Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!

09-Apr-2014
5753
Este destul de intalnit riscul de neincasare a unui CEC sau bon emis de unele firme. Multe societati intampina astfel de probleme, iar solutionarea se face, in cele mai multe cazuri, in instanta. In cazul urmator, un client doreste sa achizitioneze marfa de la o societate cu plata la termen. Firma solicita bilet la ordin sau CEC, iar clientul a mentionat ca banca sa nu emite instrumente de plata si a sugerat incheierea unui contract de vanzare-cumparare in care sa se stipuleze ca plata va fi la 30 de zile.

Vom stabili daca in caz de neplata clientul poate fi silit sa achite numai pe baza contractului si in ce masura este mai eficient sa se ceara un CEC in loc de bilet la ordin.

Contractul incheiat cu clientul dumneavoastra este un acord scris ce intra sub incidenta Codul Comercial. Va recomand ca, indiferent de client, sa apelati la aceasta forma de incheiere a unei intelegeri comerciale. Contractul va stabili in mod clar si fara echivoc conditiile de livrare a marfii : termene, cantitati, calitate, valoare. In acelasi timp se vor stipula conditiile de plata: modalitati de plata, termene, penalitati datorate in cazul in care nu se indeplinesc conditiile asupra carora s-a convenit de partile semnatare si chiar daune material.

Nerespectarea de catre clientul dumneavostra a clauzelor contractuale cu privire la plata marfii livrate catre el de catre firma dumneavoastra, impreuna cu documentul care atesta acest lucru : factura si avizul de insotire a marfii (daca este cazul), vor sta la baza cererii de recuperare a creantei in instanta pe care aveti tot dreptul sa o depuneti in vederea recuperarii valorii pe care acesta o datoreaza catre companie. De asemenea, in cazul in care firma debitoare intra in procedura de insolventa, aceste documente: contract si facture de livrare vor sta la baza inscrierii companiei dumneavoastra in tabloul creditorilor, in vederea recuperarii de creanta.

Recomand incheierea unui contract cadru, indiferent de valoare sau cantitate a marfii de livrat, indifferent de modalitatea de plata (cash, OP si chiar CEC sau Bilet la ordin), cu conditia ca acesta sa fie corect intocmit, sa exprime clar si fara echivoc conditiile derularii afacerii.


De asemenea, recomand ca anterior demararii unei relatii economice, sa va verificati partenerii, clienti sau furnizori, atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vere fiscal, al probitatii lor pe piata, cat si al modului de a-si derula relatiile de afaceri cu alti parteneri. Este foarte simplu, avand in vedere ca informatiile primare sunt publice la Registrul comertului ori consultand in prima faza informatiile oferite de site-ul ANAF si al Ministerului de finante.

Multe din problemele ce apar intr-o relatie de afaceri ar putea fi evitate daca s-ar acorda o minima atentie credibilitatii sau situatiei faptice economice in care se afla partenerii carora urmeaza sa le livrati bunuri/prestari servicii sau celor de la care urmeaza sa achizitionati dumneavoastra.

In privinta CEC-ului si al Biletului la ordin, acestea sunt instrumente de plata bancara, reglementate prin Regulamentul 1 al BNR si prin Legea 58 si 59/1934.

Nimeni nu poate garanta 100% ca, daca vi s-a emis un CEC, Bilet la ordin sau o cambie, dumneavoastra veti incasa sumele ce vi se cuvin.

Doar ca, riscul de neincasare a unui CEC, se diminueaza, avand in vedere prevederile legale cu privire la faptul ca se considera incident de plata major, generand interdictie bancara, interzicandu-i-se titularului de cont care se afla in aceasta situatie sa mai emita CEC-uri pe o perioada de un an. Firma respectiva, care a inregistrat un incident de plata, va fi inregistrata in evidentele Centralei Incidentelor de Plati, figurand in baza de date pe o perioada de 7 ani.

Interdictia bancare pentru un incident de plata major apare in una din situatiile de mai jos:

- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului
- CEC refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara

Dar si in acest caz, dumneavoastra va trebui sa va recuperate creanta in instanta.

In schimb, conform prevederilor Titlui III “Dispozitii finale, penale si tranzitorii” , art.84 alin.(1) din Legea 59/1934 asupra CEC-ului, retinem ca se va pedepsi cu amenda de la 5.000 - 100.000 lei si inchisoare de la 6 luni pana la 1 an, afara de cazul cand faptul constituie un delict sanctionat cu o pedeapsa mai mare, in care caz se aplica aceasta pedeapsa:

1. Oricine emite un cec fara a fi avut autorizarea trasului;
2. Oricine emite un cec fara a avea la tras disponibil suficient, sau dupa ce a tras cecul si mai inainte de trecerea termenelor fixate pentru prezentare, dispune altfel, in total sau in parte de disponibilul avut;
3. Oricine emite un cec cu data falsa sau caruia ii lipseste unul din elementele esentiale aratate de alineatele 1, 2, 3 si 5 al art. 1 si art. 11;
4. Oricine emite un cec contrar dispozitiei ultimului alineat al art. 6.

Daca in cazurile prevazute de alineatele 2 si 3 de mai sus, emitentul procura trasului disponibilul necesar mai inainte de prezentarea cecului, pedeapsa se reduce la jumatate. Cand emiterea cecului se datoreaza unui fapt scuzabil, emitentul va fi aparat de pedeapsa.

Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul in care fapta constituie o infractiune sanctionata cu o pedeapsa mai drea (inselaciune in forma agravata), intrand sub incidenta Codului penal.

In schimb, emiterea un Ordin de plata pentru care nu exista acoperire la data valorificarii sale nu constituie infractiune daca nu exista elemente subiective sau obiective din care sa reiasa continutul constitutive al unei fapte penale, spre exemplu dovada existentei intentiei de savarsire a unei infractiuni de inselaciune, conform Codului Penal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016