Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?

02-Mai-2018
4513

In analiza de mai jos, o societate - SRL - cumpara bunuri de la societati comerciale aflate in lichidare, in vederea demolarii, recuperarii si valorificarii materialelor. Bunurile achizitionate sunt: terenuri, cladiri, constructii speciale, echipamente etc. Este posibil ca unele cladiri si constructii sa fie demolate, iar altele sa fie revandute in starea in care au fost achizitionate.

La data achizitiei, acestea au fost inregistrate ca marfa, respectiv in contul 371 - Marfuri.

Vom vedea daca terenurile, cladirile si constructiile speciale trebuie declarate la administratia locala si daca trebuie platite impozite si taxe locale pentru acestea.

Iata raspunsul specialistului!

Din punct de vedere fiscal, conform art. 453 din Codul fiscal, in sensul Titlului IX Impozite si taxe locale, cladirea este definite ca orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.

Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc, dupa cum urmeaza:

"(1) In vederea incadrarii unei constructii in categoria cladirilor, conform definitiei de la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, aceasta trebuie sa fie fixata in pamant cu caracter permanent, respectiv trebuie sa existe intentia de a fi pastrat pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.

(2) De exemplu, sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1), un container folosit ca punct de vanzare, o toneta de ziare, o toaleta publica instalata intr-un parc, care sunt mentinute in acelasi loc mai mult de un an calendaristic.

(3) De exemplu, nu sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1): un container folosit ca vestiar pe durata unui santier, instalat intre 1 mai 2016 si 30 septembrie 2017, o toaleta publica amplasata pe durata unui concert, un cort, un balon pentru acoperirea unui teren de sport, care vara este strans, o casa de lemn amplasata in curtea unui magazin in vederea vanzarii."

Astfel, cladirile pe care le achizitionati de la societati aflate in lichidare intra sub incidenta impozitului pe cladiri, iar societatea are obligatia de a depune declaratia fiscala la Directia de impozite si taxe locale - DITL - daca exista intentia de a se pastra pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.

Conform art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:

a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;

b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.

Potrivit art. 461 "Declararea, dobandirea, instrainarea si modificarea cladirilor" din Codul fiscal:

(1) Impozitul pe cladiri este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate cladirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

(5) In cazul in care dreptul de proprietate asupra unei cladiri este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra cladirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza.

In Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 impozitul pe constructii este reglementat in Titlul X. Perioada de aplicare a acestui impozit, prevazuta la art. 500 din Codul fiscal a fost pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv. Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017 nu se mai datoreaza impozit pe constructii speciale.

In ce priveste inregistrarea terenurilor, art.463 al Codului fiscal arata ca orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, exceptand cazurile in care in prezentul titlu se prevede altfel.

Prin urmare, in situatia descrisa, puteti sa incadrati bunurile respective la marfuri in baza unor aprecieri ale unei comisii tehnice care propune iar administratorul aproba fie scoaterea bunurilor din functiune, recuperarea unor materiale/piese/componente sau casarea bunului respectiv. Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Din punct de vedere contabil, inregistrarile contabile pot varia de la o situatie la alta, in functie de bunul care se inregistreaza in contabilitate. Cu titlu general, va propun urmatoarea monografie contabila:

Achizitia terenului

In cazul in care se cunoaste destinatia terenului la data achizitiei acestuia, conform punctului 272 alin. (4) din OMFP nr. 1802/2014, terenurile cumparate in scopul construirii pe acestea de constructii destinate vanzarii, se inregistreaza la stocuri.
Potrivit punctului 274 din OMFP nr. 1802/2014, in cazul in care un activ care a fost initial recunoscut la terenuri este folosit ulterior pentru construirea de ansambluri de locuinte destinate vanzarii, valoarea terenului se evidentiaza distinct la stocuri, la valoarea de inregistrare in contabilitate.

Conform punctului 192 din OMFP nr. 1802/2014, terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cand sunt achizitionate impreuna.

Pentru ca terenurile nu se consuma si nu fac parte din cladire (chiar daca vor fi vandute sau utilizate odata cu aceasta), ele vor fi contabilizate separat, iar trecerea lui pe cheltuiala se va face la momentul scoaterii din evidenta (la data vanzarii).

Avand in vedere ca terenul este achizitionat pentru a fi vandut, valoarea terenului se poate evidentia la stocuri:

371/teren = 401

dar din punct de vedere al impozitarii, acesta trebuie declarat la administratia locala.

Acelasi lucru se intampla si in cazul cladirilor si a constructiilor speciale.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016