Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Grupul fiscal unic - cine il poate implementa, care sunt avantajele si dezavantajele?

01-Apr-2019
31383

In anumite conditii, doua sau mai multe persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic, pot opta sa fie tratate drept grup fiscal unic. Se considera in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric persoanele impozabile al caror capital este detinut direct sau indirect in proportie de mai mult de 50% de catre aceeasi asociati/actionari. 

Grupul fiscal se poate constitui din minimum doua persoane impozabile. Pentru constituirea unui grup fiscal unic trebuiesc indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
1. o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal;
2. optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani;
Optiunea se refera la grup, nu la fiecare membru al grupului.
3. toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala.

De la data implementarii grupului fiscal unic:

a) fiecare membru al grupului fiscal, altul decat reprezentantul:


1. raporteaza in decontul de TVA orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri sau orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
2. trimite decontul sau de taxa reprezentantului;
3. nu plateste nicio taxa datorata si nu solicita nicio rambursare conform decontului sau de taxa;

b) reprezentantul:
1. preia, in primul decont consolidat, soldurile taxei de plata de la sfarsitul perioadei fiscale anterioare, neachitate pana la data depunerii acestui decont, precum si soldurile sumei negative a taxei pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile de TVA ale membrilor grupului aferente perioadei fiscale anterioare;
2. raporteaza in propriul decont de TVA orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri ori de servicii, precum si orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
3. raporteaza intr-un decont consolidat rezultatele din toate deconturile de TVA primite de la alti membri ai grupului fiscal, precum si rezultatele din propriul decont de taxa pentru perioada fiscala respectiva;
4. depune la organul fiscal competent toate deconturile de taxa ale membrilor, precum si formularul de decont de taxa consolidat;
5. plateste sau, dupa caz, solicita rambursarea taxei care rezulta din decontul de taxa consolidat.

Fiecare membru al grupului fiscal trebuie:
- sa depuna declaratia 390 la organul fiscal competent;
- sa se supuna controlului organului fiscal competent;
- sa raspunda separat si in solidar pentru orice taxa datorata de el sau de orice membru al grupului fiscal pentru perioada cat apartine respectivului grup fiscal;
- sa intocmeasca primul decont de TVA, dupa parasirea grupului fiscal, doar pe baza operatiunilor efectuate in perioada ulterioara parasirii grupului, fara preluarea soldului din decontul aferent perioadei fiscale anterioare, depus in vederea intocmirii decontului consolidat.

Constituirea unui grup fiscal unic poate fi o masura avantajoasa in situatia in care in cadrul unui grup de persoane ce se afla in stranse relatii din punct de vedere organizatoric, financiar si economic se regasesc: 

  • pe de o parte unul sau mai multi membri a caror activitate genereaza TVA de plata;
  • pe de alta parte, unul sau mai multi membri ce inregistreaza in mod obisnuit un sold de TVA de rambursat, fie ca urmare a activitatilor principale pe care le desfasoara – ex. operatiuni scutite cu drept de deducere (operatiuni ce se regasesc la art. 294-296 din Codul fiscal), operatiuni neimpozabile in Romania pentru care au drept de deducere, fie ca urmare a dezvoltarii unor investitii semnificative.

Constituirea unui grup fiscal unic poate avea si dezavantaje, cum ar fi: perioada minima de 2 ani pentru mentinerea grupului precum si raspunderea in solidar pentru orice taxa datorata de orice membru al grupului fiscal pentru perioada cat apartine respectivului grup fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Grupul fiscal unic - cine il poate implementa, care sunt avantajele si dezavantajele?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • ANAF a modificat Nomenclatorul obligatiilor fiscale. Se abroga prevederile legale prin care a fost instituita taxa pe activele financiare
    • Ordinul nr. 551/2021 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 377 din 12 aprilie 2021. Articol initial: ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordin privind modificarea Anexei la OPANAF nr. 1612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul...» citeste mai departe aici

  • Contribuabili care au OBLIGATIA completarii Registrului de Evidenta Fiscala in 2021
    • Stiti ca sunteti obligat sa completati si sa pastrati permanent la sediul dvs. Registrul de Evidenta Fiscala (REF)? Un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice privind venitul realizat din Romania. Problema este ca, asa cum se intampla in cazul oricarei noutati...» citeste mai departe aici

  • Cum se inregistreaza in contabilitate plata impozitului pe cladiri si terenuri
    • Am platit impozitul pentru cladiri si terenuri la primarie. Aceasta cheltuiala o evidentiez in luna platii integral sau in fiecare luna 1/12 din valoare? Cu stima! Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu: Plata impozitului pe cladiri si terenuri este reglementata de Codul fiscal la art. 462 si 467. Ambele impozite datorate organelor locale se platesc anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv. In mod expres se prevede ca pentru plata cu anticipatie a...» citeste mai departe aici

  • Acte normative cu incidenta in materie fiscala publicate in M. Oficial in perioada 5-9 aprilie
    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, buletinul informativ nr. 10 din 13 aprilie 2021 care contine actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 5-9 aprilie 2021. Acte normative: 1. Legea nr. 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016