Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie intracomunitara. Declaratia 390

27-Ian-2012
3443
Intrebare:

Societate din Romania, inregistrata in ROI, achizitioneaza materiale si primeste factura de la furnizor din Germania, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Germania. Materialele pleaca din Germania in Franta cu destinatia finala Algeria. Transportul este in sarcina societatii din Romania. Societatea din Romania factureaza clentului final, persoana impozabila din Algeria.
Achizitia de materiale din Germania se considera:

1. Achizitie intracomunitara, taxare inversa si declaratia 390? Exista documente de transport din Germania in Franta si din Franta in Algeria.
2. Scutita, fara taxare inversa si fara declaratia 390?


Raspuns:
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii


Practic, operatiunile la care faceti referire nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece locul achizitiei de bunuri din Germania si locul livrarii de bunuri catre Algeria nu este considerat a fi pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, faptul ca firma din Romania este inscrisa in R.O.I. nu are relevanta deoarece bunurile cumparate din Germania nu reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. Asa cum sunt definite prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Operatiunea reprezinta o A.I.C. pe teritoriul Frantei.

In acest caz, pentru bunurile cumparate, nu se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 in Romania si operatiunea nu se raporteaza prin declaratia cod 390. Prin declaratia cod 390 se raporteaza doar achizitiile intracomunitare de bunuri, taxabile in Romania.

Cele doua operatiuni nu indeplinesc conditiile pentru a fi considerate impozabile pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care nu sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale din Romania cu privire la tratamentul fiscal aplicabil. Pentru a fi considerata impozabila in Romania, orice operatiune realizata trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin Codul fiscal articolul 126, alineatul 1:
1. operatiunea sa fie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuata cu plata;
2. locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, conform articolului 132 sau 133;
3. livrarea bunurilor sau prestarea serviciului sa fie realizata de o persoana impozabila care actioneaza ca atare;
4. livrarea bunurilor si prestarea serviciilor sa fie rezultatul desfasurarii unei activitati economice ;

In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin normele metodologice de aplicare ale Codului fiscal la punctul 2 alineatul 1 se face de asemenea precizarea ca " In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal , operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita. In situatia dvs. nu este respectata conditia 2.

In situatia prezentata, firma din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Frantei deoarece bunurile sunt expediate de pe teritoriul Germaniei pe teritoriul Frantei. De asemenea, livrarea de bunuri de pe teritoriul Frantei pe teritoriul Algeriei reprezinta pentru firma din Romania un export de bunuri care are locul pe teritoriul Frantei, nicidecum pe teritoriul Romaniei. Exportul de bunuri este definit prin art. 143 alin. 1 drept livrari de bunuri expediate sau transportate de pe teritoriul Romaniei in afara Comunitatii. Exportul are la baza obligativitatea intocmirii declaratiei de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului. Acest loc de incarcare a bunurilor se afla in Franta.

Datorita operatiunilor pe care intentioneaza sa le desfasoare pe teritoriul Frantei, persoana impozabila din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta, la autoritatea fiscala competenta din Franta, inainte de realizarea operatiunilor respective. Obligatia de inregistrare este reglementata prin legislatia fiscala din Franta, in mod similar prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal aplicabil in Romania care prevede ca " O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni".
Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania se poate efectua direct la organul fiscal sau prin reprezentant fiscal."

Dupa inregistrarea in Franta, persoana impozabila din Romania, care are un cod valid de TVA valabil emis de autoritatile fiscale din Franta, trebuie tratata drept un cumparator si un furnizor de bunuri pe teritoriul Frantei care are aceleasi drepturi si obligatii fiscale d.p.d.v. al TVA, similar persoanelor impozabile stabilite pe teritoriul Frantei. In calitatea sa de platitor de TVA in Franta, persoana impozabila din Romania trebuie sa depuna toate raportarile fiscale impuse de legislatia fiscala din Franta pe teritoriul caruia efectueaza cele doua operatiuni economice.

In concluzie, firma din Romania, realizeaza pe teritoriul Frantei doua tipuri de operatiuni impozabile in Franta pentru care sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale in vigoare pe teritoriul Frantei:
- o achizitie intracomunitara de bunuri, taxabila in Franta;
- un export de bunuri in Franta, scutit cu drept de deducere.

Operatiunile nu sunt impozabile in Romania iar valoarea acestora poate fi raportata (fara a fi obligatorie) doar prin decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMFP 3665/2011, la urmatoarele randuri :
- achizitia de bunuri in Franta la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile" ;
- livrarea de bunuri in Algeria la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), ……, din care: "


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie intracomunitara. Declaratia 390":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"