Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 2031/2022: Noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere a fost publicata in Monitor

08-Dec-2022
2937
Ordinul 2031/2022: Noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere a fost publicata in Monitor

Prin Ordinul 2031/2022 a fost aprobata noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere. Obligatia de a declara aceste contracte la ANAF a fost reintrodusa prin OG 16/2022 si se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023.

 

Ordinul 2031/2022 prevede si un nou formular pentru Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune. Cum arata documentul si instructiunile de completare aferente, AICI»

 

PROCEDURA de inregistrare a contractelor de locatiune

A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor

1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art. 120 alin. (6 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.(1) Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;

c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

3.(1) Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune“, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.

3.(2) Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.

3.(3) Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.

5.(1) Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

5.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:

a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;

b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;

c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.

9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.

10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere“ sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.

11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.

12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.

13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

 

B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, potrivit prevederilor Codului civil

 

14. Locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.

 

16.(1) Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.

 

16.(2) Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.

 

17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.

 

18.(1) Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

 

18.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ordinul 2031/2022: Noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere a fost publicata in Monitor":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Transport: Codul UIT trebuie sa fie tiparit pe aviz sau este suficient sa fie scris pe CMR?

    • Este obligatoriu codul UIT sa fie tiparit pe aviz sau este suficient sa fie scris de sofer sau altcineva pe CMR? E-Transport si codul UIT – raspunsul specialistului: Potrivit prevederilor de la art. 2 pct. 12 din OUG 41/2022, identificarea prin cod UIT - detinerea si prezentarea codului UIT pe timpul transportului de catre operatorul de transport rutier sau operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri in nume propriu, in format fizic sau electronic, impreuna...» citeste mai departe aici

  • Pana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profit

    • Conform modificarilor recente( intra aici Legea 296/2023, OUG 115/2023, OG 30/2024, dar si OG 31/2024), se aplica noi reguli pentru impozitul micro, dar si in cazul celui pe profit. Acestea trebuie declarate si achitate, pentru primul trimestru din 2024, pana pe data de 25 aprilie 2024. Termen limita depunere impozit micro si pe profit ANAF reaminteste contribuabililor care au ramas la plata impozitului micro sau pe profit si in 2024, ca au obligatia depunerii declaratiilor fiscale aferente, dar...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: ONG-urile depun bilantul pana pe 29 aprilie 2024

    • Conform legislatiei in vigoare, ONG-urile depun anul acesta situatiile financiare anuale pana pe data de 29 aprilie 2024. Depunere situatii financiare anuale ONG-uri Principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sunt reglemenatate prin Ordinul 5394/2023, publicat in Monitorul Oficial nr. 11 din 8 ianuarie 2024. Termenele pentru depunerea...» citeste mai departe aici

  • D100 in 2024. Cum se declara sponsorizarile in formular

    • Cum se declara sponsorizarea in declaratia 100 pentru trim. 4 2023 respectiv trim. 1, deoarece nu exista rubrica pentru trecerea sumei aferente sponsorizarii acordate (societatea este platitoare de impozit pe profit in 2024 si de impozit pe venit in 2023)? Declarare sponsorizari in D100 – raspunsul specialistului: Cheltuielile cu sponsorizarea, efectuate potrivit dispozitiilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile ulterioare, sunt considerate initial nedeductibile si ulterior, dupa ce s-a...» citeste mai departe aici

  • ANAF: In mai, toate seminariile web vor aborda modalitatea de completare si de depunere a Declaratiei unice

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste ca, in anul 2024, termenul de depunere al Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formular 212 este data de 27 mai, inclusiv. In acest context, specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor organiza, in luna mai, seminare web care vizeaza informarea contribuabililor in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze la completarea si depunerea declaratiei unice...» citeste mai departe aici

  • Ofertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuit

    • Nu este usor sa faci fata tuturor schimbarilor fiscale pe care le-a aprobat Guvernul anul acesta, chiar daca esti contabil sau expert. Poti face greseli in declaratii sau alte omisiuni care iti pot aduce amenzi usturatoare! Asa ca iti venim in ajutor si iti oferim, de Paste, reduceri considerabile pentru multe dintre lucrarile noastre de succes. Oferte de Paste de la Rentrop&Straton! Impozitarea veniturilor din chirii Lucrarea explica excelent care este noua modalitate de impozitare a chiriilor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016