Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragere asociat. Care sunt operatiunile efectuate?

03-Iul-2014
24558
Urmeaza sa stabilim, in cazul retragerii unui asociat dintr-o societate SRL, care detine 50% din capitalul social, ce operatiuni trebuie efectuate din punct de vedere fiscal, financiar si contabil.

Vom vedea care e procedura (daca e nevoie de lichidator, daca este obligatorie reevaluarea patrimoniului, ce trebuie raportat la ANAF, la Registrul comertului etc.), cum intocmim monografia contabila, ce impozite trebuie platite in acest caz s.a.m.d.

In plus, in cazul in care procentul detinut in capitalul social este mai mare sau mai mic de 50%, vom vedea daca difera procedura de retragere a asociatului.

Potrivit art. 226 alin. 3 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare drepturile asociatului retras, cuvenite pentru partile sale sociale, se stabilesc prin acordul asociatilor ori de un expert desemnat de acestia sau, in caz de neintelegere, de tribunal. Costurile de evaluare vor fi suportate de societate.

Prin urmare, nu se pune problema unui lichidator (societatea va continua sa fiinteze), ci a unui evaluator autorizat, care sa inventarieze si sa evalueze elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor detinute de societate in vederea determinarii activului net si, implicit, a contravalorii partii cuvenite asociatului care se retrage. Apelarea la evaluatorul autorizat nu este obligatorie, legea dand dreptul asociatilor sa stabileasca de comun acord drepturile cuvenite asociatului retras. De asemenea, nu conteaza procentul detinut de asociatul care se retrage. Actul de retragere ori de cesiune a partilor sociale detinute, hotararea AGA, actul de modificare a actului constitutiv etc. trebuie inregistrate la Registrul Comertului prin cerere de inscriere de mentiuni.


Pentru venitul/castigul obtinut in urma cesiunii partilor sociale la momentul retragerii se datoreaza impozitul pe venit de 16% conform art. 66 alin. 3, 4 si 4^2 si art. 67 alin. 3 lit. b din Codul fiscal, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revenind dobanditorului partilor sociale. Transmiterea dreptului de proprietate asupra partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului, operatiune care nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.

In ipoteza in care retragerea asociatului are loc fara cesiunea partilor sociale (cu reducere de capital social), din punct de vedere fiscal veniturile obtinute sunt asimilate unor venituri obtinute din lichidarea unei persoane juridice si impozitate ca atare conform art. 66 alin. 8 si art. 67 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.

Inregistrarile contabile presupun:

- inregistrarea capitalului propriu partajat (formula contabila 1061, 1068, 117, 121 = 456)

- inregistrarea impozitului datorat si plata acestuia (formule contabile 456 = 446 si 446 = 5121)

- inregistrarea depunerii de catre celalalt asociat a capitalului social ce i-a fost cesionat de asociatul care se retrage (formula contabila 5121 sau 5311 = 456)

- inregistrarea platii catre asociatul care se retrage a contravalorii capitalului social cesionat (formula contabila 456 = 5121 sau 5311)

- achitarea catre asociatul retras a cotei-parti din activul net diminuat cu impozitul retinut (formula contabila 456 = 5121 sau 5311).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016