Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere bunuri imobil. Si notificare privind anularea aplicarii regimului de taxare. Cum facturam?

07-Mar-2014
11033
Pentru a vedea cum facturam corect in ce priveste TVA-ul, luam ca punct de pornire o cladire achizitionata in 1993 cu TVA. Suprafata e de 200 mp si se inchiriaza la doua societati. Firma notifica admnistratia si factureaza spatiu inchiriat cu TVA. Una din societatile careia i se emite factura devine neplatitoare de TVA si doreste sa i se factureze fara TVA (in regim de scutire fara drept de deducere).

Vom stabili daca in aceasta situatie se poate factura 100 mp cu TVA si 100 mp fara TVA.

Cladirea respectiva poate fi inchiriata partial in regim de scutire fara drept de deducere conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. e) si partial prin aplicarea regimului normal de taxare. Avand in vedere ca intr-un bun imobil aveti 2 chiriasi, este recomandabil sa depuneti la organul fiscal competent cate o notificare pentru fiecare contract de inchiriere incheiat astfel incat sa puneti la dispozitia fiecarui chirias notificarea aferenta spatiului inchiriat. Numai asa se asigura concordanta dintre fiecare contract incheiat si notificarea aferenta.
In acest moment, odata cu modificarea situatiei fiscale a celui de al doilea locatar trebuie sa procedati dupa cum urmeaza:

- daca notificarea s-a depus initial pentru suprafata totala de 200 m.p. desi spatiul respectiv este inchiriat pentru doi locatari, se depune la organul fiscal competent o notificare din care sa rezulte renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare incepand cu data de 1.04.2014 (ipotetic) pentru intreaga suprafata de 200 m.p. . Concomitent, incepand cu aceiasi data, respectiv 1.04.2014, se completeaza si se depune o notificare pentru aplicarea regimului normal de taxare conform contractului incheiat cu primul chirias. O copie dupa aceasta noua notificare se pune la dispozitia chiriasului care va primi, in continuare, facturi emise cu TVA colectata.

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect trebuie sa aveti in vedere prevederile pct. 38 alin. (1) din normele metodologice de aplicare ale art. 141 alin. (3)

"(3) Optiunea prevazuta la alin. (1) se va notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 145 - 147^1 din Codul fiscal.

Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizata pentru operatiuni taxabile se va comunica in notificarea transmisa organului fiscal."

- daca notificarea s-a depus initial, separat pentru fiecare spatiu inchiriat, de exemplu 100 + 100, se depune la organul fiscal o notificare din care sa rezulte renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare incepand cu data de 1.04.2014 (ipotetic) doar pentru 100 m.p. O copie dupa aceasta noua notificare se pune la dispozitia chiriasului care va primi, incepand cu data de 1.04.2014, facturi emise fara TVA colectata. Obligativitarea depunerea notificarii privind anularea optiunii de taxare este reglementata la pct. 38 alin. (7) din normele de aplicare ale art. 141 alin. (3) "Persoana impozabila va notifica organele fiscale competente cu privire la anularea optiunii, prin formularul prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. Aplicarea scutirii de taxa este permisa de la data inscrisa in notificare."

Pentru a dovedi realitatea operatiunii in cadrul unui control incrucisat sau a unei inspectii fiscale partiale privind TVA, renuntarea la aplicarea regimului normal de taxare pe parcursul derularii unui contract de inchiriere trebuie sa rezulte din actul aditional la contract incheiat cu locatarul care a solicitat aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere reglementat prin articolul 141 alin. (2) lit. e).


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016