Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?

02-Mai-2018
1232

In analiza de mai jos, o societate - SRL - cumpara bunuri de la societati comerciale aflate in lichidare, in vederea demolarii, recuperarii si valorificarii materialelor. Bunurile achizitionate sunt: terenuri, cladiri, constructii speciale, echipamente etc. Este posibil ca unele cladiri si constructii sa fie demolate, iar altele sa fie revandute in starea in care au fost achizitionate.

La data achizitiei, acestea au fost inregistrate ca marfa, respectiv in contul 371 - Marfuri.

Vom vedea daca terenurile, cladirile si constructiile speciale trebuie declarate la administratia locala si daca trebuie platite impozite si taxe locale pentru acestea.

Iata raspunsul specialistului!

Din punct de vedere fiscal, conform art. 453 din Codul fiscal, in sensul Titlului IX Impozite si taxe locale, cladirea este definite ca orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.

Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc, dupa cum urmeaza:

"(1) In vederea incadrarii unei constructii in categoria cladirilor, conform definitiei de la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, aceasta trebuie sa fie fixata in pamant cu caracter permanent, respectiv trebuie sa existe intentia de a fi pastrat pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.

(2) De exemplu, sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1), un container folosit ca punct de vanzare, o toneta de ziare, o toaleta publica instalata intr-un parc, care sunt mentinute in acelasi loc mai mult de un an calendaristic.

(3) De exemplu, nu sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1): un container folosit ca vestiar pe durata unui santier, instalat intre 1 mai 2016 si 30 septembrie 2017, o toaleta publica amplasata pe durata unui concert, un cort, un balon pentru acoperirea unui teren de sport, care vara este strans, o casa de lemn amplasata in curtea unui magazin in vederea vanzarii."

Astfel, cladirile pe care le achizitionati de la societati aflate in lichidare intra sub incidenta impozitului pe cladiri, iar societatea are obligatia de a depune declaratia fiscala la Directia de impozite si taxe locale - DITL - daca exista intentia de a se pastra pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.

Conform art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:

a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;

b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;

c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;

d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.

Potrivit art. 461 "Declararea, dobandirea, instrainarea si modificarea cladirilor" din Codul fiscal:

(1) Impozitul pe cladiri este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate cladirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

(5) In cazul in care dreptul de proprietate asupra unei cladiri este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra cladirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza.

In Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 impozitul pe constructii este reglementat in Titlul X. Perioada de aplicare a acestui impozit, prevazuta la art. 500 din Codul fiscal a fost pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv. Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017 nu se mai datoreaza impozit pe constructii speciale.

In ce priveste inregistrarea terenurilor, art.463 al Codului fiscal arata ca orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, exceptand cazurile in care in prezentul titlu se prevede altfel.

Prin urmare, in situatia descrisa, puteti sa incadrati bunurile respective la marfuri in baza unor aprecieri ale unei comisii tehnice care propune iar administratorul aproba fie scoaterea bunurilor din functiune, recuperarea unor materiale/piese/componente sau casarea bunului respectiv. Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Din punct de vedere contabil, inregistrarile contabile pot varia de la o situatie la alta, in functie de bunul care se inregistreaza in contabilitate. Cu titlu general, va propun urmatoarea monografie contabila:

Achizitia terenului

In cazul in care se cunoaste destinatia terenului la data achizitiei acestuia, conform punctului 272 alin. (4) din OMFP nr. 1802/2014, terenurile cumparate in scopul construirii pe acestea de constructii destinate vanzarii, se inregistreaza la stocuri.
Potrivit punctului 274 din OMFP nr. 1802/2014, in cazul in care un activ care a fost initial recunoscut la terenuri este folosit ulterior pentru construirea de ansambluri de locuinte destinate vanzarii, valoarea terenului se evidentiaza distinct la stocuri, la valoarea de inregistrare in contabilitate.

Conform punctului 192 din OMFP nr. 1802/2014, terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cand sunt achizitionate impreuna.

Pentru ca terenurile nu se consuma si nu fac parte din cladire (chiar daca vor fi vandute sau utilizate odata cu aceasta), ele vor fi contabilizate separat, iar trecerea lui pe cheltuiala se va face la momentul scoaterii din evidenta (la data vanzarii).

Avand in vedere ca terenul este achizitionat pentru a fi vandut, valoarea terenului se poate evidentia la stocuri:

371/teren = 401

dar din punct de vedere al impozitarii, acesta trebuie declarat la administratia locala.

Acelasi lucru se intampla si in cazul cladirilor si a constructiilor speciale.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie bunuri de la societati in lichidare. Care este tratamentul fiscal?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata
    • Prin OANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" publicat in M.Of nr. 18 din 08 ianuarie 2019 a fost modificata declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" si instructiunile de completare a formularului. Conform modificarilor aduse in anul 2019, declaratia se...» citeste mai departe aici

  • Peste 280.000 de persoane angajate prin intermediul ANOFM. Mai bine de o treime au peste 45 de ani
    • Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM) anunta ca, in anul 2018, prin intermediul Agentiei au fost incadrate in munca 282.921 de persoane, dintre care cele mai multe au avut varsta trecuta de 45 de ani. Urmare a implementarii Programului National de Ocupare a Fortei de Munca, prin intermediul ANOFM, pana la data de 31 decembrie 2018 au fost incadrate in munca: - 104.239 de persoane cu varsta peste 45 de ani, - 70.989 de someri cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani, - 59.321 de...» citeste mai departe aici

  • Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit
    • In analiza de astazi se pleaca de la cazul unei societati care a achizitionat case de marcat cu valoarea de 2300/buc. Codul fiscal permite incadrarea in categoria mijloacelor fixe supuse amortizarii fiscale a activelor cu o valoare mai mica decat 2500 lei, astfel: In cazul unei imobilizari corporale care, la data intrarii in patrimoniu, are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016