![MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Fiscalitatea/FAb_saft.png)
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un nou Proiect de ordin privind modificarea si completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale.
Conform referatului de aprobare, necesitatea unui ordin de modificare si completare a O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale rezida in urmatoarele argumente:
1. Pana la data reorganizarii A.N.A.F. prin H.G. nr. 174/2020 pentru modificare si completarea H.G. nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale era stabilita prin O.P.A.N.A.F. nr. 3695/2015 cu modificarile si completarile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1817/2017.
Potrivit acestor ordine organe fiscale competente in efectuarea verificarii situatiei fiscale personale erau:
- directia generala control venituri persoane fizice pe intreg teritoriul tarii
- organele de inspec?ie fiscala din cadrul organelor fiscale teritoriale (administratiilor judetene al finantelor publice) in a caror raza se afla domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate Formularele si instructiunile de completare aprobate prin OPANAF nr. 2117/2018 sunt elaborate, in prezent, in considerarea competentelor stabilite prin ordinele mai sus mentionate, atribu?ia de semnare/aprobare a unor documente (formulare) revenind conducatorului organului fiscal sau altei persoane imputernicita in acest sens.
Prin O.P.A.N.A.F. nr. 967/2020 si nr. 968/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice a Directiilor generale regionale ale finantelor publice Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, respectiv Bucuresti, s-au infiintat in cadrul aparatului propriu direc?iilor generale regionale, in subordinea directorului executiv – inspectie fiscala, serviciile de verificari fiscale (prin preluarea activitatii operationale si a personalului serviciilor de verificari fiscale care pana la data reorganizarii erau in structura D.G.C.V.P.F.).
Dupa reorganizare, urmare emiterii O.P.A.N.A.F. nr. 2778/2020, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personala pe intregul teritoriu al tarii revine Directiei Generale Control Venituri Persoane Fizice si serviciilor de verificari fiscale din cadrul directiilor generale regionale a finantelor publice.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ca atare, din economia actelor normative invocate in cele ce preced se contureaza concluzia ca in cazul formularelor emise de serviciile de verificari fiscale din cadrul D.G.R.F.P atributia de semnare/aprobare a documentelor (formularelor) ar reveni in sarcina directorului general in calitate de conducator al organului fiscal.
Insa, raportat la actele normative emise privind aprobarea structurilor organizatorice ale Directiilor regionale ale finantelor publice Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, respectiv Bucuresti (O.P.A.N.A.F. nr. 967/2020 si nr. 968/2020), acte normative prin care s-a prevazut ca in cadrul aparatului propriu al directiei generale regionale a finantelor publice sa functioneaze serviciul de verificari fiscale, in subordinea directorului executiv – inspectie fiscala, apreciem ca stabilirea acestor structuri organizatorice s-a realizat in concordanta cu misiunea si cu scopul entitatii, astfel incat sa sprijine procesul decizional printr-o delegare adecvata a responsabilitatilor si sa serveasca realizarii in conditii de economicitate, eficienta si eficacitate a obiectivelor stabilite, si nu avizat ingreunarea procesului decizional prin asocierea atributiilor de aprobare a actelor emise in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale in sarcina a doua persoane cu functii de conducere din cadrul unitatilor subordonate A.N.A.F..
2. O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 nu prevede modelul si continutul unui formular privind instiintarea la discutia finala a persoanei verificate.
Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, organele fiscale trebuie sa comunice in scris data, ora si locul prezentarii concluziilor cu privire la constatarile si consecintele lor fiscale, in speta discutia finala, acordându-i acesteia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere potrivit prevederilor art. 9 din acelasi act normativ.
Intrucat pe de-o parte exista in textul de lege precizarea expresa de comunicare in scris a datei discutiei finale, si pe de alta parte exista obligatia organului fiscal de a acorda persoanei fizice dreptul de exprimare a unui punct de vedere, precum si reguli cu privire la indeplinirea audierii, se impune necesitatea unui formular prevazut in intr-un act normativ dat in aplicarea unitara a Codului de procedura fiscala, ce se publica in Monitorul Oficial.
3. Potrivit prevederilor art. I pct. 30 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, la art. 127, dupa alineatul (9) s-a introdus un nou alineat, alineat (10), care prevede posibilitatea contribuabilului/platitorului de a contesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Prin coroborarea prevederilor art. 147 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta noua prevedere este aplicabila si procedurii de verificare a situatiei fiscale personale.
Formularul „Decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale” prevazut de O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 nu prevede posibilitatea contribuabilului persoana fizica de a contesta decizia de suspendare.
4. Potrivit prevederilor art. I pct. 41 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, la art. 140, dupa alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, alineat (61), care prevede inscrierea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale intr-un proces verbal de constatare.
Potrivit prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, pentru consemnarea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale, in situatia in care la data de incepere comunicata de catre organul fiscal contribuabilul persoana fizica nu se prezinta la locul de desfasurare a verificarii situatiei fiscale personale se intocmeste formularul „Proces-verbal”, iar in caz contrar se intocmeste formularul „Minuta intâlnirii” fiind prevazut inscrierea la rubrica „Alte mentiuni” data de incepere.
In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea si completarea O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale si pentru modificarea si completarea Anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a si a Anexelor 1.b, 2.b, 3.b, 5.b, 7.a, 7.b, 8.b, 9.b, 10.b, 11.b si 12.b de la O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, anexat prezentului referat de aprobare.
