Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara. Declaratia 390

27-Ian-2012
6979
Intrebare:

Societate din Romania, inregistrata in ROI, achizitioneaza materiale si primeste factura de la furnizor din Germania, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Germania. Materialele pleaca din Germania in Franta cu destinatia finala Algeria. Transportul este in sarcina societatii din Romania. Societatea din Romania factureaza clentului final, persoana impozabila din Algeria.
Achizitia de materiale din Germania se considera:

1. Achizitie intracomunitara, taxare inversa si declaratia 390? Exista documente de transport din Germania in Franta si din Franta in Algeria.
2. Scutita, fara taxare inversa si fara declaratia 390?


Raspuns:

Practic, operatiunile la care faceti referire nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece locul achizitiei de bunuri din Germania si locul livrarii de bunuri catre Algeria nu este considerat a fi pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, faptul ca firma din Romania este inscrisa in R.O.I. nu are relevanta deoarece bunurile cumparate din Germania nu reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. Asa cum sunt definite prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Operatiunea reprezinta o A.I.C. pe teritoriul Frantei.

In acest caz, pentru bunurile cumparate, nu se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 in Romania si operatiunea nu se raporteaza prin declaratia cod 390. Prin declaratia cod 390 se raporteaza doar achizitiile intracomunitare de bunuri, taxabile in Romania.

Cele doua operatiuni nu indeplinesc conditiile pentru a fi considerate impozabile pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care nu sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale din Romania cu privire la tratamentul fiscal aplicabil. Pentru a fi considerata impozabila in Romania, orice operatiune realizata trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin Codul fiscal articolul 126, alineatul 1:
1. operatiunea sa fie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuata cu plata;
2. locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, conform articolului 132 sau 133;
3. livrarea bunurilor sau prestarea serviciului sa fie realizata de o persoana impozabila care actioneaza ca atare;
4. livrarea bunurilor si prestarea serviciilor sa fie rezultatul desfasurarii unei activitati economice ;

In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin normele metodologice de aplicare ale Codului fiscal la punctul 2 alineatul 1 se face de asemenea precizarea ca " In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal , operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita. In situatia dvs. nu este respectata conditia 2.

In situatia prezentata, firma din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Frantei deoarece bunurile sunt expediate de pe teritoriul Germaniei pe teritoriul Frantei. De asemenea, livrarea de bunuri de pe teritoriul Frantei pe teritoriul Algeriei reprezinta pentru firma din Romania un export de bunuri care are locul pe teritoriul Frantei, nicidecum pe teritoriul Romaniei. Exportul de bunuri este definit prin art. 143 alin. 1 drept livrari de bunuri expediate sau transportate de pe teritoriul Romaniei in afara Comunitatii. Exportul are la baza obligativitatea intocmirii declaratiei de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului. Acest loc de incarcare a bunurilor se afla in Franta.

Datorita operatiunilor pe care intentioneaza sa le desfasoare pe teritoriul Frantei, persoana impozabila din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta, la autoritatea fiscala competenta din Franta, inainte de realizarea operatiunilor respective. Obligatia de inregistrare este reglementata prin legislatia fiscala din Franta, in mod similar prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal aplicabil in Romania care prevede ca " O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni".
Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania se poate efectua direct la organul fiscal sau prin reprezentant fiscal."

Dupa inregistrarea in Franta, persoana impozabila din Romania, care are un cod valid de TVA valabil emis de autoritatile fiscale din Franta, trebuie tratata drept un cumparator si un furnizor de bunuri pe teritoriul Frantei care are aceleasi drepturi si obligatii fiscale d.p.d.v. al TVA, similar persoanelor impozabile stabilite pe teritoriul Frantei. In calitatea sa de platitor de TVA in Franta, persoana impozabila din Romania trebuie sa depuna toate raportarile fiscale impuse de legislatia fiscala din Franta pe teritoriul caruia efectueaza cele doua operatiuni economice.

In concluzie, firma din Romania, realizeaza pe teritoriul Frantei doua tipuri de operatiuni impozabile in Franta pentru care sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale in vigoare pe teritoriul Frantei:
- o achizitie intracomunitara de bunuri, taxabila in Franta;
- un export de bunuri in Franta, scutit cu drept de deducere.

Operatiunile nu sunt impozabile in Romania iar valoarea acestora poate fi raportata (fara a fi obligatorie) doar prin decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMFP 3665/2011, la urmatoarele randuri :
- achizitia de bunuri in Franta la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile" ;
- livrarea de bunuri in Algeria la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), ……, din care: "


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016