Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de consultanta si proiectare in Cecenia. Regim TVA

06-Sep-2012
5130
Intrebare:

Societatea comerciala ES SRL, persoana juridica romana, platitoare de TVA, a incheiat doua contracte de consultanta si proiectare pentru constructia a 2 fabrici de caramida in Cecenia. Proiectele de construire a fabricilor sunt proiecte guvernamentale, finantate de catre stat. Un contract este incheiat direct cu un organism guvernamental cecen. Celalalt contract este incheiat cu firma AS SRO din Slovenia, platitoare de TVA in Slovenia, care este antreprenorul general pentru constructia celei de-a doua fabrici in Cecenia. Prin urmare, firma ES SRL Romania, in baza celor 2 contracte va emite facturi astfel:
- facturi emise catre organismul guvernamental din Cecenia, in baza primului contract;
- facturi emise catre SC AS SRO Slovenia, in baza celui de-al doilea contract.

Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:
- Care este regimul de TVA aplicabil celor doua contracte? Cum se emit facturile, cu sau fara TVA?
- Ce documente trebuie solicitate de la beneficiari, pentru a justifica, facturarea fara TVA romaneasca?

- Care sunt obligatiile declarative ale firmei din Romania?
- Are firma din Romania obligatii de inregistrare in scopuri de TVA in Cecenia?


Raspuns: Avand in vedere faptul ca serviciile la care faceti referire sunt legate de un bun imobil, pentru facturarea acestora, prestatorul din Romania trebuie sa aplice exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent de calitatea beneficiarului: un organism guvernamental din Cecenia si un antreprenor din Slovenia. Exceptia este reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal si punctul 14 alineatul 2 litera a) din normele de aplicare "a) elaborarea de planuri pentru o constructie sau o parte a unei constructii care sunt alocate unei anumite parcele de teren, indiferent daca constructia este ridicata sau nu;"

Referitor la serviciile de consultanta care nu sunt reglementate in mod expres nici prin Codul fiscal, dar nici prin normele de aplicare, am in vedere precizarea cu caracter general de la pct. 14 alin. (2) din norme in care se regaseste urmatoarea formulare: "Serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile cuprind printre altele operatiuni precum:".
In opinia mea, serviciile de consultanta legate direct de un bun imobil se incadreaza"printre altele".

Conform acestei exceptii, d.p.d.v. al TVA, se considera ca serviciile de consultanta, proiectare, constructii montaj si orice alte servicii de acest gen legate direct de un bun imobil localizat pe un teren au locul prestarii acolo unde este situat bunul imobil respectiv. Din acest motiv, serviciile la care faceti referire nu sunt impozabile in Romania, fiind impozabile pe teritoriul statului tert pe care urmeaza a fi construite cele doua bunuri imobile, in Cecenia.

Astfel, valoarea serviciilor de consultanta si proiectare care au drept scop constructia celor doua fabrici se factureaza fara a colecta TVA, prin inscrierea pe factura a mentiunii " neimpozabil in Romania". Aceasta operatiune se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care: " .

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca exceptia de la regula generala nu se aplica in situatia in care serviciile respective sunt aferente unui bun imobil care nu este localizat. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 14 alin. (3) lit. a) din normele de aplicare ale art. 133 alin. (4) din Codul fiscal: " Nu se considera servicii legate de bunul imobil in sensul art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal operatiuni precum:

a) elaborarea de planuri/schite pentru o constructie sau o parte a unei constructii care nu sunt alocate unei anumite parcele de teren;".

In acest caz, se aplica regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este situat fiecare beneficiar, in Cecenia (organismul guvernamental) si in Slovenia (antreprenorul). Astfel, serviciile prestate beneficiarului din Slovenia se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare pentru care trebuie efectuata raportarea prin declaratia 390 VIES cu simbolul P daca beneficiarul din Slovenia comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA.

In ambele situatii (bun imobil localizat pe o suprafata de teren si bun imobil care nu este localizat), pentru jusificarea aplicarii regimui de neimpozitare d.p.d.v. al TVA este suficient contractul de consultanta si contractul de proiectare incheiat cu fiecare beneficiar al lucrarii din care rezulta faptul ca fiecare bun imobil este situat in afara teritoriului Romaniei si beneficiarul este o persoana juridica nerezidenta.

Avand in vedere faptul ca serviciile prestate nu sunt de natura lucrarilor de constructii montaj care ar impune infiintarea unui sediu fix sau a unui sediu permanent pe teritoriul Ceceniei, consider ca firma din Romania nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Cecenia daca acest stat ar aplica regimul de taxare pe valoarea adaugata. In acest context, recunosc faptul ca nu cunosc daca legislatia fiscala din Cecenia impune sistemul TVA, motiv pentru care este recomandabil sa va adresati autoritatii fiscale din Cecenia.

In concluzie, trebuie sa retineti ca, indiferent de faptul ca este aplicabila regula generala de taxare sau exceptia de la regula generala, serviciul nu este neimpozabil in Romania, pentru fiecare din serviciul prestat.

Cu toate acestea, firma ES S.R.L. din Romania isi poate exercita dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate de pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera conform caruia cap. 10 "Regimul deducerilor", art. 145, alin. 2, lit. b) " Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:… lit. b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016