Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?

10-Dec-2014
5760
Studiul de caz de fata prezinta situatia in care un cetatean de nationalitate romana, stabilit in Franta, lucreaza ca salariat intr-o societate franceza de aproximativ 2 ani, fiind deci rezident fiscal in Franta. Cetateanul de nationalitate romana detine (in calitate de actionar unic) si o societate comerciala (SRL) in Romania, care la sfarsitul anului fiscal curent se inregistreaza cu un profit BRUT de 100.000 RON.

Impozitul de profit de 16% este platit catre statul roman, iar apoi se doreste achitarea dividendelor catre unicul actionar (cetateanul roman rezident fiscal in Franta).

Vom vedea daca, in acest caz, impozitul pe dividende se plateste catre statul roman (16% impozit pe dividende + 6.5% sanatate) sau daca suma bruta aferenta dividendelor este virata catre actionarul unic, iar acesta urmeaza sa o declare ca venit din surse externe si sa plateasca impozitul pe venit aferent acestei sume in Franta.



Impunerea veniturilor din dividende obtinute de persoanele nerezidente este reglementata la Capitolul V din Codul fiscal. Potrivit dispozitiilor pct.13 Titlul V din HG nr. 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice in Romania dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala nationala.

In intelesul art. 116, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile titlului V. In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

Cu Franta este incheiata Conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere, ratificata prin Decretul nr. 240 din 23 decembrie 1974.

La art. 10 "Dividende" din Conventie se prevede ca dividendele platite de o persoana juridica din Romania unui rezident al statului francez se pot impozita in Romania, dar impozitul astfel stabilit nu va putea depasi 10% din suma bruta a acestora.

Limita se stabileste de comun acord de catre statele participante. In acest ultim caz, prevederile nationale deroga de la prevederile paragrafului 1 al art. 10 din Conventie, dar impunerea dividendelor in Romania nu conduce la o dubla impunere deoarece pentru impozitul retinut, persoana fizica poate solicita acordarea creditului fiscal in Italia.

Rezulta ca, pentru veniturile de natura dividendelor realizate de cetateanul rezident in Franta se calculeaza, se retine, se declara si se plateste impozitul pe dividende de catre persoana juridica romana care a distribuit dividendele.

Cota de impunere este de 16% daca persoana fizica nerezidenta nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau 10% in cazul prezentarii acestuia.


Cota se aplica asupra sumei brute. Prezentarea certificatului de rezidenta este obligatorie deoarece pe baza lui persoana fizica rezidenta in Franta va obtine de la autoritatea fiscala din Romania un certificat de atestare a impozitului retinut, in baza caruia nu i se mai opreste un alt impozit de aceeasi natura si in Franta (credit fiscal).

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se varsa, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti. Impozitul retinut se declara prin formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs aprobat prin Opanaf nr. 878/2013.

De asemenea, se depune si o declaratie informativa anuala pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa, formular care se gaseste pe site-ul ANAF, conform modelului prevazut la art. 119 din Codul fiscal.

Mentionam ca trebuie avute in vedere si prevederile Omfp nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 118 si 120 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si stabilirea competentelor in ceea ce priveste semnarea acestor formulare.

Din punct de vedere contabil, repartizarea profitului, retinerea impozitului si plata acestuia se inregistreaza de societatea din Romania, astfel:

- repartizarea profitului la dividende (evidentierea dividendului brut)
117 = 457
"Rezultatul reportat" "Dividende de plata"
- inregistrarea si retinerea impozitului pe dividend, calculat prin aplicarea cotei de 16 % sau 10% la suma repartizata, pentru asociati/actionari persoane fizice
457 = 446
"Dividende de plata" "Alte impozite si taxe"
- plata dividendelor nete prin stabilirea diferentei intre dividendul brut si impozitul retinut
457 = 5121
"Dividende de plata" "Cont in lei"
- plata impozitului pe dividend, la termenul legal
446 = 5121
"Alte impozite si taxe" "Conturi la banci in lei"

Daca asociatul francez solicita plata dividendelor in valuta, acesta poate indica un cont in care se varsa leii si banca ii converteste la cursul de licitatie. Societatea nu suporta diferenta de curs asa cum nu suporta nici impozitul. Aceasta suma este virata asociatului strain in contul lui personal in valuta.

In ceea ce priveste aplicarea legislatiei cu privire la asigurarile de sanatate, mentionam ca asociatul societatii din Romania, rezident in Franta, nu datoreaza aceasta contributie.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

  • Aproape 300 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii care vor sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor tarii pot opta pentru unul dintre joburile scoase la concurs de angajatorii din Spatiul Economic European. Acestia ofera, prin intermediul retelei EURES Romania, 283 locuri de munca vacante, anunta ANOFM. Astfel, cele mai multe locuri de munca disponibile in SEE sunt in Olanda, care ofera 125 de locuri de munca pentru romani, urmat de Germania cu 54 de locuri de munca si de Austria cu 32 de joburi vacante. Iata, detaliat, situatia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016