
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Contractele de inchiriere pot fi inscrise la ANAF, inclusiv online.
Conform OG 16/2022 care a modificat si completat Codul Fiscal, a redevenit obligatorie inregistrarea la organul fiscal competent a contractelor de inchiriere, incepand cu data de 1 ianuarie 2023. Ordinul nr. 2031/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1164 din 05 decembrie 2022.
*Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. (articolul 1777 din Codul civil)
1. Contractele de inchiriere incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
2. Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente. Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune "Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune", prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si semnatura acestuia.
Cartea verde a contabilitatii 2023 varianta tiparita
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Venituri din CHIRII Tratament fiscal Monografii contabile
3.(2) Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
3.(3) Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
5.(1) Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
5.(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.
9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului "Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere" sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.
11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
Vezi AICI cum arata NOUA Cerere de Inregistrare a Contractelor de Locutiune >>>
Citeste si Declaratia 150 - Inregistrare certificat calificat
Citeste si Declaratia Unica 2023. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
Investitii efectuate la un spatiu inchiriat. Reziliere contract. Cum procedam?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anNeplata factura de utilitati. Compensare cu garantia contractualaSpatiu inchiriat si costuri autorizatie ISU. Cum se inregistreaza cheltuielile?Articole similare
Venituri din profesii libere-expert contabil. Deductibilitate cheltuieliCe decizie a luat ICCJ legat de executarea silitaInregistrarea la ANAF a contractelor de inchiriereContract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)Studiu de caz: CONTRACT DE LOCATIUNE. Contributii socialeUltimele articole
Comercializare bunuri de folosinta indelungata. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Sfaturi de la experti
Scoatere din evidenta creanta. Debitor aflat in faliment
Intrebare: Suntem firma de transport rutier marfuri si platitoare de impozit pe profit. Avem un client care a intrat in falimet in aprilie 2015 si nu este incheiata procedura pana in acest moment. Ne-am inscris la masa credala pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Care este cuantumul retinerii din salariu pentru garantia unui casier?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?
Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei
MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing
Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA
Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile