Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aport acordat de asociat nerezident. Ce implicatii fiscale apar si ce documente sunt necesare?

14-Apr-2014
4682
Pentru situatiile in care se aduce aport de un asociat nerezident, pornim de la cazul unei firme romanesti cu capital integral olandez care solicita un aport numerar prin banca pentru buna desfasurarea a activitatii (ex. plati furnizori etc...) patronului olandez - persoana juridica. Se stabilesc implicatiile fiscale si documentele obligatorii.

In practica, aporturile asociatilor lasate temporar la dispozitia societatii pentru buna desfasurare a activitatii, sunt tratate ca imprumuturi.

Astfel, pentru incasarea acestor aporturi de la societatea nerezidenta ar trebui incheiat un contract intre parti si va recomandam sa aveti in vedere prevederile de la art. 2158 - 2170 din Codul civil, ce reglementeaza formatul contractului de imprumut.

Potrivit acestor prevederi ca si elementele minimale ale unui contract de imprumut sunt:

- identitatea partilor;

- valoarea imprumutului si moneda in care se acorda;
- procentul de dobanda, modul si forma de plata a acesteia, in cazul in care imprumutul este cu dobanda;
- perioada de acordare a imprumutului;
- durata imprumutului;
- procedura de restituire;
- garantii solicitate, daca exista;
- alte clauze privind modul de finalizare a contractului.

In situatia in care termenul de restituire este mai mare de un an , contractul trebuie declarat la BNR in conformitate cu prevederile art. 64 alin. (1) din Regulamentul nr. 31/2011 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei potrivit caruia persoanele juridice si fizice rezidente care au incheiat contracte cu nerezidenti pentru operatiuni valutare de capital de natura datoriei private externe pe termen mediu si lung au obligatia sa notifice operatiunile respective prin transmiterea la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica a formularului F1 "Notificare la Banca Nationala a Romaniei", prevazut in anexa nr. VI.1, si a formularului F2 "Scadentarul tragerilor, al rambursarilor de capital si al platilor de dobanda si comisioane", prevazut in anexa nr. VI.2, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului.

In privinta implicatiilor fiscale:

In situatia in care prin contractual de imprumut se percepe dobanda atunci intervin implicatii fiscal din punct de vedere al deductibilitatii cheltuielilor cu dobanda si al impozitului pe veniturile obtinute din dobanda de catre nerezidenti, impozit ce trebuie retinut de catre societate, astfel:
- pentru deductibilitatea cheltuielilor cu dobanziile platite de catre societate pentru imprumuturile cu termen de rambursare peste un an trebuie avute in vedere regulile prevazute la art. 23 din Codul fiscal (nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta actualizata prin hotarari ale guvernului, calcul grad de indatorare, cheltuielile din diferentele de curs valutar in situatia depasirii veniturile din diferenta de curs valutar).

-impozitul pe veniturile obtinute din dobanzi de catre nerezidenti in baza prevederilor art.115 alin.
(1) lit. b) , art. 116 alin. (1) lit. d si alin. (4) din Codul fiscal, coroborate cu prevederile art.117 lit. j) respectiv dispozitiile din conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu tara de rezidenta a asociatului, daca nerezidentul prezinta certificatul de rezidenta fiscala, conform art. 118 din Codul fiscal.

In situatia in care nu se percepe dobanda iar imprumutul este restituit in termenul de un an , nu sunt implicatii fiscale.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 060. Model si instructiuni de completare

    • Declaratia 060 este un formular fiscal important prin care se declara sediile secundare sucursalele, agentiile, punctele de lucru sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica pentru care este obligatorie inregistrarea fiscala. In acest articol, vom analiza in detaliu categoriile de contribuabili vizati pentru depunerea declaratiei, cand trebuie depusa, precum si consecintele nerespectarii acestor obligatii. Cine depune declaratia 060 Declaratia 060 - Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplica

    • Conform Legii 370/2022, incepand din 2023 plafonul pentru care intervine obligatia de folosire a POS-urilor a fost majorat la 50.000 lei. Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitati

    • In ghidul publicat de ANAF pe site-ul oficial sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitatile fiscale prevazute de OUG nr. 107/2024, cu modificarile ulterioare aduse de OUG 112/2024. Procedura de anulare a obligatiilor fiscale a fost aprobata prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplica obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de catre organele vamale. Cine beneficiaza de OUG 107/2024? Facilitatile fiscale...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA. Cum procedeaza persoanele impozabile dupa ce au primit Notificarea

    • Sistemul e-TVA a fost reglementat prin OUG 70/2024, iar atunci cand exista diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul Decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de TVA, ANAF notifica persoana impozabila prin intermediul SPV. Cum procedeaza persoanele impozabile dupa ce au primit Notificarea? Scopul implementarii Sistemului informatic national RO e-TVA l-a constituit necesitatea...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016