Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP: Noile norme de aplicare a Codului fiscal

20-Apr-2018
2245

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobare prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

Documentul mentionat mai sus cuprinde prevederi cu privire la impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, taxa pe valoarea adaugata, accize si alte taxe speciale, impozite si taxe locale, potrivit unui comunicat MFP.

 

Principalele modificari

1. Impozitul pe profit

- revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand valoarea creantelor instrainate, conform legii;

- introducerea unor precizari cu privire la aplicarea Capitolului III - Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, in legatura cu limitarea cheltuielilor cu dobanzile.

2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

- actualizarea referintelor la noul plafon de 1.000.000 euro;

- clarificarea luarii in considerare a contractelor pentru care a intervenit suspendarea, potrivit legii, in stabilirea numarului de salariati;

- posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II - Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care o microintreprindere indeplineste conditia privind subscrierea unui capital social de cel putin 45.000 lei si are cel putin 2 salariati, in sensul ca optiunea poate fi exercitata in cursul oricarui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, care reprezinta data intrarii in vigoare a acestei prevederi.

3. Impozitul pe venit si contributii sociale

a) noul mecanism de stabilire a impozitului pe venit si a contributiilor sociale inclus in declaratia unica:

- aplicarea sistemului de autoimpunere;

- modul de efectuare a platilor privind obligatiile fiscale, respectiv impozit pe venit si contributii sociale pentru care termenul de plata este data de 15 martie a anului urmator celui de realizare a veniturilor;

- calculul bonificatiilor la plata obligatiilor fiscale cu anticipatie, pana la termenul de plata al acestora;

- eliminarea platilor anticipate ale impozitului pe venit si contributiilor sociale in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;

- ajustarea normei anuale de venit de catre contribuabil care obtin venituri din activitati independente si cedarea folosintei bunurilor;

- obligatiile contribuabililor persoane fizice in legatura cu stabilirea venitului net anual din activitati agricole pe baza de norme de venit;

- exemplificarea modului de incadrare a veniturilor, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala, in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale;

- in contextul noului sistem de contributii sociale, exemplificarea modului de incadrare a veniturilor in plafonul reprezentand nivelul a 12 salarii minime brute pe tara pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse.

b) sustinerea entitatilor nonprofit:

- conditiile in care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru directionarea cotei de 2% din impozitul datorat, atat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii cat si a unitatilor de cult si respectiv, pentru acordarea de burse private sau a entitatilor; conditiile in care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru directionarea cotei de 3,5% din impozitul datorat catre entitatile nonprofit si unitatile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati in conditiile legii;

- exercitarea optiunii, ca directionarea cotei de 2% sau de 3,5%, dupa caz, din impozitul pe venit datorat, sa se efectueze de catre platitorul de venit, aceasta fiind valabila pentru o perioada de cel mult 2 ani fiscali consecutivi, pentru veniturile din salarii, drepturi de proprietate intelectuala sau obtinute in baza contractelor de activitate sportiva;

c) alte masuri:

- reglementarea regimului fiscal al veniturilor obtinute in baza contractelor de activitate sportiva definite prin Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, in sensul introducerii sistemului de retinere la sursa a impozitului si a contributiilor sociale;

- reglementarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala intr-o categorie distincta de venituri pentru care se aplica regimul de retinere la sursa a impozitului pe venit si a contributiilor sociale;

- eliminarea obligatiei de inregistrare la ANAF a contractelor de inchiriere;

- introducerea unui capitol nou, capitolul VIII "Contributia asiguratorie pentru munca", prin care se aduc clarificari referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, precum si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.

4. Taxa pe valoarea adaugata (TVA)

- detalierea regulilor aplicabile din punct de vedere al includerii in sfera TVA si al exercitarii dreptului de deducere a taxei pentru operatiunile de cercetare – dezvoltare, avand in vedere pricipalele situatii ce se pot intalni in practica;

- introducerea prevederilor din care rezulta cu claritate faptul ca organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe sunt persoane impozabile din perspectiva TVA. in ceea ce priveste regimul TVA aferent colectarii remuneratiei compensatorii pentru copia privata, se clarifica regulile aplicabile, atat pe relatia titularii de drepturi de autor - organism de gestiune colectiva, cat si pe relatia organism de gestiune colectiva - utilizator de drepturi de autori, in sensul ca aceasta remuneratie nu reprezinta contrapartida unei prestari de servicii in sfera TVA.

5. Accize si alte taxe speciale

- Corelarea prevederilor din normele metodologice referitoare la autoritatile competente care efectueaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, cu prevederile din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;

- Acordarea dreptului de a beneficia de scutire de la plata accizelor pentru produsele accizabile achizitionate pentru/sau in numele fortelor NATO si pentru achizitiile efectuate de catre structurile cu personalitate juridica aflate in subordinea Ministerul Apararii Nationale;

- Actualizarea formulei de denaturare completa a alcoolului etilic in concentratie pe hectolitru de alcool pur, ca urmare a adoptarii Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2017/2236 al Comisiei din 5 decembrie 2017 de modificare a Regulamentului (CE) nr.3199/93 privind recunoasterea reciproca a procedurilor pentru denaturarea completa a alcoolului in scopul scutirii de la plata accizelor.

6. Impozite si taxe locale

- Reglementarea regulilor pentru acordarea scutirii impozitului pe cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au fatada stradala si/sau principala renovata sau reabilitata conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

- Actualizarea exemplelor de calcul a impozitului pe teren, ca urmare a abrogarii impozitarii suprafetelor de teren, inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, precum si terenuri inregistrate in registrul agricol la alta categorie de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, in suprafata de pana la 400 m2.


>> Puteti consulta aici:

- Proiectul de hotarare

- Nota de fundamentare

 

Sursa: MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP: Noile norme de aplicare a Codului fiscal":
Rating:

Nota: 4.5 din 6 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

  • Aproape 300 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii care vor sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor tarii pot opta pentru unul dintre joburile scoase la concurs de angajatorii din Spatiul Economic European. Acestia ofera, prin intermediul retelei EURES Romania, 283 locuri de munca vacante, anunta ANOFM. Astfel, cele mai multe locuri de munca disponibile in SEE sunt in Olanda, care ofera 125 de locuri de munca pentru romani, urmat de Germania cu 54 de locuri de munca si de Austria cu 32 de joburi vacante. Iata, detaliat, situatia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016