Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Imprumuturi acordate de actionari. Ce implicatii fiscale apar?

06-Nov-2015
3535

In randurile de mai jos, discutam despre conditiile in care actionarul unui SRL poate imprumuta societatea la care este actionar majoritar, precum si care sunt implicatiile fiscale.

Actionarii firmei pot acorda pot acorda imprumuturi societatii in baza Codului Civil, atata timp cat creditarea nu este una profesionala. Acest tip de imprumut nu se supune reglementarilor financiar-bancare.

Asadar, actionarii pot incheia cu firma contracte de imprumut in care sa fie inscrise in mod obligatoriu sumele, datele de rambursare, dobanda (daca se percepe sau nu).

Din punct de vedere juridic, imprumutul cu dobanda este posibil in conformitate cu art. 2167 - 2170 din Legea nr. 287/2009 (Noul Cod Civil) cu aplicabilitate de la 1 octombrie 2011.

Conform art. 1489 din acelasi act normativ dobanda este cea convenita de parti sau, in lipsa, cea stabilita de lege. Daca in contractul incheiat intre parti nu a fost stabilita dobanda aceasta nu poate fi ceruta de catre imprumutator ca plata a contractului.(art. 2164) .

Partile sunt libere sa stabileasca, in conventii, rata dobanzii atat pentru restituirea unui imprumut al unei sume de bani, cat si pentru intarzierea la plata unei obligatii banesti.
Ca regula generala, suma imprumutata va trebui rambursata imprumutatorului la scadenta, astfel cum a fost agreata intre parti. Daca imprumutul intre parti este cu titlu oneros, imprumutatul va inapoia si dobanda aferenta.

De mentionat este si faptul ca, pentru societate, cheltuiala cu dobanda este deductibila in limitele si conditiile prevazute de art. 23 din Codul Fiscal.

Astfel, cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor obtinute de la alte entitati (in speta imprumut asociat) sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii

Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile (cont 666-Cheltuieli cu dobanzile) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar (cont 665 - cont 765) aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, pana la deductibilitatea integrala a acestora (fara a exista un termen maxim de recuperare).

Inainte insa de a calcula deductibilitatea dobanzilor in functie de gradul de indatorare, dobanda trebuie limitata la procentele stabilite de codul fiscal la alin. 5, mai jos redat:

 “5) In cazul imprumuturilor ob?inute de la alte entita?i, cu excep?ia celor prevazute la alin. (4), dobanzile deductibile sunt limitate la:

a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 9%, pentru imprumuturile in valuta. Acest nivel al ratei dobanzii se aplica la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta se actualizeaza prin hotarare a Guvernului."
Pentru imprumuturile in valuta nivelul actual al ratei dobanzii este de 6%.

Totodata, sumele primite de o persoana fizica rezidenta in Romania sub forma de dobanzi provenite dintr-un contract civil (cum este contractul de imprumut) sunt incadrate de Codul Fiscal drept venituri din investitii, conform art. 65, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 571/2003.

Pentru dobanzile primite persoana fizica datoreaza un impozit de 16% , insa obligatia calcularii, retinerii si platii acestui impozit o are platitorul de venit (societatea). Conform art. 67 alin. (2) , in situatia sumelor primite sub forma de dobanda pentru imprumuturile acordate pe baza contractelor civile, calculul impozitului datorat de catre platitorii de venit se efectueaza la momentul platii dobanzii.
Virarea impozitului pentru veniturile din dobanzi se face lunar, la momentul platii dobanzii, pentru venituri de aceasta natura, pe baza contractelor civile (art. 67, alin. 2 si Normele Metodologice date pentru acest articol).

Totodata, in cazul perceperii dobanzilor, la stabilirea dobanzilor trebuie sa se aiba in vedere si art11 din Codul fiscal, in sensul ca dobanda practicata trebuie sa fie o dobanda de piata, similar celor practicate entitatilor bancare, pentru a nu fi reincadrata opeartiunea.

Redam mai jos prevederile fiscale:

(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contribu?ii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta."

Asociatul isi poate recupera rapid imprumutul daca a incheiat cu societatea un contract in forma autentica sau un document cu data certa semnat de ambele parti. Intr-o astfel de situatie, asociatul poate executa silit societatea daca sumele nu au fost rambursate la termen. In functie de situatie, asociatul care nu isi primeste banii inapoi la timp poate sa primeasca actiuni in societate in schimbul banilor pe care ii are de recuperat. Procedura e avantajoasa pentru asociat si e intalnita destul de des in practica.
Legislatia romana in vigoare nu impune vreo limitare privind acordarea imprumutului in functie de domeniul de activitate al firmei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Imprumuturi acordate de actionari. Ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 2.13 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"