Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Prin Ordinul 2031/2022 a fost aprobata noua procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere. Obligatia de a declara aceste contracte la ANAF a fost reintrodusa prin OG 16/2022 si se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023.
Ordinul 2031/2022 prevede si un nou formular pentru Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune. Cum arata documentul si instructiunile de completare aferente, AICI»
A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor
1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art. 120 alin. (6 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.(1) Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.
2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
3.(1) Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune“, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.
3.(2) Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
3.(3) Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.
5.(1) Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
5.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.
9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere“ sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.
11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, potrivit prevederilor Codului civil
14. Locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
16.(1) Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“ si semnatura acestuia.
16.(2) Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.
17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare“ sau „incetare“, dupa caz, insotita de documentele justificative.
18.(1) Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
18.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (ORDINUL 2031/2022)Articole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 35, Ianuarie 2010Intrebari & Raspunsuri ANAF cu privire la completarea Declaratiei Unice - venituri din chiriiDeclaratia 200 aferenta anului 2012. In atentia celor care obtin venituri din activitati independente!Studiu de caz: Impozitul pe profit si cheltuielile deductibile in cazul modernizarii unui imobil inchiriatGhid ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobileUltimele articole
Declaratia Unica venituri din chirii 2024. Cand NU mai este obligatorie depunerea formularului de persoanele fiziceDeclaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venitDeclaratia Unica in 2024. Noul model al formularului 212 a fost aprobat prin Ordinul 6/2024Venituri din chirii. Cum se impoziteaza din 2024 si alte noutati introduse prin OUG 115/2023Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceSfaturi de la experti
Termen depunere situatii financiare in cazul fuziunii
Intrebare: In situatia in care societatile participante la fuziunea prin absorbtie conform art. 238 alin. (1) lit. a din Legea 31/1990 au aprobata data de referinta a situatiilor financiare 31 ianuarie, iar proiectul de fuziune este in curs...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Export marfuri. Factura catre societate din UE
Intrebare: 1. Societatea noastra livreaza marfa catre societatea D din SUA. Acum inca nu s-a decis cine organizeaza transportul, noi sau clientul, dar aceste costuri vor fi acoperita prin pretul marfii livrate. 2. Factura de la societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
E-Transport: Codul UIT trebuie sa fie tiparit pe aviz sau este suficient sa fie scris pe CMR?
Pana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profit
Situatii financiare anuale: ONG-urile depun bilantul pana pe 29 aprilie 2024
Ofertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuit