Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri nerezidenti si regim special de scutire. Cateva posibile erori in contabilitate

19-Aug-2015
3555

In analiza noastra de azi, avem ca punct de pornire o societate (agentie de turism) care plateste facturi de cazare si avion furnizorilor externi.

Vom vedea, mai intai, daca este necesar certificat de rezidenta in contextul amintit.

Contabilizarea se face dupa cum urmeaza:
- facturile primite 461=401, facturile emise 411=461 si comisionul 411=704.
Se inregistreaza corect 411=461 sau trebuie 411=462 si apoi 462=461.

Pentru depasirea plafonului de TVA este corect ca firma sa ia in considerare doar ce se trece prin 704?

 

1. In conformitate cu prevederile art. 115 lit. k) din Codul fiscal sunt venituri impozabile obtinute din Romania veniturile din servicii prestate in Romania de orice natura si in afara Romaniei de natura serviciilor de management, de consultanta in orice domeniu, de marketing, de asistenta tehnica, de cercetare si proiectare in orice domeniu, de reclama si publicitate indiferent de forma in care sunt realizate si celor prestate de avocati, ingineri, arhitecti, notari publici, contabili, auditori.

Raportand serviciile de cazare si transport la enumerarea de mai sus se poate concluziona ca acesta nu se plaseaza in sfera celor pentru care veniturile realizate fac obiectul impunerii in Romania, presupunand ca serviciul se presteaza in strainatate si nu in Romania.

In aceste conditii consideram ca veniturile realizate de catre nerezidenti care decurg din serviciile de cazare si transport nu fac obiectul impunerii in Romania, platitorul de venit neavand nici o obligatie declarativa ori de plata cu privire la acestea, nefiind necesara nici prezentarea certificatului de rezidenta fiscala deoarece veniturile vor face obiectul impunerii doar in statele de rezidenta ale nerezidentilor.

2. In ceea ce priveste aplicarea regimului special de scutire pentru intreprinderile mici reglementat de art. 152 din Codul fiscal si de pct. 61 si 62 din Normele metodologice de aplicare subliniem ca acesta se determina in conformitate cu dispozitiile de mai sus si nu in temeiul prevederile OMFP 1802/2014 desi, desigur ca prin intermediul contului 704 se tine evidenta veniturilor din servicii prestate.

Din acest motiv alin. (2) al art. 152 defineste in mod particular modul de determinare a cifrei de afaceri pentru aplicarea regimului special de scutire cuprinzand doar o serie de venituri si exceptand altele. In acest sens, pct. 62. alin. (1) din Normele metodologice instituie obligatia distincta in sarcina persoanelor care aplica regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, sa tina evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vanzari, precum si evidenta bunurilor si a serviciilor taxabile achizitionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.

Asadar, urmarirea incadrarii in plafonul de 65.000 euro prevazut la art. 152 nu se realizeaza in concordanta cu inregistrarile efectuate in contul 704 ci pe baza elementelor enumerate la art. 152 alin. (2) si a celor detaliate in cadrul pct. 61 alin. (1) – (4) din Normele metodologice de aplicare.

In ceea ce priveste utilizarea conturilor 461 sau 462 consideram ca inregistrarea facturilor emise de catre furnizorii externi trebuie sa se realizeze prin intermediul contului 462 Creditori diversi in timp ce pentru factura clientului sa se inregistreze:

411 = %
Clienti 704 venituri din servicii prestate cu valoarea comisionului
462 creditori diversi

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016