Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri

21-Sep-2012
3695
La data de 15.06.2012 o societate a incasat o suma de la o societate din Ungaria (adica din UE) ca si avans pentru marfa.Tot in data de 15.06.2012 a achitat un avans catre o societate din afara UE. Societatea romana nu a emis factura de avans catre societatea din UE si nici nu a primit factura de avans de la societatea din afara UE. Vom vedea ce obligatii privind facturarea avansului catre societatea din Ungaria si autofacturarea avansului platit catre societatea non UE exista si care este data limita pentru facturarea avansului si intocmirea autofacturii.

In situatia in care receptionam marfa in iunie, mai trebuie intocmita factura de avans pentru suma incasata si autofactura pentru suma platita sau este de ajuns intocmirea facturii finale? Dar in situatia in care marfa se receptioneaza in luna iulie? Mentionez ca factura a fost emisa de societatea furnizoare in luna iunie, dar inca nu stim cand a intrat marfa pe teritoriul UE si cand factureaza societatea de expeditie serviciile de la vama catre noi.

Raspuns: Obligatia emiterii facturii intervine doar pentru avansul incasat in dat de 15.05.2012 de la partenerul intracomunitar. Emiterea facturii se efectueaza in baza prevederilor articolului 155 alineatul 1 din Codul fiscal, "…….persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa."

Valoarea facturii emise se raporteaza atat prin declaratia cod 390 cu simbolul L cat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1. Autofactura nu se mai emite in situatia in care livrarea intracomunitara are loc in luna in care s-a incasat avansul, fiind suficienta intocmirea facturii comerciale. Pentru avansurile aferente livrarilor intracomunitare, incadrate de asemenea la operatiuni scutite cu drept de deducere TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) nu trebuie sa prezentati documente justificative in baza prevederilor OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare similar obligatiei care intervine in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri.

Pentru emiterea unei facturi de avans aferent unei livrari de bunuri catre un partener intracomunitar am in vedere urmatoarele prevederi:
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

• art. 134^3 "Exigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa" alin. (2) lit. b) din care rezulta ca exigibilitatea taxei intervine la emiterea facturii prevazute la art. 155 alin. (1), daca factura este emisa inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator este determinat de incasarea integrala a avansului.

• punctul 16^2 alin. (1) din norme metodologice de aplicare a art. 134^3 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia exigibilitatea intervine la data emiterii unei facturi inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, indiferent daca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala ori partiala a livrarii.

De asemenea la punctul 16^2 alin. (2) regasim precizarea conform careia exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de TVA cod 300 si declaratia recapitulativa cod 390. Aceste prevederi se regasesc si in urmatoarelor doua acte normative:

• OMFP 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" prin care se prevede ca la randul 1 se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari privind baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv pentru sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

• OMFP 76 din 21 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" prin care se face precizarea ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei. Referitor la livrarile intracomunitare de bunuri, se raporteaza suma totala a livrarilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare cumparator, pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite.

Operatiunea se raporteaza la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de avansului, fiind respectate prevederile art. 139^1 "Cursul de schimb valutar" din Codul fiscal alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca baza de impozitare a unei operatiuni exprimata in valuta se determina prin utilizarea cursului de schimb B.N.R. din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru livrarea intracomunitara efectuata.

In alta ordine de idei, pentru avansul achitat furnizorului extracomunitar nu aveti obligatia emiterii autofacturii. Aduc drept argument prevederile art. 155^1 "Alte documente" alin. (1) din care rezulta ca este obligata sa emita autofactura persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2) - (4) si (6) si ale art. 151 din Codul fiscal care nu a primit factura de la furnizor/prestator. Aceste obligatii de plata se refera la achizitiile intracomunitare de servicii si bunuri. Aceleasi obligatii intervin si in situatia in care s-a platit un avans pentru aceleasi tip de operatiuni,.

In situatia in care bunurile din import sunt puse in libera circulatie pe teritoriul comunitar, dar nu pe teritoriul Romaniei, bunurile livrate de catre un partener stabilit pe teritoriul tert reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. In acest caz trebuie emisa autofactura.

Totusi, autofactura nu trebuie emisa in situatia in care bunurile insotite de factura sunt primite in aceEasi luna in care s-a achitat avansul, aspect reglementat prin art. 155^1 "Alte documente" alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, este suficienta factura comerciala intocmita de catre furnizor.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"