Solutii actuale: Limitarea dreptului de deducere pentru un contract de leasing
Vom stabili in cele ce urmeaza cum se deduce TVA in cazul achizitionarii unui autoturism in leasing financiar, avansului sau ratelor de leasing, daca achizitia a fost in perioada 2007-2012. Tinand cont de legislatia in vigoare, vom oferi solutiile aferente fiecarei situatii mentionate.
Raspuns:
Limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta avansului si valorii reziduale pentru un autoturism preluat in leasing financiar s-a efectuat incepand cu data de 1 mai 2009 conform prevederilor OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, limitarea dreptului de deducere a TVA pentru avans si valoarea reziduala s-a efectuat integral in situatia in care autoturismul nu se incadra in niciuna din urmatoarele 7 exceptii reglementate prin art. 145^1 din Codul fiscal si detaliate prin pct. 45^1 din normele de aplicare ale acestui articol:
1) vehicule utilizate exclusiv pentru interventie, reparatii, paza si protectie, curierat;
2) vehicule utilizate pentru transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii;
3) vehicule special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj;
4) vehicule utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
5) vehicule utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
6) vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
7) vehicule utilizate in scop commercial (pentru revanzare).
Incepand cu anul 2012, limitarea dreptului de deducere a TVA s-a redus cu 50% in baza prevederilor OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Altfel spus, incepand cu aceasta data, se poate exercita dreptul de deducere a TVA pentru 50% din suma TVA inscrisa in factura locatorului chiar daca autoturismul care nu se incadreaza in categoria exceptiilor, dar este destinat realizarii de operatiuni economice, cu drept de deducere a TVA.
Suma TVA aferenta unui avans achitat in cadrul unui contract de leasing financiar pentru utilizarea unui autoturism cu greutatea sub 3.500 kg. si 9 locuri de pasageri, este deductibila integral d.p.d.v. al TVA numai daca prin contractul de leasing s-a stabilit in mod expres faptul ca avansul este destinat acoperirii valorii partiale a ratelor de leasing, esalonate prin graficul de plati. Deci, trebuie analizata clauza contractuala referitoare la plata avansului pentru a vedea daca acesta este aferent unor rate de leasing sau daca este aferent valorii reziduale.
Totusi, practica demonstreaza faptul ca in cadrul unui contract de leasing, avansul reprezinta plata partiala a valorii de achizitie a mijlocului fix.
In cadrul unui contract de leasing in curs de derulare in perioada 01.05.2009 - 28.02.2012, firma dvs. are dreptul sa deduca, dar fara sa limiteze acest drept, suma TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator (inclusiv celelalte componente ale contractului de leasing). Acest fapt este posibil deoarece contractul de leasing financiar este considerat un contract de prestari servicii iar firma dvs. fost si este beneficiarul acestor servicii.
Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, rata de leasing in cadrul unui leasingului financiar, este definita drept cota-parte din valoarea de intrare a bunului si dobanda de leasing, care se stabileste pe baza ratei dobanzii convenite prin acordul partilor.
Prin formularea optiunii de achizitie a autoturismului si inchiderea contractului de leasing, firma pe care o reprezentati pierde calitatea de beneficiar al unui serviciu de utilizare a bunului pus la dispozitie de catre locator si dobandeste calitatea de cumparator al acelui bun. Prin plata valorii reziduale se considera ca are loc achizitia bunului. Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, valoarea reziduala este definita drept valoarea la care, dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre locatar/utilizator si este stabilita de partile contractante. Pentru achizitia autoturismului se limiteaza dreptul de deducere cu 50% a sumei TVA aferente valorii reziduale facturate de catre locator la inchiderea contractului de leasing in anul 2012.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, M.F.P. a emis doua circulare postate pe site-ul sau:
- circulara 341061/15.05.2009 aplicabila pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011;
- circulara 420167/07.02.2012 aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2012.
De asemenea, pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, M.F.P. a emis si un
Ghid practic in data de 25.06.2009 in care a prezentat inregistrarile contabile aferente limitarii dreptului de deducere. Pentru anul 2012, inregistrarile contabile sunt cuprinse in circulara 420167/07.02.2012.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturi primite de la furnizor cu cod de TVA anulat
Intrebare: Suntem un magazin alimentar si in luna august am efectuat mai multe achizitii de marfa de la un furnizor. In momentul achizitiilor din 03 si 10 august, furnizorul avea codul de TVA anulat (din oficiu) incepand cu data de 01.08.2024, conform art. 316 alin. (11) lit. d. Furnizorul a emis cele doua facturi cu TVA. In data de 13.08.2024, furnizorul a redevenit platitor de TVA. a) In ceea ce priveste achizitia in perioada in care TVA-ul este anulat (01-12 august), care este monografia contabila? b)...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dobanda fiscala sau civila solicitata la plata
Intrebare: O SRL in luna aprilie 2013 a intrat in insolventa. ANAF s-a inscris la masa credala cu suma de 514.420 lei. In luna ianuarie 2017, SRL-ul a intrat in faliment, iar ANAF s-a inscris cu o suma suplimentara de 152.159 lei, rezultand un total de 666.579 lei. In luna decembrie 2015, SRL a depus un decont de TVA cu optiune de rambursare pentru suma de 858.912 lei. Dupa rezolvarea decontului (RIF-ul a fost contestat in diferite instante, castig de cauza avand loc in octombrie 2021), ANAF a compensat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatia generarii codului UIT in sistemul RO e-Transport
Intrebare: O societate comerciala, membra intr-o Cooperativa Agricola, livreaza naut (produs cu risc fiscal ridicat) catre aceasta. Societatea comerciala si Cooperativa Agricola au acelasi sediu si acelasi depozit. Marfa (nautul) practic nu este incarcata intr-un mijloc de transport si nu paraseste depozitul; este intocmita doar e-factura. Bunurile respective cu risc fiscal ridicat fac, in acest caz, obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport? Este necesara generarea codului UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Indemnizatie de maternitate. Stagiu de cotizare. Baza de calcul
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca am procedat corect in urmatoarea situatie: O salariata a adus in luna iunie un concediu medical cu codul 08 (sarcina si lauzie) pentru perioada 01.06.2024-30.06.2024. La societatea noastra a inceput sa lucreze din 01.01.2024, dar a adus o adeverinta de la vechiul loc de munca cu veniturile realizate in perioada 01.06.2023-31.12.2023. Este corect sa luam in calcul pentru indemnizatia de concediu medical si veniturile de la vechiul angajator sau trebuie sa tinem cont doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << PFA. Relatii de colaborare
Intrebare: O PFA doreste sa realizeze un proiect de valoare 200.000 lei in domeniul informatic pentru o SRL din Romania. PFA doreste sa imparta lucrarea cu un colaborator, tot PFA, prin subcontract. PFA poate incheia subcontractul cu cealalta PFA sau doar SRL si PFA pot incheia un asemenea contract pentru aceasta valoare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Organizare operatiuni cu numerar puncte de lucru/sediu
Intrebare: Avem doua firme: una cu obiect de activitate fabricarea produselor de cofetarie si alta cu obiect de activitate vanzarea acestora. Locatiile unde avem magazinele sunt raspandite in mai multe judete din tara, fata de sediul firmei. Cum putem colecta, prin personal propriu, banii in numerar din cofetarii, in mod cat mai sigur si legal? Ce documente intocmim la ridicarea banilor incadrati din vanzari, din cofetarii (puncte de lucru), unde avem registru de casa? Ce documente intocmim la incasarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<