Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De ce este importanta raportarea financiara integrata?

25-Apr-2018
576

Un nou tip de raportare financiara isi face aparitia in peisajul de business din Romania, raportarea financiara integrata. inteleasa pâna acum drept documentul de referinta pentru investitori si factori interesati in performanta companiei, raportarea financiara consacrata include acum si componenta sociala si de impact asupra mediului in care o companie functioneaza.

Cu o origine a dezbaterii ce merge in urma cu 30 de ani, raportarea financiara integrata rezuma perfect nevoia de performanta si responsabilitate a companiilor. Performanta prin urmarirea "obiectivelor prezentului" si de responsabilitate a obtinerii rezultatelor "fara a compromite abilitatea generatiilor viitoare de a-si atinge propriile obiective". Acest deziderat a condus la rafinarea acestui principiu si definirea mai clara a acestuia prin aparitia unui nou concept "triple bottom line".

Diferentele fata de raportarea financiara clasica

Fata de raportarea financiara clasica, bazata doar pe date financiare, cunoscuta in limbajul de specialitate international drept "bottom line", raportarea financiara integrata mai are in vedere doua componente: societatea si mediul, de unde si denumirea de "triple bottom line". Adica obiectivele de afaceri ale companiilor sunt inseparabile de societatea si mediul in care acestea opereaza, iar esecul de a lua in considerare impactul asupra acestor doua componente ar face nesustenabile activitatile companiilor. Asa s-a nascut la limita dintre milenii conceptul de responsabilitate sociala corporativa sau sustenabilitate corporativa.

Dar pentru a nu ramane doar un set de principii si pentru ca acestea sa treaca in implementare si sa produca rezultat, aceste bune intentii s-au transpus in initiative legislative la nivelul Comisiei Europene. incepand cu 2011, cu imbunatati si modificari, s-a generat o legislatie care stipuleaza clar obligativitatea companiilor de a comunica transparent informatiile cu impact social si de mediu.

Instrument de crestere a increderii investitorilor

Vazuta ca un instrument al schimbului de informatii pentru cresterea increderii consumatorilor si investitorilor, raportarea financiara inseamna situatii financiare anuale si raportari nefinanciare.

Acestea din urma aduc un plus de informatii care prezinta implicarea sociala activa si masurile de protejare a mediului inconjurator adoptate de o companie. Prin aceste raportari se detaliaza asadar modul de aplicare a responsabilitatii sociale corporative (sau "CSR", "Corporate Social Responsibility") de catre entitatile listate.

Pentru structurarea informatiilor si urmarirea cu usurinta a acestora, in raportarea financiara integrata sunt folosite diferite modele-cadru. Acestea cuprind de obicei: misiunea si viziunea companiei, strategia de dezvoltatare, rolul strategic al CSR, actiunile companiei privind CSR, provocari si rezultate, progres, indicatori monitorizati si modalitati de implicare a partilor interesate.

In Romania, prin transpunerea legislatiei comunitare sunt modificate informatiile nefinanciare solicitate si se introduce "Declaratia nefinanciara/(consolidata)". Prevederile sunt aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2017 pentru entitatile de interes public cu un numar mediu de 500 salariati la data depunderii bilantului.

Auditarea raportarilor financiare integrate

Avand in vedere complexitatea ridicata a raportarilor financiare intregrate comparativ cu raportarile financiare anuale clasice, se pune problema modului in care auditorul financiar va emite opinia de asigurare asupra unui set de situatii financiare integrate.

Posibile raspunsuri la provocarile ridicate de auditul raportarilor financiare integrate ar putea fi:

- Identificarea unor practici existente, care pot fi adaptate;

- Analize conceptuale noi si dezvoltarea unor noi standarde;

- Regandirea raspunderii auditorilor, in contextul in care parte din informatiile cuprinse in raportarea integrata sunt prea subiective pentru a face obiectul unei asigurari rezonabile;

- Identificarea unor formule de asigurare prin care sa se obtina un raport cost/beneficiu rezonabil si, nu in ultimul rand;

- Dezvoltarea unor standarde noi de asigurare, mai subiective, bazate pe judecata profesionala si principii.

Prin urmare, valorile societatii se schimba de la o perioada la alta, devenind mai centrate pe dezvoltarea durabila a economiei globale. Raportarile financiare se adapteaza acestor evolutii, incluzand in mod obligatoriu cerinte minime de raportare nefinanciara. Pentru a putea emite asigurare asupra raportarilor financiare integrate profesia de audit trebuie sa adapteze metodologiile, modul de selectie si evaluare a probelor de audit, alte aspecte importante privind testele de control si de tranzactii privind indicatori nefinanciari, astfel incat sa tina pasul cu schimbarile majore care au loc.

 

Autor: Alina Fanita, CEO, PKF Finconta

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De ce este importanta raportarea financiara integrata?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata
    • Prin OANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" publicat in M.Of nr. 18 din 08 ianuarie 2019 a fost modificata declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" si instructiunile de completare a formularului. Conform modificarilor aduse in anul 2019, declaratia se...» citeste mai departe aici

  • Peste 280.000 de persoane angajate prin intermediul ANOFM. Mai bine de o treime au peste 45 de ani
    • Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM) anunta ca, in anul 2018, prin intermediul Agentiei au fost incadrate in munca 282.921 de persoane, dintre care cele mai multe au avut varsta trecuta de 45 de ani. Urmare a implementarii Programului National de Ocupare a Fortei de Munca, prin intermediul ANOFM, pana la data de 31 decembrie 2018 au fost incadrate in munca: - 104.239 de persoane cu varsta peste 45 de ani, - 70.989 de someri cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani, - 59.321 de...» citeste mai departe aici

  • Achizitionare case de marcat: Facilitati fiscale. Calcul profit reinvestit
    • In analiza de astazi se pleaca de la cazul unei societati care a achizitionat case de marcat cu valoarea de 2300/buc. Codul fiscal permite incadrarea in categoria mijloacelor fixe supuse amortizarii fiscale a activelor cu o valoare mai mica decat 2500 lei, astfel: In cazul unei imobilizari corporale care, la data intrarii in patrimoniu, are o valoare fiscala mai mica decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, contribuabilul poate recupera aceste cheltuieli prin deduceri de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016