Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Solutii actuale: Limitarea dreptului de deducere pentru un contract de leasing

29-Feb-2012
4837
Vom stabili in cele ce urmeaza cum se deduce TVA in cazul achizitionarii unui autoturism in leasing financiar, avansului sau ratelor de leasing, daca achizitia a fost in perioada 2007-2012. Tinand cont de legislatia in vigoare, vom oferi solutiile aferente fiecarei situatii mentionate.

Raspuns:

Limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta avansului si valorii reziduale pentru un autoturism preluat in leasing financiar s-a efectuat incepand cu data de 1 mai 2009 conform prevederilor OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, limitarea dreptului de deducere a TVA pentru avans si valoarea reziduala s-a efectuat integral in situatia in care autoturismul nu se incadra in niciuna din urmatoarele 7 exceptii reglementate prin art. 145^1 din Codul fiscal si detaliate prin pct. 45^1 din normele de aplicare ale acestui articol:

1) vehicule utilizate exclusiv pentru interventie, reparatii, paza si protectie, curierat;
2) vehicule utilizate pentru transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii;
3) vehicule special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj;

4) vehicule utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
5) vehicule utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
6) vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
7) vehicule utilizate in scop commercial (pentru revanzare).

Incepand cu anul 2012, limitarea dreptului de deducere a TVA s-a redus cu 50% in baza prevederilor OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Altfel spus, incepand cu aceasta data, se poate exercita dreptul de deducere a TVA pentru 50% din suma TVA inscrisa in factura locatorului chiar daca autoturismul care nu se incadreaza in categoria exceptiilor, dar este destinat realizarii de operatiuni economice, cu drept de deducere a TVA.

Suma TVA aferenta unui avans achitat in cadrul unui contract de leasing financiar pentru utilizarea unui autoturism cu greutatea sub 3.500 kg. si 9 locuri de pasageri, este deductibila integral d.p.d.v. al TVA numai daca prin contractul de leasing s-a stabilit in mod expres faptul ca avansul este destinat acoperirii valorii partiale a ratelor de leasing, esalonate prin graficul de plati. Deci, trebuie analizata clauza contractuala referitoare la plata avansului pentru a vedea daca acesta este aferent unor rate de leasing sau daca este aferent valorii reziduale.
Totusi, practica demonstreaza faptul ca in cadrul unui contract de leasing, avansul reprezinta plata partiala a valorii de achizitie a mijlocului fix.

In cadrul unui contract de leasing in curs de derulare in perioada 01.05.2009 - 28.02.2012, firma dvs. are dreptul sa deduca, dar fara sa limiteze acest drept, suma TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator (inclusiv celelalte componente ale contractului de leasing). Acest fapt este posibil deoarece contractul de leasing financiar este considerat un contract de prestari servicii iar firma dvs. fost si este beneficiarul acestor servicii.

Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, rata de leasing in cadrul unui leasingului financiar, este definita drept cota-parte din valoarea de intrare a bunului si dobanda de leasing, care se stabileste pe baza ratei dobanzii convenite prin acordul partilor.

Prin formularea optiunii de achizitie a autoturismului si inchiderea contractului de leasing, firma pe care o reprezentati pierde calitatea de beneficiar al unui serviciu de utilizare a bunului pus la dispozitie de catre locator si dobandeste calitatea de cumparator al acelui bun. Prin plata valorii reziduale se considera ca are loc achizitia bunului. Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, valoarea reziduala este definita drept valoarea la care, dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre locatar/utilizator si este stabilita de partile contractante. Pentru achizitia autoturismului se limiteaza dreptul de deducere cu 50% a sumei TVA aferente valorii reziduale facturate de catre locator la inchiderea contractului de leasing in anul 2012.

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, M.F.P. a emis doua circulare postate pe site-ul sau:
- circulara 341061/15.05.2009 aplicabila pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011;
- circulara 420167/07.02.2012 aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2012.

De asemenea, pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, M.F.P. a emis si un
Ghid practic in data de 25.06.2009 in care a prezentat inregistrarile contabile aferente limitarii dreptului de deducere. Pentru anul 2012, inregistrarile contabile sunt cuprinse in circulara 420167/07.02.2012.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016