Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societati

15-Nov-2024
648
Procedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societati

Firmele la inceput de drum, dar si cele care au vechime deja, trebuie sa aiba in vedere ca la anumite intervale regulate, au obligatia sa efectueze procedura inventarierii patrimoniului.

Aceasta prespune un intreg proces, bazat pe norme contabile si alte legi din domeniu, cu scopul de a inventaria situatia activelor, datoriilor si capitalurilor din cadrul patrimoniului entitatii respective, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale.

Iar in acest articol vom vedea la cat timp se realizeaza aceasta procedura, cand se face in mod exact si ce presupune, dar si alte cateva proceduri contabile pentru societatile pe structura.

Cand se face inventarierea patrimoniului

Inventarierea patrimoniului se face in urmaroarele cazuri:

  • la inceputul activitatii;
  • cel putin o data in cursul exercitiului financiar;
  • in alte cazuri (fuziuni sau chiar cand se inchide activitatea).

Procedura inventarierii patrimoniului

Procedura se aplica la efectuarea inventarierii si inregistrarea rezultatelor inventarierii de catre persoanele din cadrul compartimentului Financiar-contabil si persoanele care fac parte din comisiile de inventariere.

Scopul acestei proceduri este:

  • stabilirea regulilor pentru efectuarea inventarierii;
  • inregistrarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale: reflectarea elementelor de activ si datorii.


Reglementari aplicabile

Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;

O.M.F.P. nr. 2.634/2015;

O.M.F.P. nr. 2.861/2009 pentru aprobarea normelor privind efectuarea inventarierii.


Descrierea procedurii

La stabilirea comisiilor de inventariere se au in vedere si prevederile Regulamentului intern de organizare si functionare al societatii, precum si fisa postului, persoanelor angajate, desemnate sa faca parte din comisiile de inventariere.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit Legii nr. 82/1991, revine administratorului, dl. Nume Prenume.

Scopul inventarierii este stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale, astfel incat acestea sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantelor societatii.

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute se va efectua cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula in luna decembrie, astfel incat rezultatele inventarierii sa poata fi cuprinse in situatiile financiare anuale pentru anul respectiv.

Inventarierea se va efectua de asemenea, ori de cate ori este nevoie, intr-una din situatiile urmatoare:

  • la incetarea activitatii sau cu ocazia unei operatiuni de reorganizare (fuziune, divizare etc);
  • la cererea organelor de control;
  • daca sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune care nu pot fi stabilite decat prin inventariere;
  • daca intervine o predare/primire de gestiuni;
  • daca intervine o reorganizare a gestiunilor;
  • daca intervin cazuri de forta majora sau calamitati naturale.


Registrul-inventar intocmit va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate, actualizate cu intrarile si iesirile realizate in perioada cuprinsa intre data inventarierii si data de 31 decembrie a anului respectiv.

Inventarierea anuala se va desfasura de regula in perioada ..............................

Comisia de inventariere cuprinde 5 membri dintre care unul este desemnat presedintele comisiei.

Decizia de numire a comisiei de inventariere se emite de catre administrator cu 7 zile calendaristice inainte de inceperea inventarierii si va fi adusa la cunostinta persoanelor desemnate sa faca parte din comisia de inventariere.

ATENTIE! Mai stiti cate ordine, ordonante si HG-uri modifica noile reguli de intocmire a procedurilor contabile dupa care functioneaza societatile comerciale? 

Din fericire, modificari fiscale privind subiecte sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala, click AICI>>

Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care, in plus, trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale:

Codului fiscal
OMFP nr. 1.802/2014
Legii contabilitatii nr. 82/1991

41 de proceduri gata scrise pentru dvs., editabile, AICI>>

Parcurgeti, va rugam, lista de mai jos.

Procedurile subliniate (si pe care dvs. le primiti gata intocmite) sunt cele care creeaza cele mai mari probleme in practica.

