Portret fiscal: Analizam concret inventarierea patrimoniului
Sa aruncam o privire asupra unui aspect din domeniul fiscal-contabil, acolo unde apar de foarte multe ori neintelegeri cu privire la unele dispozitii cuprinse in lege. Este vorba despre inventarierea patrimoniului.
Si tocmai pentru a incepe cu dreptul, vom aminti ca inventarierea are ca scop principal stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale fiecarei entitati, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de
regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii
fiecarei entitati.
La entitatile cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in
situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
Entitatile care, potrivit Legii contabilitatii, au stabilit exercitiul financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala astfel incat rezultatele acesteia sa fie
cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.
in situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea
stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile
de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Atentie!
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii. in vederea efectuarii inventarierii, aceste persoane aproba proceduri scrise, adaptate specificului activitatii, pe care le transmit comisiilor de inventariere.
Comisia de inventariere
Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza de
catre comisii de inventariere, numite prin decizie scrisa. in decizia de numire se mentioneaza in
mod obligatoriu:
- componenta comisiei (numele presedintelui si membrilor comisiei),
- modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizata,
- gestiunea supusa inventarierii,
- data de incepere si de terminare a operatiunilor.
La entitatile al caror numar de salariati este redus, inventarierea poate fi efectuata de catre o
singura persoana. in aceasta situatie, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii
respective.
Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisiile de inventariere
vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor contabile aplicabile.
Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se pot
efectua atat cu salariati proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii incheiate cu
persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.
Atentie!
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii,
contabilii care tin evidenta gestiunii respective si nici auditorii interni sau statutari.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie bunuri de la furnizor cu cod TVA anulat din oficiu
Intrebare: Societatea (A) deruleaza un contract de furnizare produse cu operatorul economic (B), caruia i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu, conform dispozitiilor art. 316, alin. 11, litera c) din Legea 227/2015. (Mentionam ca, la data acestei solicitari, B figureaza in continuare cu inregistrarea anulata, iar valoarea contractului incheiat intre A si B este cu TVA inclus, conform prevederilor legale). In urma furnizarii produselor, B emite factura catre A cu aplicarea cotei de TVA,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regularizare dividende interimare
Intrebare: In anul 2023, asociatul a retras dividende in suma de 400.000 lei, suma inregistrata in debitul contului 463. La 31.12.2023, firma a inregistrat un profit de doar 300.000 lei si au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile: 121 = 1171 300.000 lei 1171 = 457 300.000 lei 457 = 463 300.000 lei In debitul contului 463 a ramas suma de 100.000 lei, suma care ar fi trebuit acoperita din profitul anului 2024. Insa, la 31.12.2024, firma a inregistrat un profit de doar 70.000 lei, practic firma ar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regimul TVA pentru refacturarea taxelor achitate la ONRC in numele si contul beneficiarului
Intrebare: O societate, platitoare de TVA, desfasoara activitate de consultanta, in mare parte constand in infiintari/raderi firme, obtinerea certificatelor de la ONRC, alte servicii in relatia cu Registrul Comertului. Pe langa serviciile de consultanta facturate cu TVA, prestatorul mai refactureaza taxele platite la ONRC, care sunt scutite de TVA si nu reprezinta servicii accesorii. Serviciile refacturate constand in taxele platite la ONRC pentru beneficiar pot fi in regim de scutire din punctul de vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Livrare bun second-hand. Regim TVA si e-Transport
Intrebare: Societatea FLY vinde catre o societate din Portugalia (cod valid de TVA - VIES) un autovehicul second-hand achizitionat de la persoana fizica. Mentionam ca societatea FLY aplica regimul marjei pentru bunuri second-hand (notificare ANAF). Pe factura emisa mentionam si regimul marjei (TVA inclus si nedeductibil) si taxare inversa? In aceste conditii, emitem si factura pentru depozit TVA (aplicat la regimul marjei) si restituim TVA cand primim dovada inmatricularii? Cum sau daca declaram factura in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Amortizare autoturisme reducere activitate
Intrebare: O societate are in stocul de imobilizari 5 autoturisme pentru care a dedus integral TVA si a inregistrat amortizare fiscala integrala, intrucat acestea au fost utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice pentru departamentele de achizitii si vanzari. Autoturismele au fost achizitionate in anul 2022. In anul 2024, s-a redus atat activitatea economica, cat si numarul persoanelor angajate. In aceste conditii, amortizarea autoturismelor mai este deductibila din punct de vedere fiscal? Cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<