Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie intracomunitara. Declaratia 390

27-Ian-2012
3269
Intrebare:

Societate din Romania, inregistrata in ROI, achizitioneaza materiale si primeste factura de la furnizor din Germania, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Germania. Materialele pleaca din Germania in Franta cu destinatia finala Algeria. Transportul este in sarcina societatii din Romania. Societatea din Romania factureaza clentului final, persoana impozabila din Algeria.
Achizitia de materiale din Germania se considera:

1. Achizitie intracomunitara, taxare inversa si declaratia 390? Exista documente de transport din Germania in Franta si din Franta in Algeria.
2. Scutita, fara taxare inversa si fara declaratia 390?


Raspuns:
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii


Practic, operatiunile la care faceti referire nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece locul achizitiei de bunuri din Germania si locul livrarii de bunuri catre Algeria nu este considerat a fi pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, faptul ca firma din Romania este inscrisa in R.O.I. nu are relevanta deoarece bunurile cumparate din Germania nu reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. Asa cum sunt definite prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Operatiunea reprezinta o A.I.C. pe teritoriul Frantei.

In acest caz, pentru bunurile cumparate, nu se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 in Romania si operatiunea nu se raporteaza prin declaratia cod 390. Prin declaratia cod 390 se raporteaza doar achizitiile intracomunitare de bunuri, taxabile in Romania.

Cele doua operatiuni nu indeplinesc conditiile pentru a fi considerate impozabile pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care nu sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale din Romania cu privire la tratamentul fiscal aplicabil. Pentru a fi considerata impozabila in Romania, orice operatiune realizata trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin Codul fiscal articolul 126, alineatul 1:
1. operatiunea sa fie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuata cu plata;
2. locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, conform articolului 132 sau 133;
3. livrarea bunurilor sau prestarea serviciului sa fie realizata de o persoana impozabila care actioneaza ca atare;
4. livrarea bunurilor si prestarea serviciilor sa fie rezultatul desfasurarii unei activitati economice ;

In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin normele metodologice de aplicare ale Codului fiscal la punctul 2 alineatul 1 se face de asemenea precizarea ca " In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal , operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita. In situatia dvs. nu este respectata conditia 2.

In situatia prezentata, firma din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Frantei deoarece bunurile sunt expediate de pe teritoriul Germaniei pe teritoriul Frantei. De asemenea, livrarea de bunuri de pe teritoriul Frantei pe teritoriul Algeriei reprezinta pentru firma din Romania un export de bunuri care are locul pe teritoriul Frantei, nicidecum pe teritoriul Romaniei. Exportul de bunuri este definit prin art. 143 alin. 1 drept livrari de bunuri expediate sau transportate de pe teritoriul Romaniei in afara Comunitatii. Exportul are la baza obligativitatea intocmirii declaratiei de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului. Acest loc de incarcare a bunurilor se afla in Franta.

Datorita operatiunilor pe care intentioneaza sa le desfasoare pe teritoriul Frantei, persoana impozabila din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta, la autoritatea fiscala competenta din Franta, inainte de realizarea operatiunilor respective. Obligatia de inregistrare este reglementata prin legislatia fiscala din Franta, in mod similar prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal aplicabil in Romania care prevede ca " O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni".
Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania se poate efectua direct la organul fiscal sau prin reprezentant fiscal."

Dupa inregistrarea in Franta, persoana impozabila din Romania, care are un cod valid de TVA valabil emis de autoritatile fiscale din Franta, trebuie tratata drept un cumparator si un furnizor de bunuri pe teritoriul Frantei care are aceleasi drepturi si obligatii fiscale d.p.d.v. al TVA, similar persoanelor impozabile stabilite pe teritoriul Frantei. In calitatea sa de platitor de TVA in Franta, persoana impozabila din Romania trebuie sa depuna toate raportarile fiscale impuse de legislatia fiscala din Franta pe teritoriul caruia efectueaza cele doua operatiuni economice.

In concluzie, firma din Romania, realizeaza pe teritoriul Frantei doua tipuri de operatiuni impozabile in Franta pentru care sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale in vigoare pe teritoriul Frantei:
- o achizitie intracomunitara de bunuri, taxabila in Franta;
- un export de bunuri in Franta, scutit cu drept de deducere.

Operatiunile nu sunt impozabile in Romania iar valoarea acestora poate fi raportata (fara a fi obligatorie) doar prin decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMFP 3665/2011, la urmatoarele randuri :
- achizitia de bunuri in Franta la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile" ;
- livrarea de bunuri in Algeria la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), ……, din care: "


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie intracomunitara. Declaratia 390":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.