Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum solutionam situatia in care clientul nu recunoaste o factura?

01-Mar-2012
25857
O societate constata la inventarierea patrimoniului de sfarsit de an neconcordante la extrasele de cont trimise clientilor intre soldurile proprii si cele ale respectivilor clienti. Vom vedea in cele ce urmeaza cum se va proceda in cazul celor care nu recunosc anumite facturi emise de ei.

Raspuns:

In Reglementarile contabile aprobate de OMFP 3055/2009 la art. 187 se prvede: "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sint prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Asadar, chiar daca acele sume nerecunoscute de client nu sint prescrise, pentru a le scadea din gestiunea dvs, trebuie sa intreprindeti toate diligentele pentru a stabili cauzele care au dus la aceasta situatie si remedierea acesteia.
Printre masuri amintim:

- verificarea pe exemplarul facturii ramase la dvs daca exista semnatura de primire a clientului. Daca exista, atunci veti remite clientului o copie a acestei facturi, cu mentiunea "Duplicat-inlocuieste factura initiala".

- verificare daca factura a fost emisa in baza unui contract si / sau a unei situatii de lucrari aprobate de client / proces verbal de predare-primire lucrari semnat de ambele parti / avize de expeditie / comanda din partea clientului etc. Daca factura a fost emisa conform unui astfel de document, veti inainta clientului un memoriu in care veti explica faptul ca factura a fost emisa in baza documentului respectiv, pe care apare si semnatura sa, anexind si copie de pe acesta.
- verificarea / interogarea persoanei care a emis factura: in ce baza a emis-o si daca avea calitatea de a emite facturi.
- verificarea modalitatii de transmitere a facturii catre client: prin posta cu confirmare de primire, prin curier - trebuie sa existe AWB-ul etc. Daca exista dovada primirii de catre client a facturii, ii veti inainta o copie de pe aceasta.
- daca obiectul facturarii au fost marfuri (bunuri) si clientul nu le-a receptionat, atunci in unitatea dvs, la inventarierea acestora, trebuia sa rezulte plus de inventar. In acest caz, in baza unui memoriu, a unei decizii a conducerii societatii in care se va explica situatia, se va storna factura respectiva.
- daca obiectul facturarii este o prestare de servicii care se desfasoara periodic sau continuu, atunci clientul ar trebui sa primeasca factura, fiind emisa in baza unui contract in care se prevede prestarea respectiva de servicii. Aici avem prevderea art. 180 alin. (2) din reglementarile contabile:
" In baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale."
- trebuie verificat pe exemplarul dvs daca pe factura sint mentionate toate elementele prevazute in codul fiscal la art. 155 alin. (5), in special la litera c): "data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data difera de data emiterii facturii;". De asemenea, trebuie verificat daca pe factura sint specificate elementele stipulate la punctul 72 alin. (3) din normele date in alicarea acestui articol:

"a) daca factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau inainte de data incasarii unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii;

b) in cazul in care factura este emisa in data in care a avut loc livrarea/prestarea sau incasarea unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii, care este aceeasi cu data livrarii/prestarii sau incasarii unui avans;

c) in cazul in care factura este emisa ulterior datei livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans, pe factura se va mentiona atit data emiterii facturii, cit si data livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans;".

In acelasi timp, trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 39 din OMFP 2861/2009 pentru aprobarea normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii:

"Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunind, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii."

Asadar, dupa depunerea tuturor diligentelor pentru stabilirea cauzelor si sanctionarea vinovatilor, daca este cazul, si numai daca se constata ca factura respectiva a fost emisa in mod eronat catre client, se poate intocmi un memoriu justificativ, in care se va explica faptul ca factura a fost emisa in mod incorect si se dispune anularea acesteia prin emiterea unei alte facturi cu semnul minus.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2024. Contribuabili care trebuie sa depuna D406 si persoane care NU au aceasta obligatie

    • SAF-T reprezinta un standard international utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori. La noi, sistemul a fost introdus inca din anul 2022 pentru anumiti contribuabili si se aplica amenzi destul de mari in cazul in care acestia nu isi indeplinesc obligatiile legale. Mai exact, pentru raportare in SAF-T trebuie depusa D406 -Declaratia informativa privind fisierul standard de control...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 25 octombrie 2024

    • ANAF a publicat Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024 pe site-ul oficial. Conform materialului, pana pe 25 octombrie 2024 trebuiesc depuse la fisc, de contibuabili, mai multe declaratii fiscale importante. Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta In 25 octombrie 2024 Vineri, 25 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea Declaratiei lunare privind obligatiile de plata la bugetul de stat – Formularul 100. Categorii de contribuabili: Contribuabilii care au...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Pensionarii platesc CASS pentru venituri din chirii? Ce spun specialistii

    • Veniturile din chirii, asa cum sunt definite in art. 83 din Codul Fiscal, sunt acele venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente. In aceasta categorie sunt incluse: veniturile din inchirierea bunurilor imobile (case, apartamente, terenuri); veniturile din inchirierea bunurilor mobile...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016