Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Determinare grad de indatorare. Cum procedam privind deducerea cheltuielilor?

11-Nov-2013
17888
Analizam mai jos cazul unei companii X care inregistreaza capitaluri proprii negative si care in luna martie 2013 isi imbunatateste acest indicator, capitalurile proprii devenind pozitive, iar gradul de indatorare fiind mai mic decat 3.

Ar trebui ca la acea data cheltuielile cu diferentele de curs valutar si cu dobanzile aferente creditelor obtinute de la terti, nedeductibile si reportate pana la acea data, sa devina deductibile.

Vom stabili ce se intampla insa daca pana la sfarsitul anului gradul de indatorare al companiei devine mai mare decat 3 sau in situatia in care capitalurile proprii redevin negative. Mai exact, vom vedea daca raman deductibile acele diferente de curs si dobanzi recunoscute in martie ca fiind deductibile, precum si cum procedam in situatia in care in anul urmator gradul de indatorare redevine negativ.

Gradul de indatorare se calculeaza pentru fiecare perioada pentru care se determina impozitul pe profit (trimestru/an). In conformitate cu prevederile pct. 67 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, in vederea determinarii impozitului pe profit, gradul de indatorare se calculeaza ca raport intre media capitalului imprumutat si media capitalului propriu. Pentru calculul acestor medii se folosesc valorile existente la inceputul anului si la sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

a) daca gradul de indatorare este mai mic decat 3, cheltuielile sunt deductibile in anul in care au fost inregistrate;
b) daca gradul de indatorare este mai mare decat 3 sau capitalurile proprii sunt negative, atunci aceste cheltuieli sunt nedeductibile in exercitiul in care au fost inregistrate, insa se pot reporta in perioada fiscala urmatoare si se pot deduce cand gradul de indatorare este mai mic decat 3.
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii


Aceasta reportare a cheltuielii cu dobanzii se realizeaza prin intermediul declaratiei anuale de impozit pe profit 101.

In perioada de raportare in care capitalul propriu devine pozitiv si gradul de indatorare este egal sau mai mic decat trei, sumele care nu au fost recunoscute si au fost reportate sunt considerate cheltuieli deductibile.

In declaratia anuala 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" aprobata de OPANAF 1950/2012, pentru anul 2013, cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar se evidentiaza:
- la rd. 5 "Cheltuieli financiare" se trec sumele din balanta de verificare intocmita pentru anul financiar curent (2013),

- la rd. 15 "Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din perioada precedenta" se preiau sumele de la rd 32 declarate in exercitiile fiscale anterioare, numai atunci cand sunt indeplinite conditiile de deductibilitate (in anul 2013).

- la rd. 32 se trec sumele nedeductibile pentru anul fiscal curent, reportate pentru perioada urmatoare, in conditiile prevazute de art. 23, alin. (2) din Legea 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

In perioada de raportare in care capitalul propriu devine pozitiv si gradul de indatorare este egal sau mai mic decat trei, sumele care nu au fost recunoscute si au fost reportate sunt considerate cheltuieli deductibile.

La finele anului 2013, in declaratia 101 se va inscrie la rd. 15 sumele din declaratiile anterioare, inscrise la rd. 32, daca se pastreaza gradul de indatorare sub sau egal cu 3 si capitalul propriu are valoare pozitiva.

Din cele prezentate mai sus se desprind urmatoarele concluzii:

- in fiecare trimestru, pentru calculul impozitului pe profit se determina gradul de indatorare;
- se stabileste daca acesta este mai mare decit trei sau negativ;

* daca gradul de indatorare este mai mare decit trei sau negativ, atunci cheltuielile cu dobinzile si pierderea neta de curs valutar stabilita la randul 32 din declaratia 101 a anului 2012 vor fi in continuare nedeductibile - , iar suma cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferente de curs valutar in perioada de calcul al impozitului pe profit, este nedeductibila urmand sa se reporteze in perioada urmatoare, devenind subiect al limitarii prevazute la art. 23 alin. (1) din Codul fiscal
pentru perioada in care se reporteaza;
* daca gradul de indatorare este pozitiv si mai mic sau egal cu trei, atunci aceste cheltuieli vor fi deductibile.

Cheltuielile nedeductibile din anul 2012 sunt deductibile la data de 31.03.2013, raman deductibile si se preiau la rd. 15 din declaratia 101 ce se va intocmi la finele exercitiului financiar 2013;
La finele anului cheltuielile nedeductibile pentru anul de raportare se vor prelua la rd.32, fiind reportate in anul 2014 pana la deductibilitatea integrala.

Modalitatea de stabilire a deductibilitatii acestor cheltuieli este prevazuta la punctele 65 - 69 din normele date in aplicarea art. 23 din Codul fiscal.



Sursa: PortalContabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Determinare grad de indatorare. Cum procedam privind deducerea cheltuielilor?":
Rating:

Nota: 4.22 din 9 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"