Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?

10-Mai-2012
5839
Analizam, prin cele ce urmeaza, in ce masura se poate intocmi un contract de consultanta cu o firma pentru fabricarea produselor (retete, linii de productie etc) dat fiind faptul ca in firma nu exista o persoana cu aceste atributii.


Raspuns:

In linii mari, externalizarea este actiunea, procesul prin care o entitate (societate, ONG, PFA etc) deleaga / transfera, in baza unui contract, unei alte entitati, atributiile (obligatiile) desfasurarii unei activitati sau a unei parti dintr-o activitate pe care trebuie s-o asigure ea insasi.

In legislatia romaneasca nu stim sa existe vreo limitare in ceea ce priveste tipul de activitate externalizata. Ca urmare, din punctul de vedere al gestionarii eficiente a afacerii, daca in firma dvs nu exista un angajat pe postul respectiv, cu atributii in acest sens stabilite prin fisa postului, atunci nu vedem nici un impediment in a externaliza activitatea respectiva.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

Insa, din punct de vedere fiscal, trebuie sa se tina seama de urmatoarele aspecte:
- in codul fiscal , la art. 7 alin. (1) punctul 2 este definita activitatea dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizice intr-o relatie de angajare.
Dar, la punctul 2.1 al aceluiasi articol, se mentioneaza ca orice activitate poate fi reconsiderata (de organele fiscale - n.n.) ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
"a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."

In cazul reconsiderarii unei activitati ca fiind dependenta, asupra acesteia se vor calcula impozit pe venit si contributii sociale obligatorii - asa cum este precizat la punctul 2.2.

- la art. 21 alin. (4) litera m) din codul fiscal se mentioneaza faptul ca nu sint cheltuieli deductibile "cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;"

In normele date in aplicarea acestei litere, la punctul 48, sint stabilite o serie de conditii pe care acest gen de cheltuieli trebuie sa le indeplineasca pentru a fi deductibile, printre care subliniem, pe linga existenta contractului, justificarea prestarii efective a serviciilor, care se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare si, nu in ultimul rind, dovedirea necesitatii efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.

In concluzie, daca in firma respectiva nu exista un salariat cu atributiuni in acest sens, daca activitatea de consultanta se dovedeste a fi necesara, daca intre entitatea care va presta acest serviciu si firma beneficiara va exista o legatura independenta (de exemplu: beneficiarul va achita doar contravaloarea serviciilor, firma prestatoare dispune de propria sa baza materiala sau, daca va lucra la client, acest lucru va fi stipulat in contract etc) si, nu in ultimul rind, va exista un contract, iar justificarea necesitatii acestei consultante se va face prin documentele mentionate in citatele de mai sus, atunci cheltuiala va fi deductibila pentru firma beneficiara a acestor servicii.

- din punctul de vedere al TVA, la art. 145 sint stabilite conditiile pentru deducerea taxei aferenta achizitiilor, astfel:
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;"

Deci, daca acea consultanta este efectuata pentru activitatea economica a firmei beneficiare, atunci aceasta are dreptul de a deduce TVA din facturile emise de prestataor pentru consultanta respectiva.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"