Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de inchiriere la ANAF si vom prezenta un model de contract.
Veniturile din chirii intra in categoria veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilor si sunt supuse impozitarii, conform prevederilor Codului Fiscal. Inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF este o obligatie legala si trebuie realizata in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea contractului intre proprietar si chirias.
Inainte de a declara un contract de inchiriere la ANAF, este important sa te asiguri ca documentul include toate detaliile esentiale, cum ar fi datele partilor implicate, durata contractului, valoarea chiriei si termenii de plata. Pe baza datelor din contract, proprietarul va trebui sa plateasca impozit pe veniturile din chirii. In 2024, acest impozit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net obtinut din chirie si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor.
Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Conform prevederilor art. 120 alin. 6 1 din Codul Fiscal, persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor personale, cu exceptia celor care obtin venituri din arenda sau din inchirierea camerelor in scop turistic din locuintele proprii, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.
Daca acest termen este depasit, proprietarul risca sanctiuni si penalitati pentru nedeclararea veniturilor din chirie.
Contractele de inchiriere se incheie prin inscris sub semnatura privata si se inregistreaza administratia financiara de care apartine proprietarul.
Astfel:
Pentru bunuri detinute in coproprietate, fiecare coproprietar are obligatia sa inregistreze contractul de inchiriere la organul fiscal competent, adica in zona unde au domiciliul fiscal.
Inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF se poate face atat fizic, la registratura organului fiscal central competent, cat si prin posta, cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta (online).
Procedura de inregistrare si depunere a contractelor de inchiriere la ANAF implica cativa pasi simpli, dar esentiali pentru a respecta obligatiile legale. Iata care sunt acestia:
1. Depunerea Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune. Aceasta este un formular tip care trebuie completat in doua exemplare si depus la organul fiscal competent impreuna cu o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia.
2. Confirmarea inregistrarii contractului de inchiriere la ANAF. In cazul in care cererea de inregistrare a fost depusa fizic, la registratura organului fiscal, dovada inregistrarii este numarul si data inregistrarii de pe cerere. In cazul in care documentul este trimis prin posta, reprezentantul organului fiscla va trimite semnata confirmarea de primire. In cazul cererilor trimise online, contribuabilii vor primi un mesaj electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor. Confirmarea inregistrarii contractului de inchiriere este importanta pentru a dovedi respectarea obligatiile fiscale si pentru a evita sanctiuni ulterioare. Contractele de inchiriere se inregistreaza de organele fiscale competente in aplicatia informatica “Evidenta contractelor de locatiune” in maximum 5 zile de la data depunerii cererii de inregistrare.
3. Declararea veniturilor si plata impozitului. Proprietarul va trebui sa declare veniturile obtinute din chirie prin completarea Declaratiei Unice si sa achite impozitul aferent.
Singurele acte necesare pentru inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF sunt cererea de inregistrare (formular tip) si copia dupa contractul de locatiune, cu mentiunea “conform cu originalul” si semnatura locatorului.
Cererea se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular. Un exemplar ramane la ANAF si unul la contribuabil.
Iata mai jos o imagine cu modelul de cerere de inregistrare contract de inchiriere la ANAF. Documentul poate fi descarcat de pe site-ul ANAF.
Conform art. 21 din Legea locuintei nr. 114/1996, un contract de inchiriere care se inregistreaza la ANAF trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
ATENTIE!
Sunt NULE de drept orice clauze cuprinse in contractul de inchiriere, care:
MODEL Contract de inchiriere apartament la ANAF
Descarca in format PDF un model de contract de inchiriere apartament la ANAF>>>>
Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara la ANAF prin completarea si depunerea cererii de inregistrare, avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz. Cererea trebuie insotita de documentele justificative.
Motivele pentru rezilierea contractului de inchiriere pot include:
In ceea ce priveste prelungirea contractului de inchiriere, aceasta se poate face fie automat, daca exista o clauza in contract care prevede acest lucru, fie printr-un act aditional semnat de ambele parti, care sa prelungeasca perioada contractuala stabilita initial.
Daca cele doua parti nu incheie un contract de inchiriere care sa fie declarat la ANAF si proprietarul nu isi declara veniturile obtinute din chirii risca sa plateasca amenzi, dobanzi si penalitati din partea autoritatilor fiscale.
Conform art 336 alin 3 din Codul de procedura fiscala, nedepunerea „Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data prevazuta in legislatia fiscala, se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 50 si 500 de lei.
Pe langa consecintele legale, exista si alte riscuri la care orice proprietar se supune, atunci cand nu incheie un contract de inchiriere cu chiriasul:
In ceea ce priveste chiriasii, acestia pot pierde drepturile legale de protectie oferite de un contract de inchiriere inregistrat la ANAF, inclusiv in cazuri de reziliere abuziva sau alte dispute. De asemenea, fara un contract inregistrat, chiriasii au mai putine garantii legale in caz de conflicte, putand fi evacuati mai usor.
Pentru persoanele fizice, veniturile obtinute din chirii se declara la ANAF prin completarea si depunerea formularului 212- Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice . Aceasta se depune la organul fiscal pana pe data de 25 mai a anului urmator pentru veniturile din anul precedent. Pe baza veniturilor declarate, ANAF calculeaza impozitul de 10% si, daca este cazul, contributiile la asigurarile sociale de sanatate (daca venitul depaseste plafonul anual).
Incepand cu data de 01.01.2024, OUG 115/2023 a introdus noi prevederi privind obligatiile fiscale ale persoanelor juridice care sunt chiriasi in spatii aflate in proprietatea persoanelor fizice. Astfel persoanele juridice au urmatoarele obligatii:
Afla TOTUL despre impozitarea veniturilor din chirii! Vezi care sunt principalele probleme intampinate in 2024 de firmele care platesc chirii pentru spatiile lor>>>
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Investitii efectuate la un spatiu inchiriat. Reziliere contract. Cum procedam?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anSpatiu inchiriat si costuri autorizatie ISU. Cum se inregistreaza cheltuielile?Neplata factura de utilitati. Compensare cu garantia contractualaArticole similare
Venituri din profesii libere-expert contabil. Deductibilitate cheltuieliContract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)Studiu de caz: CONTRACT DE LOCATIUNE. Contributii socialeProiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAFComercializare bunuri de folosinta indelungata. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Ultimele articole
Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelInregistrarea la ANAF a contractelor de inchiriereCe decizie a luat ICCJ legat de executarea silitaSfaturi de la experti
Expropriere teren. Emitere factura
Intrebare: O persoana juridica are in proprietate un teren care a fost expropriat pe motiv de utilitate publica de catre o primarie. Pentru aceasta operatiune, este obligatorie emiterea facturii catre primarie si raportarea acesteia in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie intracomunitara de bunuri exportate ulterior
Intrebare: O firma din Austria (A) livreaza niste generatoare catre o firma din Romania in luna septembrie. Firma din Romania nu face plata, iar contractul se anuleaza, astfel ca firma din Austria (A) ramane proprietara generatoarelor, care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA