Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

De ce este importanta raportarea financiara integrata?

25-Apr-2018
5027

Un nou tip de raportare financiara isi face aparitia in peisajul de business din Romania, raportarea financiara integrata. inteleasa pâna acum drept documentul de referinta pentru investitori si factori interesati in performanta companiei, raportarea financiara consacrata include acum si componenta sociala si de impact asupra mediului in care o companie functioneaza.

Cu o origine a dezbaterii ce merge in urma cu 30 de ani, raportarea financiara integrata rezuma perfect nevoia de performanta si responsabilitate a companiilor. Performanta prin urmarirea "obiectivelor prezentului" si de responsabilitate a obtinerii rezultatelor "fara a compromite abilitatea generatiilor viitoare de a-si atinge propriile obiective". Acest deziderat a condus la rafinarea acestui principiu si definirea mai clara a acestuia prin aparitia unui nou concept "triple bottom line".

Diferentele fata de raportarea financiara clasica

Fata de raportarea financiara clasica, bazata doar pe date financiare, cunoscuta in limbajul de specialitate international drept "bottom line", raportarea financiara integrata mai are in vedere doua componente: societatea si mediul, de unde si denumirea de "triple bottom line". Adica obiectivele de afaceri ale companiilor sunt inseparabile de societatea si mediul in care acestea opereaza, iar esecul de a lua in considerare impactul asupra acestor doua componente ar face nesustenabile activitatile companiilor. Asa s-a nascut la limita dintre milenii conceptul de responsabilitate sociala corporativa sau sustenabilitate corporativa.

Dar pentru a nu ramane doar un set de principii si pentru ca acestea sa treaca in implementare si sa produca rezultat, aceste bune intentii s-au transpus in initiative legislative la nivelul Comisiei Europene. incepand cu 2011, cu imbunatati si modificari, s-a generat o legislatie care stipuleaza clar obligativitatea companiilor de a comunica transparent informatiile cu impact social si de mediu.

Instrument de crestere a increderii investitorilor

Vazuta ca un instrument al schimbului de informatii pentru cresterea increderii consumatorilor si investitorilor, raportarea financiara inseamna situatii financiare anuale si raportari nefinanciare.

Acestea din urma aduc un plus de informatii care prezinta implicarea sociala activa si masurile de protejare a mediului inconjurator adoptate de o companie. Prin aceste raportari se detaliaza asadar modul de aplicare a responsabilitatii sociale corporative (sau "CSR", "Corporate Social Responsibility") de catre entitatile listate.

Pentru structurarea informatiilor si urmarirea cu usurinta a acestora, in raportarea financiara integrata sunt folosite diferite modele-cadru. Acestea cuprind de obicei: misiunea si viziunea companiei, strategia de dezvoltatare, rolul strategic al CSR, actiunile companiei privind CSR, provocari si rezultate, progres, indicatori monitorizati si modalitati de implicare a partilor interesate.

In Romania, prin transpunerea legislatiei comunitare sunt modificate informatiile nefinanciare solicitate si se introduce "Declaratia nefinanciara/(consolidata)". Prevederile sunt aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2017 pentru entitatile de interes public cu un numar mediu de 500 salariati la data depunderii bilantului.

Auditarea raportarilor financiare integrate

Avand in vedere complexitatea ridicata a raportarilor financiare intregrate comparativ cu raportarile financiare anuale clasice, se pune problema modului in care auditorul financiar va emite opinia de asigurare asupra unui set de situatii financiare integrate.

Posibile raspunsuri la provocarile ridicate de auditul raportarilor financiare integrate ar putea fi:

- Identificarea unor practici existente, care pot fi adaptate;

- Analize conceptuale noi si dezvoltarea unor noi standarde;

- Regandirea raspunderii auditorilor, in contextul in care parte din informatiile cuprinse in raportarea integrata sunt prea subiective pentru a face obiectul unei asigurari rezonabile;

- Identificarea unor formule de asigurare prin care sa se obtina un raport cost/beneficiu rezonabil si, nu in ultimul rand;

- Dezvoltarea unor standarde noi de asigurare, mai subiective, bazate pe judecata profesionala si principii.

Prin urmare, valorile societatii se schimba de la o perioada la alta, devenind mai centrate pe dezvoltarea durabila a economiei globale. Raportarile financiare se adapteaza acestor evolutii, incluzand in mod obligatoriu cerinte minime de raportare nefinanciara. Pentru a putea emite asigurare asupra raportarilor financiare integrate profesia de audit trebuie sa adapteze metodologiile, modul de selectie si evaluare a probelor de audit, alte aspecte importante privind testele de control si de tranzactii privind indicatori nefinanciari, astfel incat sa tina pasul cu schimbarile majore care au loc.

 

Autor: Alina Fanita, CEO, PKF Finconta

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016