Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile reguli pentru impozitul pe cladiri au fost publicate. Cum arata normele modificate?

22-Mar-2016
6962

Prin Hotararea Guvernului 159/2016 au fost modificate normele Codului fiscal in ce priveste impozitul pe cladiri si alte taxe si impozite locale. Aceste clarificari vizeaza modul de calcul pentru impozitul pe cladiri in functie de destinatia cladirii si alte conditii care privesc suprafetele utilizate si deducerea cheltuielilor.

Astfel, in cazul cladirilor cu destinatie mixta (atat locuinta, cat si sediu social), se achita un impozit similar celui pentru cladirile rezidentiale, cu conditia ca suprafetele destinate celor doua spatii sa nu poata fi delimitate, iar cheltuielile cu utilitatile sa nu fie deduse, ci suportate de proprietarul persoana fizica.

Aceste noi reglementari sunt astfel aduse de Hotararea Guvernului nr. 159/2016 - HG 159/2016 - pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 a aparut luni in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208. Noile prevederi au intrat in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

In ce priveste reglementarile amintite mai sus, redam si explicatiile aduse de hotararea oficiala:

"In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul fiscal (ca pentru cladiri nereziden?iale - n. red.) daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal ".

Art. 457 face referire la cladirile rezidentiale.

Cristian Rapcencu, consultant fiscal, a declarat recent pentru HotNews.ro ca aceste clarificari aduse prin HG 159/2016 (noile norme) nu sunt suficiente:

"Din pacate, si in varianta finala mentiunea cu privire la deducerea utilitatilor se aplica DOAR in cazul suprafetelor care NU pot fi delimitate. Desi modificarile normelor ar fi trebuit sa clarifice regimul aplicabil acestor cladiri, forma finala lasa loc interpretarilor".


Retinem ca la acest moment consideram cladire rezidentiala imobilul in care nu se desfasoara activitati economice, iar impozitul se va calcula la o valoare a cladirii stabilita la fel ca si in anii precedenti.

Dar daca intr-o cladire se desfasoara activitati economice, lucrurile se complica. Redam mai jos exemplul prezentat de Cristian Rapcencu, facand precizarea ca se face o paralela intre optiunile pe care le are un PFA care are sediu social in locuinta proprie:

"Practic, daca am sediul unui PFA intr-o camera din propriul apartament dobandit acum sase ani si se stie suprafata camerei, chiar daca nu imi deduc utilitatile, impozitul ar trebui sa il calculez prin insumarea impozitelor pentru cele doua suprafete.....

Adica, acea camera este considerata nerezidentiala si am de ales:
- raport de evaluare, pentru o cota intre 0,2-1,3%;
sau
- nu apelez la un evaluator dar impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca si cum cladirea ar fi rezidentiala

Observati asadar....chiar daca nu imi deduc utilitatile, se cunosc suprafetele...si astfel costurile mele cresc, un raport de evaluare fiind cateva sute de lei."

Practic, retinem ca daca putem delimita suprafetele si nu deducem cheltuielile, se calculeaza impozitul prin insumarea sumelor pentru suprafetele distincte (sediu + locuinta) = spatiu nerezidential si doua optiuni: raport de evaluare (cota intre 0,2-1,3%) sau fara raport (impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca pentru o cladire rezidentiala).

Daca NU DELIMITAM suprafetele, putem depune declaratie pe propria raspundere ca NU SE DEDUC UTILITATILE => REZULTA CLADIRE REZIDENTIALA (nu se mai evalueaza de catre evaluator).

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016