-Indroducerea unor mentiuni precizatoare referitoare la conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala.
-Eliminarea unitatilor subordonate directiilor generale regionale a finatelor publice din enumerarea structurilor de ducere la indeplinire a prevederilor ordinului, ca urmare intrarii in vigoare a prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2778/2020.
- Modificari cu privire la numarul anexelor, ca urmare introducerii noului formular„instiintare pentru discutia finala”.
- Modificarea anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a. dupa cum urmeaza: Sintagma „SIGLA ANAF” se inlocuieste cu sitagma „SIGLA ANAF/DGRFP”; Sintagma „Numar de inregistrare ca operator de date cu caracter personal:......”, se elimina; se introduce sintagma „Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679” ca urmare intrarii in vigoare a noilor actelor normative incidente prelucrarii datelor cu caracter personal.
- Modificarea anexelor 1.a, 1.b., 2.a, 2.b, 7.a, 7.b, 8.a, 8.b, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a si 12.b prin inlocuirea sintagmei „Conducatorul organului fiscal” cu sintagma „Conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala” prentru claritare si a nu se crea confuzii privind calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal sa aprobe si sa semneze actele administrativ fiscale si actele procedurale emise in cadrul procedurii de verificarea situatiei fiscale personale.
-Modificarea anexei nr. 3.b, prin eliminarea instructiunilor referitoare la inscrierea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale si modificarea anexei nr. 5.b. prin includerea instructiunii de intocmire a formularului pentru consemnarea datei de incepere, indiferent daca contribuabilul persoana fizica se prezinta sau nu la locul de desfasurare a verificarii situatiei fiscale personale.
- Modificarea anexei 7.a, prin introducerea prevederilor referitoare la posibilitatea contribuabilului persoana fizica de a contesta decizia de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale.
- Introducerea formularului „Instiintare pentru discutia finala” ca act procedural ce trebuie emis pentru finalizarea verificarii situatiei fiscale personale, modelul si continutul, precum si instructiunile de completare si utilizare si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului fiind prevazute in anexele 1-3 de la prezentul proiect.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF a modificat DECLARATIA UNICA pentru anul 2021. Cum arata noul formular (Ordinul 14/2021)PROIECT DE ORDIN ANAF. OUG 114 modifica Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in Contul UnicProiect: Formularele utilizate in activitatea de verificare si control a institutiilor financiare raportoare vor avea un nou modelANAF modifica formularele 100, 710 si Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statEsalonarea simplificata a fost permanentizata de la 1 octombrie 2021. ANAF a pus in dezbatere procedura necesara acesteiaUltimele articole
Proiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205E-Transport in 2024. Care este cursul valutar folosit pentru declararea bunurilor in sistem?Proiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteANAF va publica lista persoanelor fizice cu averi mari. Cine se incadreaza in aceasta categorie?ANAF modifica continutul Cererii de acordare a esalonarii la plata, documentele justificative si procedura aferenta (Proiect de Ordin)Articole similare
Ordinul 1468/2020 modifica modelul documentelor necesare obtinerii SOMAJULUI TEHNICANAF va acorda asistenta fiscala contribubililor. 5 situatii pentru care NU se aplica proceduraPrecizari ITM cu privire la accesarea Registrului electronic de evidenta a zilierilor. Utilizatorii au nevoie de o cerere de autorizareProcedura de decontare a sumelor pentru plata indemnizatiei privind acordarea unor zile libere pentru parinti, publicata in Monitorul Oficial. DOCUMENTE NECESARESustinerea examenului de consultant fiscal noiembrie 2022. Mod de desfasurare, tematica, bibliografie si DOCUMENTE NECESARE pentru inscriereUltimele articole
E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaRadiere intreprindere individuala. Etape si acte necesareE-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?Facturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateInchidere punct de lucru. Legislatie si acte necesareArticole similare
Formularul Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor utilizat in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale a fost modificatDin 1 iulie a inceput verificarea veniturilor persoanelor fizice. ANAF propune extinderea numarului de angajati care pot merge in controlControale ANAF: 3 activitati preliminare sunt efectuate de fisc inainte de a verifica impozitul pe venit la persoanele fizice cu averi mariInspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlVERIFICAREA SITUATIEI FISCALE PERSONALE: ANAF completeaza formularul Aviz de verificare, care va fi trimis contribuabililor inainte de controlUltimele articole
Notificarea de conformare se transmite contribuabililor numai inainte de inspectia fiscala si verificarea situatiei personaleCum se va transmite Notificarea de conformare in cazul persoanelor fiziceControale ANAF 2023. Fiscul a publicat sinteza activitatii de control pentru sem. I din anul acesta. Ce amenzi au fost aplicate?ANAF atentioneaza! Exista persoane care solicita in mod FRAUDULOS sume de bani in numele institutieiControale ANAF. Cine va primi Notificarea de conformare inaintea inspectiei fiscale, conform OUG 188/2022?Sfaturi de la experti
Achizitii servicii intracomunitare firma care aplica regimul de TVA la incasare
Intrebare: O microintreprindere din Romania inregistrata in scopuri de TVA (la incasare) achizitioneaza servicii de publicitate din Franta in valoare de 2.000 euro, si plateste partial aceste servicii: 1.000 euro. Fiind platitoare de TVA la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Hotararea AGA din luna decembrie este aferenta profiturilor din anii precedenti. Va rog sa imi indicati notele contabile in acest caz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA