Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Norme actuale: Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate

28-Aug-2012
4414
In special in aceasta perioada, in cadrul grupurilor, societatile mama care au infiintat sau detin in Romania subsidiare vor intreprinde masuri de recuperare rapida a unor cheltuieli efectuate si negociate centralizat.

Vor aparea astfel mult mai des contracte incheiate in cadrul grupului unde societatea mama va pretinde plata unor sume importante pentru acoperirea unor cheltuieli utilizate de catre toate subsidiarele.

Pentru a optimiza aceste cheltuieli, in special in aceste momente cand orice dezechilibru poate afecta si cheltuielile salariale, este necesara protectia societatii prin asigurarea deductibilitatii cheltuielilor impuse de catre grup.

Astfel, in cadrul primului pas este necesar un contract detaliat prin care societatile mama impun efectuarea unor cheltuieli cu sisteme informatice comune. Aceste contracte trebuie sa asigure o buna individualizare a partilor; obiectul este clar si riguros explicat, fiind detaliata motivatia acestuia si mecanismul de functionare.

Este necesara detalierea riguroasa a produselor si serviciilor utilizate. Pentru a demonstra lipsa intentiei de optimizare fiscala, contractul trebuie sa contina referinte la aplicarea acestuia la toate subsidiarele ceea ce asigura transparenta in stabilirea pretului si inexistenta unui mecanism de optimizare fiscala in raport cu fiscalitatea aplicabila subsidiarelor.


Pentru a facilita identificarea acestui fapt de catre organele fiscale este necesar ca dosarul operatiunii recomandat a fi intocmit sa contina si un inscris al grupului privind aplicarea unitara la nivelul tuturor subsidiarelor a mecanismului de distribuire a cheltuielilor pentru activitati, aplicatii ori servicii comune.

Temeiul preocuparii si motivul solicitarii unui astfel de inscris nu decurge direct din dispozitiile Codului fiscal, ci din interpretarea art. 11 alin. (2) din cadrul acestuia privind tranzactiile dintre persoane afiliate. Criteriul de stabilire a pretului este obiectiv si riguros determinat pe baza vanzarilor.

Din aceasta perspectiva a obiectului contractului, precum si din perspectiva mecanismelor de evaluare a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, un pret similar aplicabil si celorlalte entitati beneficiare asigura eliminarea riscului de retratare a tranzactiei.

Va fi necesar totodata ca, pentru anumite venituri cum sunt redeventele, societatea mama sa admita retinerea la sursa a impozitului datorat in Romania, desigur cu impunerea obligatiei de obtinere a inscrisurilor care constata acest fapt, ceea ce asigura usurinta in aplicarea mecanismului de evitare a dublei impuneri.

Din punct de vedere fiscal, trebuie analizata si conventia aplicabila intre Romania si statul de rezidenta al societatii mama. Spre exemplu, in vederea identificarii impozitului ce se va retine la sursa pentru unele situatii trebuie analizat contractul in raport cu prevederile art. 12 din conventie privind mecanismul de impozitare a redeventelor. Acestea sunt diferentiate in doua categorii, respectiv: redevente culturale si redevente industriale, fiecare dintre acestea putand avea cote diferentiate de impozitare.

Mecanismul aplicarii conventiei fata de cota standard de 16% prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal este conditionat de existenta unui certificat de rezidenta fiscala a societatii mama in statul de rezidenta.

Prezenta certificatului este necesara la momentul platii venitului pentru a face aplicabil art. 118 din Codul fiscal potrivit caruia dupa prezentarea certificatului sunt aplicabile prevederile conventiei dintre statele de rezidenta ale partilor contractante.

Tehnic, in cazul anului curent, societatea mama ar trebui sa prezinte un certificat de rezidenta fiscala valabil pana la data primei plati, dar nu mai tarziu de momentul la care trebuie platit impozitul.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
in cazul unui mecanism in care anual societatii mama II vor fi platite sume de bani, mecanismului de aplicare a contractului va trebui sa implice obtinerea anuala a unui certificat de rezidenta fiscala avand in vedere insa si faptul ca acesta este valabil, daca rezidenta nu este modificata, si 60 de zile din anul urmator.

Dupa plata impozitului retinut se va face aplicarea Codului fiscal, a conventiei dintre Romania si statul de rezidenta si a Ordinului ministrului finantelor nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare.

Astfel, pe baza Cererii referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit conform Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si respectiva tara, de persoane juridice nerezidente, al carui model este stabilit in ordinul mentionat se va obtine certificatul ce va permite evitarea dublei impozitari a societatii mama, in general prin recunoasterea impozitului platit in Romania potrivit art. 21 din Conventie.

Cererea poate fi intocmita si prezentata autoritatii fiscale de catre societatea din Romania in numele persoanei juridice nerezidente, situatie in care reprezentantul firmei mentionate in cerere va fi reprezentantul firmei platitoare de venituri din Romania.

Pe baza unei riguroase evaluari a contractului si a raporturilor concrete dintre grup si subsidiara se pot evita consecinte importante, inclusiv aceea ca nu se impune declansarea mecanismului de obtinere a acordului de pret in avans aplicabil in cazul acestui tip de tranzactii, avand in vedere ca pretul este de 10.000 euro (sau chiar 20.000 euro pentru marii contribuabili), a termenului mare de obtinere, dar si a caracterului variabil al solutiei prin prisma evaluarii ulterioare de catre un inspector.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016