Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 2031/2022: Noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere a fost publicata in Monitor

08-Dec-2022
3619
Ordinul 2031/2022: Noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere a fost publicata in Monitor

Prin Ordinul 2031/2022 a fost aprobata noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere. Obligatia de a declara aceste contracte la ANAF a fost reintrodusa prin OG 16/2022 si se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023.

 

Ordinul 2031/2022 prevede si un nou formular pentru Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune. Cum arata documentul si instructiunile de completare aferente, AICI»

 

PROCEDURA de inregistrare a contractelor de locatiune

A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor

1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art. 120 alin. (6 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.(1) Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Perioada de suspendare expirata, depunere D406 Va rog frumos sa-mi spuneti daca pentru societate suspendata la Registrul Comertului pentru care s-au depasit cei trei ani de suspendare, se depune declaratia SAF-T. Va...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    CASS PFA si salariat Avem doua situatii: 1. un PFA - sistem real, detinut de un pensionar (limita de varsta) care este si angajat cu contract de 8 ore la o alta unitate si care a realizat venituri in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Comercializare produse la eveniment sportiv din Austria O societate vinde produse promotionale la evenimente sportive (ex: tricouri, esarfe etc pentru echipele de fotbal). Va rugam sa ne spuneti care este modalitatea prin care ar putea...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistrare marca. Monografie contabila O societate platitoare de TVA la incasare a efectuat in luna martie o plata catre EUIPO pentru inregistrarea unei marci, in baza cererii de inregistrare, contravaloarea fiind de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reguli privind arhivarea documentelor financiar contabile Suntem un SRL infiintat in 1997. Acest SRL in decursul anilor a acumulat multe documente in arhiva: facturi clienti, facturi furnizori, chitante plata, chitante incasare, state...citeste mai mult

b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;

c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

3.(1) Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune“, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.

3.(2) Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.

3.(3) Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.

5.(1) Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

5.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:

a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;

b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;

c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.

9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.

10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere“ sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.

11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.

12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.

13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

 

B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, potrivit prevederilor Codului civil

 

14. Locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.

 

16.(1) Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.

 

16.(2) Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.

 

17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.

 

18.(1) Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

 

18.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti

  • Compensare IMCA

    Intrebare: Compensarea o fac la nivelul impozitului pe profit, adica 566.104 lei si platesc diferenta sau o aplic la intreaga suma IMCA de 712.500 lei (o scad din soldul debitor la contul 441)? Mentionez ca efectuez plati anticipate...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Detasare personal

    Intrebare: Initial, erau trimisi in delegatie, insa am avut control de la ITM si acestia mi-au spus sa ii inregistrez in detasare, nu in delegatie, deoarece este considerata o detasare transnationala. Conform Legii 16/2017 (art. 5 alin. 2...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Distribuire dividende. Se pot plati dividendele INAINTE sa fie depus Bilantul la ANAF?

    • Distribuirea si plata dividendelor este una dintre cele mai importante probleme fiscale ale contribuabililor. Iar in acest articol vom vedea daca se poate face plata dividendelor in cazul in care Bilantul a fost aprobat AGA, dar nu a fost transmis la ANAF. Avem cazul urmator. In data de 12.03.2025 s-au semnat actele necesare arhivei pentru Bilantul Contabil la 31.12.2024. AGA a decis ca intreg profitul aferent an 2024 sa fie repartizat asociatilor sub forma de dividende. Bilantul aferent an 2024...» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda. Au dreptul inspectorii sa efectueze perchezitii personale (posete, vestiare)?

    • Un contribual se intreaba daca in cazul unui control tematic/inopinat, inspectorii de la ANAF − SERVICIUL ANTIFRAUDa au dreptul de a cauta in tot magazinul dupa ce doresc ei? Au dreptul sa te puna sa scoti din buzunare tot ce ai, sa-ti controleze poseta si vestiarul? Specialistul ne spune ca in cadrul activitatii de control antifrauda desfasurate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), functionarii publici ai Directiei Generale Antifrauda Fiscala au atributii specifice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia D394. Cum poate fi rectificata pentru a NU mai exista sume in plus in D300

    • Intocmirea declaratiilor fiscale este o problema pe care toti contribuabilii trebuie sa o trateze cu seriozitate. Insa uneori apar greseli, omisiuni sau alte erori pe care le observam mult prea tarziu, cand formularele sunt deja transmise. In cazul de astazi vom vedea cum trebuie sa procedati pentru a rectifica D394, astfel incat sa nu mai existe sume in plus in D300. Avem cazul unui contribuabil care a refacut contabilitatea din 2023 pana in 2024, iar la intocmirea declaratiei D300...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016