
Raportul Special
realizat de specialisti
Din dorinta de a clarifica modul de calcul al impozitului pe cladiri de la 1 ianuarie 2016, revenim cu un studiu de caz care face referire la o persoana fizica din Romania, stabilita in Germania, si care detine un apartament in Romania. Incepand cu anul 2016 renunta la cetatenia romana.
Vom vedea astfel cum se calculeaza impozitul pe cladiri pentru anul 2016 in situatia in care apartamentul nu este locuit, dar si in situatia in care e dat spre inchiriere.
Incepand cu anul 2016, impozitul pe cladiri se va calcula in functie de scopul utilizarii cladirii, respectiv cladire rezidentiala respectiv nerezidentiala.
Potrivit prevederilor art.453 definitii, din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
- cladire rezidentiala - constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
- cladire nerezidentiala - orice cladire care nu este rezidentiala;
Asadar, in situatia in care destinatia apartamentului este pentru locuit chiar daca este inchiriat impozitul va fi acelasi ca si in cazul in care nu va fi locuit. Situatia se schimba daca acest apartament va fi inchiriat pentru desfasurarea de activitati economice (sedii PFA, sedii societati, cabinete etc).
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Cartea Verde a Contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit prevederilor art. 457, alin (1) din acelasi act normativ, pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii. Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
In privinta stabilirii valorii impozabile intervin mai multe modificari.
Codul fiscal presupune masurarea pe exterior a locuintei, fapt pentru care toate apartamentele din blocuri suporta coeficientul de ajustare de 1,4%.
Valoarea impozabila a cladirii, exprimata in lei, se determina prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a acesteia, exprimata in metri patrati, cu valoarea impozabila corespunzatoare, exprimata in lei/m. p , din tabelul redat in continuarea acestui articol.
Valoarea impozabila este corectata cu diversi coeficienti redati in contextul legislatiei in functie de rangul localitatii si zona in care este amplasata cladirea, niveluri si aparatamente amplasate in blocul respectiv, anul terminarii acesteia, etc.
Potrivit prevederilor art.458 alin. (1) , pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
In cazul in care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform prevederilor mai sus mentionate, cladirea nefiind reevaluata in ultimii 5 ani, impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457.
Prin urmare, avem urmatoarele cote de impozitare valabile din 2016:
folosirea cladirii in scop rezidential/locuinta, cu cote de impozitare intre 0,08% si 0,2%;
folosirea cladirii in activitati economice (sedii PFA, sedii firma, cabinete etc) cu procente de impozitare intre 0,2% si 1,3%, cu conditia ca aceste cladiri sa fie reevaluate/construite/ achizitionate in ultimii 5 ani;
folosirea cladirii in activitati economice, dar constructia nu este reevaluata in ultimii 5 ani, cand procentul este de 2% din valoarea cladirii.
Precizari ca pana la aceast data nu au aparut normele metodologice de aplicare .
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Noul Cod fiscal a fost promulgat. Care sunt noutatile anului 2016?Reevaluare cladire. Cum se stabileste impozitul pentru 2016?CNIPMMR solicita aplicarea noii taxe de impozitare a cladirilor incepand cu 1 ianuarie 2017Noul Codul fiscal 2016 e oficial! Iata care sunt modificarile valabile din 2016Plata impozitului pe terenuri si cladiri: evitati erorile care va pot costa scumpArticole similare
Nou mod de calcul al impozitului/taxei pe cladiri incepand cu anul 2023, conform OG 16/2022Articole similare
Declaratia pe care o vor depune toti proprietarii pana la 31 martie 2016Reminder! 20 aprilie- termen limita pentru depunerea a doua declaratii fiscaleMiercuri, 25 august 2021, este termenul limita pentru depunerea a opt declaratii fiscaleAtentie! 7 septembrie e termenul-limita pentru formularul 092In atentia contribuabililor! Care este termenul limita de depunere pentru Declaratiile 205 si 207 in 2021?Ultimele articole
In atentia firmelor! Plafonul TVA ar putea CRESTE de la 1 aprilie 2025Vector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiImpozitul pe venit. Cine NU mai este scutit de la plata impozitul pe venit in 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Despre nivelul de incredere dintre ANAF si contribuabil, Declaratia 088 si schimbarea mentalitatiiNoi deduceri pentru firme. Stimulente pentru activitatea de cercetare-dezvoltareTranzactii efectuate cu un contribuabil inactiv: cum procedam?Cand se poate emite o factura catre un prestator intracomunitarAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al marfurilor expirateUltimele articole
Venituri din chirii. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaVector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiVenituri din dividende. Ce schimbari se aplica in 2025 in privinta CASS pentru persoanele fiziceBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteArticole similare
Ordinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?Impozitul pe constructii. Modificarile care se aplica Codul fiscal 2016?Incadrare CLADIRE REZIDENTIALA. Ce implicatii fiscale apar si ce criterii se aplica?Societate in faliment. Ce obligatii implica declararea destinatiei unei cladiri la DITL?Ultimele articole
Noile reguli pentru impozitul pe cladiri au fost publicate. Cum arata normele modificate?Se modifica din nou Codul fiscal: se schimba impozitul pe cladiri si alte taxeSfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA