Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Importul de bunuri de capital dintr-un stat non UE. Tratamentul TVA

11-Mar-2013
6526
Vom analiza, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati X din Romania care importa dintr-un stat non-UE un utilaj, bun de capital, care urmeaza sa ajunga in Germania pentru diverse lucrari tehnice. Utilajul soseste si va fi vamuit in Germania, deci societatea romana face plata TVA in vama, in Germania. Dupa o luna de zile, dupa efectuarea lucrarilor, utilajul va fi transportat din Germania in Romania. Vom stabili astfel care sunt operatiile care se deruleaza in situatia prezentata, precum si modul in care se trateaza din punctul de vedere al TVA aceste operatiuni.

Potrivit prevederilor art. 1322 din Codul fiscal locul importului de bunuri se considera pe teritoriul statului membru in care se afla bunurile cand intra pe teritoriul comunitar. Prin urmare, locul importului este Germania.

Pentru a putea declara importul, plata taxelor vamale, precum si livrarea intracomunitara ce va avea loc ulterior, societatea din Romania trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania sau sa isi desemneze un reprezentant fiscal in Germania care sa realizeze operatiunile fiscale (poate fi comisionarul vamal care efectueaza importul).

Inregistrarea importului, la vamuirea in Germania:

223 = 404

"Instalatii tehnice, mijloace de transport, "Furnizori de imobilizari"
animale si plantatii in curs de aprovizionare"


Plata TVA in Germania:


4426 = 5124
"TVA deductibila" "Conturi la banci in lei"


TVA achitata in vama se declara in Germania cu codul de TVA din Germania sau de catre reprezentantul fiscal.

Prin transportul bunului din Germania in Romania se efectueaza o achizitie intracomunitara, astfel aceasta este supusa taxarii inverse in Romania si se declara in declaratia recapitulativa 390.
Pentru justificarea transportului si a achizitiei intracomunitare sunt necesare documentele de transport, precum si toate documentele prevazute de O.M.F.P. nr. 2.222/2006.

In Romania, se declara achizitia intracomunitara in formularul D390 de la furnizorul din statul non-UE cu codul de TVA din Germania al reprezentantului fiscal, al comisionarului vamal etc.
Potrivit prevederilor Anexei 2 a Ordinului ANAF nr. 76/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Comunitate si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Comunitate, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.

Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in comunitate nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva.


TVA se inregistreaza prin taxare inversa la achizitia intracomunitara:


4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"


Receptia bunului:
213 = 223
"Instalatii tehnice, mijloace de transport, "Instalatii tehnice, mijloace de
animale si plantatii transport, animale si plantatii"
in curs de aprovizionare"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016