Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retragere asociat. Care sunt operatiunile efectuate?

03-Iul-2014
11076
Urmeaza sa stabilim, in cazul retragerii unui asociat dintr-o societate SRL, care detine 50% din capitalul social, ce operatiuni trebuie efectuate din punct de vedere fiscal, financiar si contabil.

Vom vedea care e procedura (daca e nevoie de lichidator, daca este obligatorie reevaluarea patrimoniului, ce trebuie raportat la ANAF, la Registrul comertului etc.), cum intocmim monografia contabila, ce impozite trebuie platite in acest caz s.a.m.d.

In plus, in cazul in care procentul detinut in capitalul social este mai mare sau mai mic de 50%, vom vedea daca difera procedura de retragere a asociatului.

Potrivit art. 226 alin. 3 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare drepturile asociatului retras, cuvenite pentru partile sale sociale, se stabilesc prin acordul asociatilor ori de un expert desemnat de acestia sau, in caz de neintelegere, de tribunal. Costurile de evaluare vor fi suportate de societate.
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii
Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

Prin urmare, nu se pune problema unui lichidator (societatea va continua sa fiinteze), ci a unui evaluator autorizat, care sa inventarieze si sa evalueze elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor detinute de societate in vederea determinarii activului net si, implicit, a contravalorii partii cuvenite asociatului care se retrage. Apelarea la evaluatorul autorizat nu este obligatorie, legea dand dreptul asociatilor sa stabileasca de comun acord drepturile cuvenite asociatului retras. De asemenea, nu conteaza procentul detinut de asociatul care se retrage. Actul de retragere ori de cesiune a partilor sociale detinute, hotararea AGA, actul de modificare a actului constitutiv etc. trebuie inregistrate la Registrul Comertului prin cerere de inscriere de mentiuni.

Pentru venitul/castigul obtinut in urma cesiunii partilor sociale la momentul retragerii se datoreaza impozitul pe venit de 16% conform art. 66 alin. 3, 4 si 4^2 si art. 67 alin. 3 lit. b din Codul fiscal, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revenind dobanditorului partilor sociale. Transmiterea dreptului de proprietate asupra partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului, operatiune care nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.

In ipoteza in care retragerea asociatului are loc fara cesiunea partilor sociale (cu reducere de capital social), din punct de vedere fiscal veniturile obtinute sunt asimilate unor venituri obtinute din lichidarea unei persoane juridice si impozitate ca atare conform art. 66 alin. 8 si art. 67 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.

Inregistrarile contabile presupun:

- inregistrarea capitalului propriu partajat (formula contabila 1061, 1068, 117, 121 = 456)

- inregistrarea impozitului datorat si plata acestuia (formule contabile 456 = 446 si 446 = 5121)

- inregistrarea depunerii de catre celalalt asociat a capitalului social ce i-a fost cesionat de asociatul care se retrage (formula contabila 5121 sau 5311 = 456)

- inregistrarea platii catre asociatul care se retrage a contravalorii capitalului social cesionat (formula contabila 456 = 5121 sau 5311)

- achitarea catre asociatul retras a cotei-parti din activul net diminuat cu impozitul retinut (formula contabila 456 = 5121 sau 5311).

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retragere asociat. Care sunt operatiunile efectuate?":
Rating:

Nota: 3.98 din 23 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

05-Iul-2014

Cred ca trebuie sa impartiti in doua opinia de mai sus; nu se intelege prea bine, nu faceti o diferenta clara intre retragerea unui asociat cu diminuarea capitalului social si retragerea unui asociat cu cesiunea partilor sociale catre un alt asociat.Tratamentul este diferit si trebuie explicat ca atare. sunteti formatori de opinie si trebuie, in opinia mea, ca raspunsurile sa fie clare si correct explicate





Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • Atentie la HG 804/2017: Normele privind casele de marcat au fost modificate
    • In M.Of. nr. 907 din 20.11.2017 a fost publicata HG 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003. Noile prevederi coreleaza modificarile aduse incepand cu anul 2014 ordonantei de urgenta 28/1999 (ultima modificare a normelor metodologice fiind adusa de HG 73/2014) si aduce...» citeste mai departe aici

  • Un nou regulament se aplica din 2018 si introduce o adevarata revolutie. Iata ce ne asteapta
    • Uniunea Europeana a introdus noutati legislative foarte stricte. Mai exact, la 25 mai 2018 vor incepe sa se aplice prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016, cunoscut drept Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale (GDPR). Specialistii spun ca acest Regulament introduce o adevarata revolutie in domeniu, prin prisma impactului pe care il va avea asupra bunului mers al oricarei afaceri, mici sau mari, din Europa si nu numai. Conceptul de "date personale" devine atat de larg...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"