Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

31 de banci din Romania nu au platit impozit pe profit in ultimii 5 ani. Ce spune guvernatorul BNR

07-Aug-2017
2068

Recent, ministrul Finantelor, Ionut Misa, a afirmat ca 70% dintre bancile din Romania nu au platit impozit pe profit in ultimii cinci ani.

In urma acestor declaratii facute in spatiul public, Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), a explicat ca bancile nu au platit impozite pe profit pentru ca nu au avut profit.

Bilanturile anuale ale bancilor sunt publice si cunoscute, iar constatarea ca, in ultimii ani, bancile nu au facut profit este corecta, a declarat Mugur Isarescu:

"Cred ca domnul ministru (ministrul Finantelor, Ionut Misa, n.r.) a dat un mesaj corect, in sensul ca a facut o constatare, dar pe care nu trebuie sa o cautam, nu ne trebuie liste.

Bilanturile anuale ale bancilor sunt publice, deci nu trebuie sa faca cineva liste sau sa solicite liste, sunt cunoscute foarte bine. Constatarea ca, in ultimii ani, foarte multe banci nu au facut profit este una corecta: bancile nu au facut profit. Asta este o constatare pe care am facut-o si noi si am spus-o in repetate randuri. Faptul ca nu au platit impozit este o formulare pe care trebuie sa o facem cu atentie, pentru ca la nivelul publicului larg se va intelege altceva, cum ar fi ca bancile nu au vrut sa plateasca.

Ele nu au platit pentru ca nu au facut profit. Bancile platesc impozite serioase pe salarii, pe contributiile sociale etc. Acum, de ce nu au facut profit, este o alta intrebare. Asta trebuie sa se cerceteze, si Banca Nationala sprijina prin metodele pe care le are eforturile ca bazele fiscale din contabilitatea bancilor sa fie corecta. Asa cum am mai spus in repetate randuri, este obligatia noastra legala ca pe timpul supravegherii, cand constatam ca nu este ceva in regula sa raportam organelor in drept, nu numai Ministerului de Finante si asa facem de fiecare data".

Totodata, guvernatorul BNR a tinut sa precizeze ca nu este ceva anormal ca o banca sa nu inregistreze profit si ca businessul bancare este unul foarte complicat:

"Banca Nationala nu are niciun fel de mandat, de atributii, sa faca propriu-zis control fiscal. Una este sa faci o constatare ca o institutie nu are profit si, deci, nu plateste impozit pe profit, si alta e sa te uiti in contabilitate si sa constati ca nu a facut profit, pentru ca unele operatiuni au fost la marginea legii sau in afara legii. in masura in care asemenea constatari se vor face si se vor dovedi, bineinteles ca Ministerul de Finante trebuie sa actioneze ca atare si noii vom acorda tot sprijinul necesar. Mai trebuie sa fac o precizare sa nu existe neintelegeri: a face profit intr-o banca nu e o chestiune usoara. Aici ar fi bine ca societatea sa inteleaga ca activitatea bancara este un complicata. Trebuie sa dai si dobanzi celor care fac depozite la tine, deponentilor, sa acoperi si creditele care nu-ti revin, sa-ti acoperi si cheltuielile de functionare, sa tii si lichiditate. O buna parte din resursele bancilor se pastreaza in forma lichida, pentru ca lumea trebuie sa-si retraga banii atunci cand doreste. Businessul bancar este unul foarte complicat si as vrea sa se transmita ideea ca daca o banca nu face profit nu este ceva anormal. Foarte probabil sa nu faca profit sau sa un profit mic. Nu au facut in perioada de criza, l-au facut anterior si cand l-au facut anterior, au platit impozit pe profit vartos. De asemenea, ce n-as mai vrea sa se inteleaga, pentru ca devine periculos, este sa nu se faca o confuzie intre o pierdere anuala si capitalul unei banci. Toate bancile din Romania au capital pozitiv si dincolo de limitele legii, de 8%".

Mai mult de atat, oficial BNR a precizat ca ANAF ar trebui sa verifice si vanzarea de credite neperformante, "uneori la preturi care ridica semne de intrebare", fapt care se face de multe ori tocmai pentru a lichida surse sau active care nu sunt aducatoare de venit si pentru a-si imbunatati baza de capital.

"In concluzie, sprijinim Ministerul de Finante pe caile pe care le avem noi la dispozitie prin actul de supraveghere. Daca din actul de supraveghere rezulta date care arata ca unele operatiuni s-au facut in afara sau la limita legii suntem primii care informam si asiguram opinia publica de acest lucru. Contabilitatea unei banci nu este o chestiune simpla, repet", a declarat Mugur Isarescu.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016