Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Factura emisa de catre locator catre chirias. Regim TVA

02-Mai-2010
20191

Intrebare: Societatea noastra a incheiat cu contract de inchiriere in calitate de locator cu o alta societate in calitate de chirias (locatar).

In contract s-a prevazut si o garantie pe care chiriasul trebuie sa o depuna la locator pentru acoperierea unor evenimente cum sunt cele de neplata, distrugeri, incheierea contractului mai devreme decat termenul convenit, etc.

Chiriasul a efectuat plata garantiei, dar inainte de a se derula contractul de inchiriere, acesta a renuntat. Pentru acesta situatie in contract este prevazuta plata unor despagubiri/penalitati.

In acest sens partile au convenit ca din garantia platita de chirias, locatorul sa opreasca o suma pentru acoperirea despagubirilor si penalitatilor generate de nerespectarea clauzelor contractuale urmand a emite o factura pentru aceasta suma, restul sumei urmand a fi virata chiriasului ca restituire garantie.

Fata de cele aratate mai sus, va rugam sa ne precizati care este regimul fiscal din punct de vedere al TVA al facturii ce urmeaza a fi emisa de catre locator catre chirias, avand in vedere ca reprezinta despagubiri/penalitati pentru nerespectarea clauzelor contractuale, ca urmare a faptului ca locatarul a renuntat la contract chiar inainte ca acesta sa inceapa?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI 


Raspuns: Presupun ca suma incasata drept garantie inainte de implinirea termenului de predare a spatiului destinat inchirierii nu a fost inregistrata prin creditul contului 419 "Clienti creditori" astfel incat sa poata fi considerata o plata in avans pentru serviciul prestat. incasarea unei garantii in cadrul unui contract se inregistreaza printr-un cont de imobilizari financiare deoarece se considera ca suma respectiva nu indeplineste cumulativ cele 4 conditii enumerate la articolul 126 alineatul 1 din Codul fiscal.

Inregistrarea sumei incasate de catre locator drept garantie se inregistreaza prin formula contabila:

5121 = 167
"Conturi curente la banci" "Alte imprumuturi si
datorii asimilate"

In situatia in care penalitatile nu reprezinta recuperarea contravalorii unor cheltuieli de natura materiala aferente spatiului care urma sa fie inchiriat, acestea nu pot fi considerate in sfera de aplicare a TVA. in baza de impozitare a taxei nu se cuprind penalitatile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, fapt ce rezulta din Codul fiscal, art. 137, alin. 3, lit. b) "Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:?. b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, in fapt, reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;"

Motivul pentru care penalitatile nu se cuprind in baza de impozitare consta in faptul ca aceste sume nu sunt incluse in pretul negociat al bunurilor livrate sau al serviciilor prestate. Emiterea unei facturi pentru incasarea penalitatilor nu este obligatorie, dar, daca se opteaza pentru emiterea acesteia, trebuie inscrise urmatoarele informatii:

- suma penalitatilor calculate cu mentiunea "neinclus in baza de impozitare a TVA";
- numarul contractului in baza caruia au fost calculate.

Desi se opteaza pentru emiterea facturii, valoarea facturii de penalitati, nu trebuie raportata prin decontul de TVA cod 300 chiar daca se evidentiaza, optional, in jurnalul pentru vanzari intr-o coloana distincta, respectiv in coloana 18 "Operatiuni neimpozabile/ Sume neincluse in baza de impozitare (optional)" din modelul orientativ reglementat prin OMFP 1372/2008 ".

In situatia in care penalitatile reprezinta in fapt contravalorea unor cheltuieli materiale pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei, factura se emite in regim normal de taxare, cu TVA colectata. In acest caz, factura urmeaza tratamentul fiscal aplicabil unei livrari de bunuri sau prestari de servicii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Factura emisa de catre locator catre chirias. Regim TVA":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016