Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?

10-Mai-2012
5346
Analizam, prin cele ce urmeaza, in ce masura se poate intocmi un contract de consultanta cu o firma pentru fabricarea produselor (retete, linii de productie etc) dat fiind faptul ca in firma nu exista o persoana cu aceste atributii.


Raspuns:

In linii mari, externalizarea este actiunea, procesul prin care o entitate (societate, ONG, PFA etc) deleaga / transfera, in baza unui contract, unei alte entitati, atributiile (obligatiile) desfasurarii unei activitati sau a unei parti dintr-o activitate pe care trebuie s-o asigure ea insasi.

In legislatia romaneasca nu stim sa existe vreo limitare in ceea ce priveste tipul de activitate externalizata. Ca urmare, din punctul de vedere al gestionarii eficiente a afacerii, daca in firma dvs nu exista un angajat pe postul respectiv, cu atributii in acest sens stabilite prin fisa postului, atunci nu vedem nici un impediment in a externaliza activitatea respectiva.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Insa, din punct de vedere fiscal, trebuie sa se tina seama de urmatoarele aspecte:
- in codul fiscal , la art. 7 alin. (1) punctul 2 este definita activitatea dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizice intr-o relatie de angajare.
Dar, la punctul 2.1 al aceluiasi articol, se mentioneaza ca orice activitate poate fi reconsiderata (de organele fiscale - n.n.) ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
"a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."

In cazul reconsiderarii unei activitati ca fiind dependenta, asupra acesteia se vor calcula impozit pe venit si contributii sociale obligatorii - asa cum este precizat la punctul 2.2.

- la art. 21 alin. (4) litera m) din codul fiscal se mentioneaza faptul ca nu sint cheltuieli deductibile "cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;"

In normele date in aplicarea acestei litere, la punctul 48, sint stabilite o serie de conditii pe care acest gen de cheltuieli trebuie sa le indeplineasca pentru a fi deductibile, printre care subliniem, pe linga existenta contractului, justificarea prestarii efective a serviciilor, care se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare si, nu in ultimul rind, dovedirea necesitatii efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.

In concluzie, daca in firma respectiva nu exista un salariat cu atributiuni in acest sens, daca activitatea de consultanta se dovedeste a fi necesara, daca intre entitatea care va presta acest serviciu si firma beneficiara va exista o legatura independenta (de exemplu: beneficiarul va achita doar contravaloarea serviciilor, firma prestatoare dispune de propria sa baza materiala sau, daca va lucra la client, acest lucru va fi stipulat in contract etc) si, nu in ultimul rind, va exista un contract, iar justificarea necesitatii acestei consultante se va face prin documentele mentionate in citatele de mai sus, atunci cheltuiala va fi deductibila pentru firma beneficiara a acestor servicii.

- din punctul de vedere al TVA, la art. 145 sint stabilite conditiile pentru deducerea taxei aferenta achizitiilor, astfel:
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;"

Deci, daca acea consultanta este efectuata pentru activitatea economica a firmei beneficiare, atunci aceasta are dreptul de a deduce TVA din facturile emise de prestataor pentru consultanta respectiva.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.