1. Procedura privind intocmirea documentelor justificative 
2. Procedura de arhivare a documentelor 
3. Procedura interna privind utilizarea documentelor financiar-contabile 
4. Procedura de gestionare a imobilizarilor 
5. Procedura pentru clasificarea si inregistrarea contractelor de leasing 
6. Procedura de gestionare a stocurilor 
7. Procedura de gestionare a achizitiilor si a datoriilor catre furnizori 
8. Procedura de gestionare a veniturilor si a creantelor 
9. Procedura de calcul si inregistrare a salariilor 
10. Procedura de gestionare a casieriei 
11. Procedura pentru deconturile de trezorerie 
12. Proceduri privind agentiile de turism 
13. Procedura de reconciliere a conturilor bancare 
14. Procedura privind modificarea politicilor contabile 
15. Procedura inchiderii de luna/perioada 
16. Procedura inventarierii patrimoniului 
17. Procedura intocmirii situatiilor financiare anuale 
18. Procedura de repartizare a rezultatului contabil 
19. Procedura in cazul operatiunilor de reorganizare 
20. Procedura de corectare a erorilor contabile 
21. Proceduri privind asocierile in participatie 
22. Proceduri privind contractele de fiducie 
23. Procedura privind determinarea scutirii de impozit a profitului reinvestit 
24. Procedura privind determinarea impozitului pe venitul nerezidentilor 
25. Procedura privind calculatia costurilor si inregistrarea in contabilitatea de gestiune 
26. Procedura repartizarii trimestriale a dividendelor si intocmirii situatiilor financiare interimare 
27. Procedura privind productia de bunuri si servicii 
28. Procedura inregistrarii elementelor extrabilantiere 
29. Procedura de casare si valorificare a imobilizarilor corporale 
30. Procedura pentru metoda inventarului intermitent 
31. Procedura intocmirii jurnalelor de vanzari si cumparari 
32. Procedura privind subventionarea de la bugetul asigurarilor pentru somaj a unei parti din salariu 
33. Procedura privind corectarea erorilor materiale din situatiile financiare 
34. Procedura privind scoaterea din functiune a imobilizarilor in curs care nu se mai finalizeaza 
35. Procedura privind conducerea contabilitatii operatiunilor derulate de persoanele juridice straine care au locul de desfasurare in Romania 
36. Procedura privind controlul financiar de gestiune 
37. Procedura de inregistrare a operatiunilor aferente sistemului de garantie Returo 
38. Procedura de inregistrare a sponsorizarilor si donatiilor 
39. Procedura de emitere a facturilor in sistemul RO e-Factura
NOU!
40. Procedura pentru monitorizarea transporturilor in sistemul e-Transport 
41. Procedura de intocmire a decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVA

Modificari fiscale privind subiecte sensibile pentru orice contabil sunt luate acum in vizor in lucrarea specializata Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatii

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi majorate. Intra in aceasta categorie salariile minime brute, pensiile si alocatiile pentru copii. Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatii Majorare salariu minim brut din 1 ianuarie 2025 A fost publicat in Monitorul Oficial HG 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Majorarea acestuia va ajunge la suma de 4.050 lei lunar, incepand cu data de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024

    • Conform legislatiei in vigoare, mai multe declaratii fiscale sunt scadente in data de 20 decembrie 2024. In continuare vom vedea care sunt acestea si cine are obligatia respectarii termenului limita. Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024 1. Depunerea notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscale

    • Controalele ANAF au inceput sa fie din ce in ce mai frecvente si vizeaza un numar tot mai mare de contribuabili. Din pacate, de multe ori, desi ne straduim sa respectam legislatia in vigoare si sa implementam toate modificarile fiscale, uneori inspectorii gasesc probleme si aplica ori amenzi, ori impozite si taxe suplimentare. In aceste conditii, contribuabilii se intreaba cum trebuie sa procedeze in cazul in care li se stabileste impozit suplimentar. Cum se...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016