Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce diferente exista intre provizioanele deductibile fiscal si cheltuielie cu deprecierea creantelor?

13-Mar-2013
10920
In randurile urmatoare, vom stabili cand se pot constitui provizioane pentru clienti incerti, urmand totodata sa vedem daca la data deschiderii falimentului clientului se poate constitui provizion de 100%.


Solutia consultantului:

Reglementarile contabile definesc provizioanele ca fiind pasive cu exigibilitate sau valoare incerta. Pentru a putea fi inregistrate in evidenta contabila cheltuieli cu provizioanele trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:

- sa existe o obligatie curenta la data bilantului generata de evenimente anterioare acestei date;

- este probabila efectuarea unor plati pentru onorarea obligatiei respective;
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii


- suma poate fi estimata.


Provizioanele se inregistreaza in evidenta contabila la sfarsitul exercitiului financiar.

Provizioane pentru clienti incerti nu se inregistreaza din punct de vedere contabil deoarece, conform prevederilor pct. 218 si urmatoarele din OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare, acestea au un alt regim.

Atunci cand se constata ca exista posibilitatea ca anumiti clienti sa nu mai poata fi incasati, se inregistreaza ajustari de valoarea. Cheltuielile privind ajustarile sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal, dar, potrivit principiului prudentei trebuie sa se tina cont de deprecierea clientilor respectivi.

Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii.

In evidenta contabila au loc urmatoarele inregistrari legate de clientii incerti:



- inregistrarea unei ajustari ca urmare a riscului de neincasare in totalitate a creantei respective



4118 = 4111

"Clienti incerti sau "Clienti"

in litigiu"



6814 = 491

"Cheltuieli de "Ajustari pentru deprecierea

exploatare privind creantelor-clienti"

ajustarile pentru

deprecierea activelor

circulante"

- scoaterea din evidenta a creantei care nu mai poate fi incasata



654 = 4118

"Pierderi din creante "Clienti incerti sau

si debitori diversi" in litigiu"



si

- anularea ajustarii efectuate



491 = 7814

"Ajustari pentru "Venituri din ajustari

deprecierea pentru deprecierea

creantelor-clienti" activelor circulante"


Din punct de vedere fiscal, sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit urmatoarele tipuri de provizioane:

a) provizioanele constituite in limita unui procent de:

20% - incepand cu data de 1 ianuarie 2004,

25% - incepand cu data de 1 ianuarie 2005,

30% - incepand cu data de 1 ianuarie 2006,

din valoarea creantelor asupra clientilor si care indeplinesc urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.


b) provizioanele constituite in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre societate, care indeplinesc cumulat urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;

- creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii;

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.

Provizioanele pentru clienti incerti se calculeaza pentru intreaga suma, inclusiv TVA aferenta. Ele se inregistreaza numai din punct de vedere fiscal si sunt luate in calcul in trimestrul in care sunt indeplinite conditiile de neincasare sau exista hotararea judecatoreasca de deschidere a falimentului.

Pentru ca provizioanele fiscale sa fie deductibile, acestea trebuie sa se refere la creante datorate de clientii societatii pentru produsele vandute (inclusiv marfuri, materiale, semifabricate etc.), lucrarile executate si serviciile prestate pe baza facturilor emise.

Rezulta ca:

- provizioanele deductibile din punct de vedere fiscal in limitele prevazute de Codul fiscal nu se inregistreaza in contabilitate si ele reprezinta sume de care se tine cont trimestrial/anual numai extracontabil,

- in contabilitate se inscriu numai cheltuieli cu deprecierile creantelor respective si numai la finele anului.

In formularul 101, aprobat prin OPANAF 1950/2012, cheltuielile cu provizioanele se inscriu:

- la rd. 2 "Cheltuieli de exploatare" - cu toata valoarea deprecierilor inregistrate in evidenta contabila,

- la rd. 17 "Provizioane fiscale" (20 sau 30% din valoarea clientului incert), asa cum rezulta din evidenta fiscala,

- la rd. 30 "Cheltuieli cu provizioanele si cu rezervele care depasesc limita prevazuta de lege" - cu toata valoarea inregistrata in evidenta contabila.

In felul acesta, ceea ce s-a dedus la rd. 2, se anuleaza cu ceea ce se inscrie la rd. 30 si ramane deductibila suma de la rd. 17.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce diferente exista intre provizioanele deductibile fiscal si cheltuielie cu deprecierea creantelor?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"