Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?
Analizam, prin cele ce urmeaza, in ce masura se poate intocmi un contract de consultanta cu o firma pentru fabricarea produselor (retete, linii de productie etc) dat fiind faptul ca in firma nu exista o persoana cu aceste atributii.
Raspuns:
In linii mari, externalizarea este actiunea, procesul prin care o entitate (societate, ONG, PFA etc) deleaga / transfera, in baza unui contract, unei alte entitati, atributiile (obligatiile) desfasurarii unei activitati sau a unei parti dintr-o activitate pe care trebuie s-o asigure ea insasi.
In legislatia romaneasca nu stim sa existe vreo limitare in ceea ce priveste tipul de activitate externalizata. Ca urmare, din punctul de vedere al gestionarii eficiente a afacerii, daca in firma dvs nu exista un angajat pe postul respectiv, cu atributii in acest sens stabilite prin fisa postului, atunci nu vedem nici un impediment in a externaliza activitatea respectiva.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Obligatiile platitorului de arende O intreprindere individuala, in calitate de arendas, a luat in arenda un teren in suprafata de 2 ha, cu pretul de 200 euro/ha/an, de la un arendator persoana fizica cu CNP. Care...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Cesiune parti sociale Societatea B are 2 asociati cu un capital social de 400 ron, unul dintre ei se retrage si cesioneaza partile sociale in valoare de 200 ron catre asociatul 1 la aceeasi valoare....citeste mai mult
Insa, din punct de vedere fiscal, trebuie sa se tina seama de urmatoarele aspecte:
- in codul fiscal , la art. 7 alin. (1) punctul 2 este definita activitatea dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizice intr-o relatie de angajare.
Dar, la punctul 2.1 al aceluiasi articol, se mentioneaza ca orice activitate poate fi reconsiderata (de organele fiscale - n.n.) ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
"a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."
In cazul reconsiderarii unei activitati ca fiind dependenta, asupra acesteia se vor calcula
impozit pe venit si contributii sociale obligatorii - asa cum este precizat la punctul 2.2.
- la art. 21 alin. (4) litera m) din codul fiscal se mentioneaza faptul ca nu sint
cheltuieli deductibile "cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;"
In normele date in aplicarea acestei litere, la punctul 48, sint stabilite o serie de conditii pe care acest gen de cheltuieli trebuie sa le indeplineasca pentru a fi deductibile, printre care subliniem, pe linga existenta contractului, justificarea prestarii efective a serviciilor, care se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare si, nu in ultimul rind, dovedirea necesitatii efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In concluzie, daca in firma respectiva nu exista un salariat cu atributiuni in acest sens, daca activitatea de consultanta se dovedeste a fi necesara, daca intre entitatea care va presta acest serviciu si firma beneficiara va exista o legatura independenta (de exemplu: beneficiarul va achita doar contravaloarea serviciilor, firma prestatoare dispune de propria sa baza materiala sau, daca va lucra la client, acest lucru va fi stipulat in contract etc) si, nu in ultimul rind, va exista un contract, iar justificarea necesitatii acestei consultante se va face prin documentele mentionate in citatele de mai sus, atunci cheltuiala va fi deductibila pentru firma beneficiara a acestor servicii.
- din punctul de vedere al TVA, la art. 145 sint stabilite conditiile pentru deducerea taxei aferenta achizitiilor, astfel:
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;"
Deci, daca acea consultanta este efectuata pentru activitatea economica a firmei beneficiare, atunci aceasta are dreptul de a deduce TVA din facturile emise de prestataor pentru consultanta respectiva.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tratament fiscal organizare conferinta
Intrebare: Societate paltitoare de TVA organizeaza evenimente de tip conferinta in domeniul transportatorilor, in cadrul acestor conferinte se ofera cazare, mancare, bautura, muzica, prezentari. 1. Societatea poate aplica marja de profit pentru acest tip de eveniment? 2. Care este tratamentul fiscal? 3. Care sunt inregistrarile contabile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Prestari servicii catre clienti din UK
Intrebare: Societate nou infiintata, neplatitoare de TVA, cu coduri CAEN de servicii informatice 6210, 6290, 6310, 6391 si 6392, va presta servicii catre UK. Va rog sa precizati aspectele importante referitoare la acestea, adica pentru fiecare cod CAEN: monografie contabila, intocmirea facturii, declaratii etc. Este necesar CIF pentru TVA intracomunitar?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Activitate PFA in sistem real
Intrebare: O persoana fizica autorizata care presteaza servicii foto-video, codul CAEN 7420, si realizeaza venituri din activitati independente in sistem real. Serviciile prestate sunt preponderent pentru clienti persoane fizice, dar si pentru clienti persoane juridice. In situatia in care contravaloarea serviciilor prestate, pentru care se emite factura, se incaseaza prin banca, exista obligativitatea detinerii casei de marcat, atat pentru anul 2025, cat si pentru anul 2026? Exista obligativitatea legala...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Incasare cu voucher Emag
Intrebare: O societate are contract cu eMAG pentru vanzari online. O persoana fizica a cumparat produsul societatii prin eMAG in valoare de 100 lei si i s-a oferit cadou un voucher de 20 lei de catre eMAG. Persoana fizica a platit doar 80 lei. La sfarsitul lunii, eMAG a emis un decont de voucher in numele societatii noastre, in valoare de 20 lei, fara TVA ? adica emitent este societatea noastra si cumparator este eMAG. Care este monografia contabila in aceasta situatie?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Schimbarea perioadei fiscale de la trimestru la luna
Intrebare: In cazul unei firme infiintate in luna iulie, care la momentul infiintarii a ales sa depuna declaratiile la trimestru, cum poate proceda pentru a trece la depunerea lunara a declaratiilor? Am incercat depunerea declaratiei D700 si apare eroare, indicand ca nu se respecta termenul de depunere. Firma depaseste in luna octombrie cifra de afaceri de 10.000 euro si ar trebui sa treaca la depunerea lunara a declaratiei de TVA. Cum procedez in acest caz? Declaratia 112 se depune lunar chiar daca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<