Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?

10-Mai-2012
13343
Analizam, prin cele ce urmeaza, in ce masura se poate intocmi un contract de consultanta cu o firma pentru fabricarea produselor (retete, linii de productie etc) dat fiind faptul ca in firma nu exista o persoana cu aceste atributii.


Raspuns:

In linii mari, externalizarea este actiunea, procesul prin care o entitate (societate, ONG, PFA etc) deleaga / transfera, in baza unui contract, unei alte entitati, atributiile (obligatiile) desfasurarii unei activitati sau a unei parti dintr-o activitate pe care trebuie s-o asigure ea insasi.

In legislatia romaneasca nu stim sa existe vreo limitare in ceea ce priveste tipul de activitate externalizata. Ca urmare, din punctul de vedere al gestionarii eficiente a afacerii, daca in firma dvs nu exista un angajat pe postul respectiv, cu atributii in acest sens stabilite prin fisa postului, atunci nu vedem nici un impediment in a externaliza activitatea respectiva.

Insa, din punct de vedere fiscal, trebuie sa se tina seama de urmatoarele aspecte:
- in codul fiscal , la art. 7 alin. (1) punctul 2 este definita activitatea dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizice intr-o relatie de angajare.
Dar, la punctul 2.1 al aceluiasi articol, se mentioneaza ca orice activitate poate fi reconsiderata (de organele fiscale - n.n.) ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
"a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."

In cazul reconsiderarii unei activitati ca fiind dependenta, asupra acesteia se vor calcula impozit pe venit si contributii sociale obligatorii - asa cum este precizat la punctul 2.2.

- la art. 21 alin. (4) litera m) din codul fiscal se mentioneaza faptul ca nu sint cheltuieli deductibile "cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;"

In normele date in aplicarea acestei litere, la punctul 48, sint stabilite o serie de conditii pe care acest gen de cheltuieli trebuie sa le indeplineasca pentru a fi deductibile, printre care subliniem, pe linga existenta contractului, justificarea prestarii efective a serviciilor, care se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare si, nu in ultimul rind, dovedirea necesitatii efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.

In concluzie, daca in firma respectiva nu exista un salariat cu atributiuni in acest sens, daca activitatea de consultanta se dovedeste a fi necesara, daca intre entitatea care va presta acest serviciu si firma beneficiara va exista o legatura independenta (de exemplu: beneficiarul va achita doar contravaloarea serviciilor, firma prestatoare dispune de propria sa baza materiala sau, daca va lucra la client, acest lucru va fi stipulat in contract etc) si, nu in ultimul rind, va exista un contract, iar justificarea necesitatii acestei consultante se va face prin documentele mentionate in citatele de mai sus, atunci cheltuiala va fi deductibila pentru firma beneficiara a acestor servicii.

- din punctul de vedere al TVA, la art. 145 sint stabilite conditiile pentru deducerea taxei aferenta achizitiilor, astfel:
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;"

Deci, daca acea consultanta este efectuata pentru activitatea economica a firmei beneficiare, atunci aceasta are dreptul de a deduce TVA din facturile emise de prestataor pentru consultanta respectiva.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016