Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cheltuieli cu chirii si utilitati. Refacturarea se face cu TVA?

10-Sep-2014
5708
In analiza de mai jos, solutia e oferita unei societati care plateste chirii si utilitati la persoane fizice pe care trebuie sa le refactureze altei persoane juridice. Intre cele doua firme exista contract de subinchiriere. Vom vedea cum procedam cu refacturarea acestor cheltuieli tinand cont ca acestea sunt de la persoane fizice, nu juridice si daca refacturarea se face cu TVA.

Raspuns: In situatia in care utilitatile intra in costul chiriei, refacturarea se efectueaza prin aplicarea regimului de scutire reglementat prin art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, daca nu s-a formulat optiunea de taxare in regim normal conform posibilitatii reglementate prin art. 141 alin. (3).

In acest context, aduc drept argument exemplul nr. 3 reglementat la pct. 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137: "O societate care deruleaza operatiuni imobiliare are incheiate contracte de inchiriere pentru diverse spatii dintr-un bun imobil. Pentru utilitatile necesare, printre care electricitatea, apa, telefonul, sunt incheiate contracte pe numele societatii imobiliare, dar acestea sunt furnizate in beneficiul direct al chiriasilor. In cazul in care prin contractul de inchiriere se stipuleaza distinct ca plata utilitatilor nu este inclusa in pretul chiriei, societatea imobiliara poate aplica structura de comisionar pentru refacturarea acestor cheltuieli catre chiriasi."

In situatia in care prin contractul de subinchiriere se stabileste ca valoarea utilitatilor nu este inclusa in tariful de inchiriere, refacturarea utilitatilor se efectueaza prin aplicarea regimului normal de taxare, utilizand cota standard TVA de 24%, chiar daca persoana fizica nu a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura furnizorilor de utilitati emisa pe numele persoanei fizice in calitate de proprietar al cladirii.

In concluzie, utilitatile refacturate de catre locator nu reprezinta cheltuieli accesorii definite prin art. 137 alin. (2) lit. b) "…..Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii." astfel incat sa urmeze acelasi regim aplicat serviciului de inchiriere (regimul de scutire fara drept de deducere). Poate fi considerata cheltuiala accesorie legata de serviciul de inchiriere, cheltuiala cu impozitul pe cladiri datorat de catre proprietar si recuperat de la chirias. In acest caz, la refacturarea impozitului, se aplica acelasi regim fiscal utilizat pentru facturarea/refacturarea chiriei, scutit fara drept de deducere sau taxabil prin colectarea TVA cu cotra de 24%.
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii

La formularea prezentului raspuns am in vedere faptul ca serviciul de subinchiriere este similar serviciului de inchiriere. In acest sens, am in vedere prevederile Ordinului Institutului National de statistica nr. 337 din 20 aprilie 2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, prin care inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate sunt reunite ca activitati economice sub acelasi cod: 7020.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cheltuieli cu chirii si utilitati. Refacturarea se face cu TVA?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Angajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017
    • Guvernul a venit cu o noua modificare adoptata tacit si care obliga toti angajatorii din Romania sa modifice toate contractele de munca incepand de la 1 ianuarie 2018 pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat. Mai mult, in intervalul 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, toti angajatorii sunt obligati sa initieze negocieri colective pentru a pune in aplicare OUG 79/2017 prin care sunt transferate contributiile sociale de la angajator la salariat. Conform noilor modificari...» citeste mai departe aici

  • Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018
    • Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente. Pentru acesti...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa
    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care acestea nu sunt considerate livrari de bunuri (art....» citeste mai departe aici

  • Modificare HG 34/2009. Atributii noi pentru ANAF si MFP. Vezi proiectul de hotarare!
    • Proiectul de hotarare are ca obiect modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si modificarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in vederea aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2017...» citeste mai departe aici

  • Plata facturilor emise in euro. Care e regimul TVA?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o firma care achizitioneaza marfa de la o firma dintr-un alt stat UE, firma straina avand si cod de TVA in Romania. Aceasta emite factura in euro. Stabilim daca se poate plati factura integral in euro sau daca baza trebuie platita in euro si TVA-ul in lei. Iata raspunsul specialistului: Potrivit intelegerii noastre, societatea dumneavoastra, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza bunuri de la o alta persoana impozabila...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"