Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile reguli pentru impozitul pe cladiri au fost publicate. Cum arata normele modificate?

22-Mar-2016
3555

Prin Hotararea Guvernului 159/2016 au fost modificate normele Codului fiscal in ce priveste impozitul pe cladiri si alte taxe si impozite locale. Aceste clarificari vizeaza modul de calcul pentru impozitul pe cladiri in functie de destinatia cladirii si alte conditii care privesc suprafetele utilizate si deducerea cheltuielilor.

Astfel, in cazul cladirilor cu destinatie mixta (atat locuinta, cat si sediu social), se achita un impozit similar celui pentru cladirile rezidentiale, cu conditia ca suprafetele destinate celor doua spatii sa nu poata fi delimitate, iar cheltuielile cu utilitatile sa nu fie deduse, ci suportate de proprietarul persoana fizica.

Aceste noi reglementari sunt astfel aduse de Hotararea Guvernului nr. 159/2016 - HG 159/2016 - pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 a aparut luni in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 208. Noile prevederi au intrat in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

In ce priveste reglementarile amintite mai sus, redam si explicatiile aduse de hotararea oficiala:

"In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul fiscal (ca pentru cladiri nereziden?iale - n. red.) daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal ".

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Art. 457 face referire la cladirile rezidentiale.

Cristian Rapcencu, consultant fiscal, a declarat recent pentru HotNews.ro ca aceste clarificari aduse prin HG 159/2016 (noile norme) nu sunt suficiente:

"Din pacate, si in varianta finala mentiunea cu privire la deducerea utilitatilor se aplica DOAR in cazul suprafetelor care NU pot fi delimitate. Desi modificarile normelor ar fi trebuit sa clarifice regimul aplicabil acestor cladiri, forma finala lasa loc interpretarilor".


Retinem ca la acest moment consideram cladire rezidentiala imobilul in care nu se desfasoara activitati economice, iar impozitul se va calcula la o valoare a cladirii stabilita la fel ca si in anii precedenti.

Dar daca intr-o cladire se desfasoara activitati economice, lucrurile se complica. Redam mai jos exemplul prezentat de Cristian Rapcencu, facand precizarea ca se face o paralela intre optiunile pe care le are un PFA care are sediu social in locuinta proprie:

"Practic, daca am sediul unui PFA intr-o camera din propriul apartament dobandit acum sase ani si se stie suprafata camerei, chiar daca nu imi deduc utilitatile, impozitul ar trebui sa il calculez prin insumarea impozitelor pentru cele doua suprafete.....

Adica, acea camera este considerata nerezidentiala si am de ales:
- raport de evaluare, pentru o cota intre 0,2-1,3%;
sau
- nu apelez la un evaluator dar impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca si cum cladirea ar fi rezidentiala

Observati asadar....chiar daca nu imi deduc utilitatile, se cunosc suprafetele...si astfel costurile mele cresc, un raport de evaluare fiind cateva sute de lei."

Practic, retinem ca daca putem delimita suprafetele si nu deducem cheltuielile, se calculeaza impozitul prin insumarea sumelor pentru suprafetele distincte (sediu + locuinta) = spatiu nerezidential si doua optiuni: raport de evaluare (cota intre 0,2-1,3%) sau fara raport (impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca pentru o cladire rezidentiala).

Daca NU DELIMITAM suprafetele, putem depune declaratie pe propria raspundere ca NU SE DEDUC UTILITATILE => REZULTA CLADIRE REZIDENTIALA (nu se mai evalueaza de catre evaluator).

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile reguli pentru impozitul pe cladiri au fost publicate. Cum arata normele modificate?":
Rating:

Nota: 3.1 din 15 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.