Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz practic: Inregistrarea in contabilitate a unui mijloc fix achizitionat in leasing

04-Feb-2009
61835

Intrebare:


Cum se inregistreaza un mijloc fix (autoturism) achizitionat in leasing. Am primit: contract de leasing financiar; pret de achizitie fara TVA: 12.909 euro; avans 15% = 1936,35 euro achitat; valoare finantata 8,5%= 10.972,65 euro; val reziduala = 2581,80 inclusa in rate.


Raspuns in septembrie 2008:
In cazul leasingului financiar:

  • utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar;
  • amortizarea bunului care face obiectul contractului de leasing se inregistreaza de catre utilizator;
  • utilizatorul deduce dobanda.

Inregistrarile contabile efectuate de catre utilizator in cazul unui leasing financiar:

  • Inregistrarea mijlocului de transport la intreaga valoare a autoturismului, la cursul istoric prevazut in contractul de leasing (sa presupunem 3,5200 lei):

12.909 X 3,5200 = 45.439,68 lei

2133 = 167 45.439,68
?Mijloace de transport? ?Alte imprumuturi si datorii asimilate?

- Debit cont 8036 "Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate" cu valoarea imobilizarilor corporale, respectiv suma de 45.439,68 lei;
- Debit cont 8051 ?Dobanzi de platit? se inregistreaza dobanda aferenta conform
contractului de leasing.

  • Inregistrarea facturii de avans care, de regula contine avansul si comisionul de administrare la cursul istoric:

Avansul: 1.936,35 X 3,5200 = 6.815, 95 lei
Comisionul de administrare, sa presupunem 500,20 lei
TVA: (6.815,95 + 500,20) X 19% = 1.390,07 lei

 % = 404  8.706,22
?Furnizori de imobilizari?
167 6.815,95
?Alte imprumuturi si datorii asimilate?
628 500,20
?Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti?
4426 1.390,07
?TVA deductibila?
  • Inregistrarea achitarii facturii de avans:
    404 ?Furnizori de imobilizari? = 5121 ?Conturi la banci in lei? 8.706,22
  • Inregistrare RCA:
    613 ?Cheltuieli cu primele de asigurare? = 401 ?Furnizori?
  • Inregistrarea amortizari imobilizarilor corporale achizitionate conform contractelor de leasing se face potrivit duratelor normale de functionare legale in vigoare:

    6811 ?Cheltuieli de exploatare privind = 2813 ?Amortizarea instalatiilor, mijloacelor amortizarea imobilizarilor? de transport, animalelor si plantatiilor?
     
  • Inregistrarea obligatiei de plata a ratelor pe baza facturilor emise de societatea de leasing:
 % = 404
?Furnizori de imobilizari?
167
?Alte imprumuturi si datorii asimilate?
666
?Cheltuieli privind dobanzile?
4426
?TVA deductibila?

In debitul contului 167 ?Alte imprumuturi si datorii asimilate? veti inregistra rata de capital la cursul istoric.

 In debitul contului 666 ?Cheltuieli privind dobanzile? veti inregistra valoarea dobanzii la cursul istoric.

Dupa caz, diferentele de pret intre cursul facturii si cursul istoric se inregistreaza astfel:

665 ?Cheltuieli din diferente de curs valutar? = 404 ?Furnizori de imobilizari?

sau:

404 ?Furnizori de imobilizari? = 765 ?Venituri din diferente de curs valutar?

Si concomitent:
- Credit cont 8036 "Redevente locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate", cu suma
inregistrata in debitul contului 167 ?Alte imprumuturi si datorii asimilate?
- Credit cont: 8051 ?Dobanzi de platit?, extracontabil, se inregistreaza diminuarea dobanzii
de plata, cu suma inregistrata in debitul contului 666 ?Cheltuieli privind dobanzile?.

  • Inregistrarea achitarii facturilor:
    404 ?Furnizori de imobilizari? = 5121 ?Conturi la banci in lei?
  • La expirarea contractului, o data cu achitarea ultimei rate se consemneaza si transferul dreptului de proprietate, dupa cum urmeaza:
 % = 404
?Furnizori de imobilizari?
167
?Alte imprumuturi si datorii asimilate?
4426
?TVA deductibila?

La finalul leasingului, conturile 167 ?Alte imprumuturi si datorii asimilate?, 8036 "Redevente locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate" si 8051 ?Dobanzi de platit? se vor inchide.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 4 februarie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016