curente si de capital;
  • Majorarea prefinantarii de la 10%, cat este acordat in prezent, la 30% pentru finantarea investitiilor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si rambursabile pentru autoritatile publice locale;
  • Utilizarea excedentelor autoritatilor publice pentru finantarea cheltuielilor cu energia termica, asistenta sociala destinata asistentilor sociali ai persoanelor cu dizabilitati, DGASPC si investitiilor PNRR si Politica de Coeziune;
  • Introducerea proiectelor etapizate cu finantare din fonduri europene in categoria proiectelor pentru care pot fi contractate imprumuturi prin Trezoreria Statului;
  • Majorarea plafonului de contractare a imprumuturilor pentru unitatile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei;
  • Majorarea plafonului de contractare a imprumuturilor din surse comerciale de catre unitatile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum si a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.

Eficientizarea sistemului de cheltuieli

Totodata, actul normativ reglementeaza o serie de masuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:

  • Plata esalonata, in perioada 2025-2029, a diferentei dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referinta sectoriala in cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducatorilor institutiilor din sistemul judiciar si drepturile salariale aflate in plata incepand cu data de 1 ianuarie 2018;
  • Limitarea, incepand cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile si serviciile si a cheltuielilor cu investitiile;
  • Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea in concediu);
  • Reglementari cu privire la emiterea si plata titlurilor de despagubire emise in baza legislatiei in domeniul despagubirilor proprietatii;
  • Reglementari cu privire la asigurarea unei conduite prudente in ceea ce priveste deschiderile de credite si plati efectuate de catre autoritatile publice;
  • Suspendarea organizarii de noi concursuri pe baza de memorandumuri aprobate in Guvernul Romaniei precum si suspendarea exceptarii de la reorganizare/comasare a institutiilor publice pana la data de 31 decembrie 2024;
  • Autorizarea Ministerului Finantelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului a economiilor constatate din analiza executiei bugetare;
  • Utilizarea fondurilor obtinute din emisiunea de eurobonduri verzi in vederea finantarii proiectelor de linie de cale ferata sau de metrou dupa caz si transferul proiectelor in programele operationale specifice Politicii de coeziune.

Sursa: Min. Finantelor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016