Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?

10-Dec-2014
5217
Studiul de caz de fata prezinta situatia in care un cetatean de nationalitate romana, stabilit in Franta, lucreaza ca salariat intr-o societate franceza de aproximativ 2 ani, fiind deci rezident fiscal in Franta. Cetateanul de nationalitate romana detine (in calitate de actionar unic) si o societate comerciala (SRL) in Romania, care la sfarsitul anului fiscal curent se inregistreaza cu un profit BRUT de 100.000 RON.

Impozitul de profit de 16% este platit catre statul roman, iar apoi se doreste achitarea dividendelor catre unicul actionar (cetateanul roman rezident fiscal in Franta).

Vom vedea daca, in acest caz, impozitul pe dividende se plateste catre statul roman (16% impozit pe dividende + 6.5% sanatate) sau daca suma bruta aferenta dividendelor este virata catre actionarul unic, iar acesta urmeaza sa o declare ca venit din surse externe si sa plateasca impozitul pe venit aferent acestei sume in Franta.



Impunerea veniturilor din dividende obtinute de persoanele nerezidente este reglementata la Capitolul V din Codul fiscal. Potrivit dispozitiilor pct.13 Titlul V din HG nr. 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice in Romania dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala nationala.

In intelesul art. 116, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile titlului V. In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

Cu Franta este incheiata Conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere, ratificata prin Decretul nr. 240 din 23 decembrie 1974.

La art. 10 "Dividende" din Conventie se prevede ca dividendele platite de o persoana juridica din Romania unui rezident al statului francez se pot impozita in Romania, dar impozitul astfel stabilit nu va putea depasi 10% din suma bruta a acestora.

Limita se stabileste de comun acord de catre statele participante. In acest ultim caz, prevederile nationale deroga de la prevederile paragrafului 1 al art. 10 din Conventie, dar impunerea dividendelor in Romania nu conduce la o dubla impunere deoarece pentru impozitul retinut, persoana fizica poate solicita acordarea creditului fiscal in Italia.

Rezulta ca, pentru veniturile de natura dividendelor realizate de cetateanul rezident in Franta se calculeaza, se retine, se declara si se plateste impozitul pe dividende de catre persoana juridica romana care a distribuit dividendele.

Cota de impunere este de 16% daca persoana fizica nerezidenta nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau 10% in cazul prezentarii acestuia.


Cota se aplica asupra sumei brute. Prezentarea certificatului de rezidenta este obligatorie deoarece pe baza lui persoana fizica rezidenta in Franta va obtine de la autoritatea fiscala din Romania un certificat de atestare a impozitului retinut, in baza caruia nu i se mai opreste un alt impozit de aceeasi natura si in Franta (credit fiscal).

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se varsa, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti. Impozitul retinut se declara prin formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs aprobat prin Opanaf nr. 878/2013.

De asemenea, se depune si o declaratie informativa anuala pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa, formular care se gaseste pe site-ul ANAF, conform modelului prevazut la art. 119 din Codul fiscal.

Mentionam ca trebuie avute in vedere si prevederile Omfp nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 118 si 120 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si stabilirea competentelor in ceea ce priveste semnarea acestor formulare.

Din punct de vedere contabil, repartizarea profitului, retinerea impozitului si plata acestuia se inregistreaza de societatea din Romania, astfel:

- repartizarea profitului la dividende (evidentierea dividendului brut)
117 = 457
"Rezultatul reportat" "Dividende de plata"
- inregistrarea si retinerea impozitului pe dividend, calculat prin aplicarea cotei de 16 % sau 10% la suma repartizata, pentru asociati/actionari persoane fizice
457 = 446
"Dividende de plata" "Alte impozite si taxe"
- plata dividendelor nete prin stabilirea diferentei intre dividendul brut si impozitul retinut
457 = 5121
"Dividende de plata" "Cont in lei"
- plata impozitului pe dividend, la termenul legal
446 = 5121
"Alte impozite si taxe" "Conturi la banci in lei"

Daca asociatul francez solicita plata dividendelor in valuta, acesta poate indica un cont in care se varsa leii si banca ii converteste la cursul de licitatie. Societatea nu suporta diferenta de curs asa cum nu suporta nici impozitul. Aceasta suma este virata asociatului strain in contul lui personal in valuta.

In ceea ce priveste aplicarea legislatiei cu privire la asigurarile de sanatate, mentionam ca asociatul societatii din Romania, rezident in Franta, nu datoreaza aceasta contributie.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Punctul de pensie ar putea fi majorat prin Ordonanta de Urgenta
    • Majorarea punctului de pensie ar putea fi facuta prin Ordonanta de Urgenta, a anuntat ministrul Muncii, Marius Budai, precizand, totusi, ca decizia se va lua abia dupa consultari cu Ministerul Justitiei. "Vom regla prin Ordonanta de Urgenta daca va fi nevoie. Nu Legea pensiilor, ci anumite reglaje. Daca vor trebui facute, le vom regla prin Ordonanta de Urgenta... Majorarea punctului de pensie poate trece prin orice reglementare legala: fie ordonanta, fie lege, fie hotarare de guvern. Vom vedea,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016