Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri

21-Sep-2012
3524
La data de 15.06.2012 o societate a incasat o suma de la o societate din Ungaria (adica din UE) ca si avans pentru marfa.Tot in data de 15.06.2012 a achitat un avans catre o societate din afara UE. Societatea romana nu a emis factura de avans catre societatea din UE si nici nu a primit factura de avans de la societatea din afara UE. Vom vedea ce obligatii privind facturarea avansului catre societatea din Ungaria si autofacturarea avansului platit catre societatea non UE exista si care este data limita pentru facturarea avansului si intocmirea autofacturii.

In situatia in care receptionam marfa in iunie, mai trebuie intocmita factura de avans pentru suma incasata si autofactura pentru suma platita sau este de ajuns intocmirea facturii finale? Dar in situatia in care marfa se receptioneaza in luna iulie? Mentionez ca factura a fost emisa de societatea furnizoare in luna iunie, dar inca nu stim cand a intrat marfa pe teritoriul UE si cand factureaza societatea de expeditie serviciile de la vama catre noi.

Raspuns: Obligatia emiterii facturii intervine doar pentru avansul incasat in dat de 15.05.2012 de la partenerul intracomunitar. Emiterea facturii se efectueaza in baza prevederilor articolului 155 alineatul 1 din Codul fiscal, "…….persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa."

Valoarea facturii emise se raporteaza atat prin declaratia cod 390 cu simbolul L cat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1. Autofactura nu se mai emite in situatia in care livrarea intracomunitara are loc in luna in care s-a incasat avansul, fiind suficienta intocmirea facturii comerciale. Pentru avansurile aferente livrarilor intracomunitare, incadrate de asemenea la operatiuni scutite cu drept de deducere TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) nu trebuie sa prezentati documente justificative in baza prevederilor OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare similar obligatiei care intervine in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri.

Pentru emiterea unei facturi de avans aferent unei livrari de bunuri catre un partener intracomunitar am in vedere urmatoarele prevederi:
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

• art. 134^3 "Exigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de taxa" alin. (2) lit. b) din care rezulta ca exigibilitatea taxei intervine la emiterea facturii prevazute la art. 155 alin. (1), daca factura este emisa inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator este determinat de incasarea integrala a avansului.

• punctul 16^2 alin. (1) din norme metodologice de aplicare a art. 134^3 alin. (2) din Codul fiscal conform caruia exigibilitatea intervine la data emiterii unei facturi inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, indiferent daca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala ori partiala a livrarii.

De asemenea la punctul 16^2 alin. (2) regasim precizarea conform careia exigibilitatea determina perioada fiscala in care livrarea intracomunitara scutita se inregistreaza in decontul de TVA cod 300 si declaratia recapitulativa cod 390. Aceste prevederi se regasesc si in urmatoarelor doua acte normative:

• OMFP 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" prin care se prevede ca la randul 1 se inscriu informatiile preluate din jurnalul de vanzari privind baza de impozitare pentru livrarile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv pentru sumele din facturile pentru incasari de avansuri partiale pentru livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

• OMFP 76 din 21 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" prin care se face precizarea ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei. Referitor la livrarile intracomunitare de bunuri, se raporteaza suma totala a livrarilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare cumparator, pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile pentru incasari de avansuri pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite.

Operatiunea se raporteaza la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de avansului, fiind respectate prevederile art. 139^1 "Cursul de schimb valutar" din Codul fiscal alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca baza de impozitare a unei operatiuni exprimata in valuta se determina prin utilizarea cursului de schimb B.N.R. din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru livrarea intracomunitara efectuata.

In alta ordine de idei, pentru avansul achitat furnizorului extracomunitar nu aveti obligatia emiterii autofacturii. Aduc drept argument prevederile art. 155^1 "Alte documente" alin. (1) din care rezulta ca este obligata sa emita autofactura persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2) - (4) si (6) si ale art. 151 din Codul fiscal care nu a primit factura de la furnizor/prestator. Aceste obligatii de plata se refera la achizitiile intracomunitare de servicii si bunuri. Aceleasi obligatii intervin si in situatia in care s-a platit un avans pentru aceleasi tip de operatiuni,.

In situatia in care bunurile din import sunt puse in libera circulatie pe teritoriul comunitar, dar nu pe teritoriul Romaniei, bunurile livrate de catre un partener stabilit pe teritoriul tert reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. In acest caz trebuie emisa autofactura.

Totusi, autofactura nu trebuie emisa in situatia in care bunurile insotite de factura sunt primite in aceEasi luna in care s-a achitat avansul, aspect reglementat prin art. 155^1 "Alte documente" alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz, este suficienta factura comerciala intocmita de catre furnizor.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Autofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.