Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)

28-Dec-2022
27462
Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)
Prin Ordinul 2031/2022 a fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune. Reamintim ca a redevenit obligatorie inregistrarea la organul fiscal competent a contractelor de inchiriere, incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

Ordinul nr. 2031/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1164 din 05 decembrie 2022.

CERERE DE INREGISTRARE A CONTRACTELOR DE LOCATIUNE



Depunerea cererii


Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se completeaza si se depune de catre:

- persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii;
- locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Cererea se depune, direct sau prin imputernicit, la registratura organului fiscal competent, prin posta cu scrisoare recomandata sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.

Cererea se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular. Un exemplar al cererii, insotit de copia contractului de locatiune, se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.

Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere, in cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente;
d) organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii locatorul persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica.

ATENTIE! Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar persoana fizica are obligatia depunerii cererii la organul fiscal competent, in vederea inregistrarii contractului de inchiriere, potrivit legii.

Completarea cererii
Caseta "Anul" - se completeaza anul calendaristic in care se depune cererea.
Caseta "Cerere rectificativa" - se completeaza cu X in cazul cererilor rectificative.
Casetele "Modificare/incetare" - se completeaza cu X in cazul mentiunilor privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune.

Sectiunea A"Date despre locator"

Subsectiunea a. "Date de identificare a locatorului" Caseta "Denumire/Nume si prenume"

Se completeaza cu numele si prenumele persoanei fizice care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal. In cazul locatorilor, persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica, se inscrie denumirea locatorului.

Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al persoanei fizice care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal.

In cazul locatorilor, persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica, se completeaza codul de inregistrare fiscala al contribuabilului care are calitatea de locator. Casetele "Judet", "Localitate", "Sector", "Strada", "Numar", "Bloc", "Scara", "Etaj", "Apartament", "tara", "Cod postal", "Telefon", "Fax" si "E-mail" se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

Subsectiunea b. "Cota-parte detinuta"

Se completeaza cu cota-parte detinuta de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fractie).

Sectiunea B"Date de identificare a locatarului (chiriasului)" Caseta "Nume si prenume/Denumire"

Se completeaza cu numele si prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.

Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de inregistrare fiscala al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica care are calitatea de locatar, dupa caz.

Casetele "Judet", "Localitate", "Sector", "Strada", "Numar", "Bloc", "Scara", "Etaj", "Apartament", "tara", "Cod postal", "Telefon", "Fax" si "E-mail" se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

In situatia in care intr-un contract de locatiune sunt mai multi locatari se completeaza cate o sectiune "date de identificare" pentru fiecare locatar.

Sectiunea C"Date despre contractul de locatiune" Subsectiunea a. "Contractul de locatiune initial" Casetele "Nr. ", "Data", "Perioada contractului", "Cuantumul chiriei lunare", "Moneda", "Adresa bunului imobil care face obiectul contractului" si "Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului" se completeaza cu informatii conform contractului de inchiriere.

Casetele "Data" si "Perioada contractului" se completeaza sub forma zz/ll/aaaa. Caseta "Moneda" se completeaza cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].

Caseta "Adresa bunului imobil care face obiectul contractului" se completeaza cu adresa completa a bunului imobil.

Caseta "Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului" se completeaza cu date de identificare ale bunului mobil (exemplu: numar de inmatriculare, serie sasiu, serie certificat etc.).

Subsectiunea b. "Modificari ale contractului de locatiune"

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta "Modificare". Casetele "Contract conex nr. ", "Data", "Perioada contractului", "Cuantumul chiriei lunare" si "Moneda" se completeaza cu informatii conform actului aditional al contractului de inchiriere.

Subsectiunea c. "Modificari ale contractului de locatiune"

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta "incetare".

Casetele "Documentul care atesta incetarea", "Nr. ", "Data" si "Motivul incetarii" se completeaza cu informatii conform actului de incetare a contractului de inchiriere.

Declaratia este insotita in mod obligatoriu de copia contractului de inchiriere.

ATENTIE! In cazul modificarii/incetarii, dupa caz, a contractului de locatiune, toate casetele de la sectiunea A. "Date de identificare a locatorului" si B "Date despre contractul de locatiune" se completeaza in mod obligatoriu.

PROCEDURA de inregistrare a contractelor de locatiune, AICI>>

Pentru a vedea Notificarea privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere, click AICI>>


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016