
Raportul Special
realizat de specialisti
Am ales pentru analiza noastra cazul unei persoane fizice care detine un spatiu pe care il pune la dispozitia societatii unde este asociat. Punerea la dispozitie se face in baza unui contract de comodat. Asociatul doreste sa faca investitii la spatiul respectiv. Vom vedea astfel cum ar trebui sa fie inregistrate in contabilitate operatiunile care se vor face asupra spatiului (pe cheltuiala sau pe amenajari cladiri) si care vor fi implicatiile fiscale generate de aceste operatiuni (taxe locale si impozit pe venit).
Conform pct. 239 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform acestor reglementari.
Astfel, daca lucrarile efectuate reprezinta lucrari de modernizare, efectuate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare suplimentare fata de cele estimate initial acestea se vor inregistra in conturi de imobilizari (Contul 211 - Constructii) si se se supun amortizarii pe durata contractului de cedare a folosintei (contractul de comodat).
In caz contrar, costurile se inregistreaza in conturile de cheltuieli - 611 - "Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 28 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile: investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Astfel, in situatia in care investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de comodat/inchiriere sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice (in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau in scopuri administrative) acestea comstituie mijloace fixe amortizabile iar amortizarea fiscala se determina conform celor mai sus redate.
Valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare sau casare.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, conform art. 84 din Codul fiscal, constituie venit brut din cedarea folosintei bunurilor valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
Astfel cum se mentioneaza la pct. 20 alin. (2) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.
Astfel, valoarea investitiilor efectuate de catre societate asupra spatiului utilizat in baza contractului de comodat reprezinta pentru proprietar venit brut din cedarea folosintei bunurilor. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor societatea trebuie sa comunice proprietarului valoarea investitiei iar acesta are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat - formular 200.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Venituri din profesii libere-expert contabil. Deductibilitate cheltuieliUnde declaram inchiderea unor puncte de lucru? Ce pasi urmam?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anCazare persoane fizice aflate in delegatie. Ce obligatii apar privind facturile si bonurile aferente?Cedare folosinta autoturism in baza unui CONTRACT DE COMODAT. Cum tratam cheltuiala cu amortizarea?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Cheltuieli deductibile in 2023. 3 exemple detaliateCum se deconteaza cheltuielile cu combustibilul in cazul microintreprinderilor? Documente necesareArticole similare
Codul FISCAL a fost modificat! Vezi ce reglementari au fost aduse impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microintreprinderilor si impozitului pe venitDocumentar fiscal: Valoarea fiscala si explicatii ale mai multor aspecte din domeniuProiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205Criza datoriilor nu risca sa afecteze Romania: economia, mai stabila decat acum 3 aniPersoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze case de marcat electronice fiscaleUltimele articole
Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiGhid complet pentru gestionarea eficienta a banilor in afacerea taCand si de ce e important sa ai un avocat in Bucuresti ca partener de businessMijloace fixe. Facilitati fiscale de care pot beneficia firmeleCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteArticole similare
Propunere: Profitul suplimentar obtinut de platitorii de impozit micro/ pe profit va fi impozitat doar cu 10%, in anumite conditiiE-Factura: Exemplu de monografie pentru facturile de avans si storno avansChirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?Operatiune taxa inversa. TVA.Facturi primite cu intarziere de firme. Cum sunt tratate contabil si fiscal?Ultimele articole
Declaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiArticole similare
Titlul II, Capitolul 2, partea IICheltuieli ulterioare la IMOBILIZARILE CORPORALESpatiu inchiriat. Amenajari in curs nerecuperate de societate. Implicatii fiscaleStudiu de caz: Impozitul pe profit si cheltuielile deductibile in cazul modernizarii unui imobil inchiriatAmortizarea si deprecierea investitiilor efectuate la imobilizari inchiriateUltimele articole
Mijloace fixe amortizabile. 3 conditii pe care trebuie sa le indeplineasca IMOBILIZARILE CORPORALEReevaluarea imobilizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliTOTUL despre IMOBILIZARILE CORPORALE. Legislatie si studiu de caz practicTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractMijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utileArticole similare
Speta zilei! Cum se pot scoate din evidenta creantele neincasateTermenul limita pentru depunerea situatiilor financiare semestriale este data de 16 august 2021Noile modificari ale reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, analizate de Irina DumitrescuMostre primite cu valoare zero. Valoare justa. Cum inregistram?Achizitie si tratament imobilizari. Cum procedam?Ultimele articole
Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizatIncepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firmeParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiCum se face incadrarea corecta a firmelor intr-o anumita categorie si cand trebuie depus bilantulSfaturi de la experti
Intrebare: Dezvoltatorul imobiliar a construit, in perioada 2020?2022, apartamente de locuit, care au fost apoi vandute persoanelor fizice prin promisiune de vanzare?cumparare (implicit factura), cu plata in rate. Apartamentele de locuit au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA