Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Infractiunile prevazute de Codul fiscal

09-Apr-2009
5505

prof. dr. Tiberiu Medeanu


Universitatea de Vest din Timisoara

I. Imperfectiuni legislative

Codul fiscal adoptat in anul 2003 a prevazut cateva infractiuni, dar dupa cateva luni s-a decis transferarea acestora intr-un alt capitol, fara sa se coreleze terminologia in mod adecvat. Produsul ?uleiuri minerale? la care se refera unele infractiuni nu mai este definit, deducandu-se doar ca a fost inlocuit in unele capitole cu termenul ?produse energetice?. Unele infractiuni au fost prevazute si de Codul penal, adoptat prin Legea nr. 301/2004,
dar continutul unora difera de cele din Codul fiscal.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si fac dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

1. Evolutia sanctionarii infractiunilor in Codul fiscal

Codul fiscal din anul 2003 a prevazut un numar de 7 infractiuni in art. 245 din Titlul VII, Capitolul VIII, intitulat ?Sanctiuni?.

Acestea se refereau la fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului in legatura cu: cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor; achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati; utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice; achizitionarea sau livrarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime de la alti furnizori ori catre beneficiari neautorizati; comercializarea unor uleiuri minerale neaccizabile catre persoane neautorizate si comercializarea

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii

prin statiile de distributie a unor uleiuri minerale care nu corespund standardelor nationale de calitate1.

Aceste infractiuni erau pedepsite cu inchisoare, limitele generale ale sanctiunilor fiind de la 6 luni la 7 ani, in functie de natura si gravitatea faptelor. Cea mai severa pedeapsa, de la 2 la 7 ani, era prevazuta pentru livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie, fara prezentarea de catre cumparator a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata.

Sub aspectul gravitatii, urma cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata, sanctionata cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani. Celelalte fapte erau pedepsite cu inchisoare de la 1 la 3 ani.

Prin O.G. nr. 83/20042 au fost modificate unele prevederi din Codul fiscal, fara a fi vizat capitolul referitor la infractiuni. Legea nr. 494/2004, prin care a fost aprobata aceasta ordonanta, i-a modificat continutul, stabilind ca se abroga art. 245 referitor la infractiuni si se include in Titlul IX1, cu denumirea ?Infractiuni?. Acesta a fost introdus dupa art. 296, infractiunile fiind cuprinse in art. 2961 Cod fiscal. In cuprinsul legii nu s-a precizat data intrarii in vigoare, ramanand valabile prevederile din ordonanta pe care a aprobat-o, respectiv 1 ianuarie 2005.

2. Erori si omisiuni in reglementarea infractiunilor cu privire la accize

Majoritatea infractiunilor prevazute anterior de art. 245 au fost preluate de art. 2961 Cod fiscal., astfel incat s-a realizat doar transferarea textului, si nu dezincriminarea infractiunilor respective. Exceptia a constituit-o infractiunea prevazuta de art. 245 lit. g), constand in comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate. Aceasta nu a mai fost preluata de noua incriminare penala, faptele respective reprezentand numai contraventia prevazuta de art. 220 lit. v) Cod procedura fiscala. Continutul celorlalte infractiuni a ramas identic, exceptia reprezentand-o numai infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. e) referitoare la achizitionarea unor categorii de uleiuri minerale, in cuprinsul careia s-a adaugat sintagma ?care provin pe circuitul economic?.

Cu prilejul acestei modificari legislative au fost stabilite inca cinci infractiuni, prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k), referitoare la: producerea de produse accizabile, marcarea cu marcaje false a produselor accizabile; impiedicarea organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale; livrarea reziduurilor de uleiuri minerale catre alti clienti decat antrepozitele fiscale de productie; achizitionarea de catre antrepozitele fiscale de productie a reziduurilor de uleiuri minerale in conditii contrare legii.

La data de 7 decembrie 2004, printr-o alta ordonanta de urgenta3 a fost abrogata infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. a) Cod fiscal, referitoare la ?Cesionarea sau instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu exceptia celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a partilor sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de cesionare sau instrainare?.

O infractiune cu acelasi continut fusese introdusa in Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, la art. 459, amplasat in capitolul intitulat ?Delicte contra regimului fiscal?, fara sa se decida abrogarea ei. Limita minima a pedepsei prevazute de Codul penal era mai mare, situandu-se la un an, iar tentativa era pedepsita, spre deosebire de Codul fiscal.

In acelasi capitol din Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, grupate la art. 460-461, sunt reglementate si infractiunile prevazute de art. 2961 lit. c), d), e), f) si g) referitoare la unele operatiuni cu alcool sau cu uleiuri minerale4.

Infractiunea prevazuta de art. 461 alin. (2) din acest Cod penal are insa inteles diferit in privinta subiectului activ, pentru ca utilizeaza notiunea ?fara prezentarea catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?, in timp ce infractiunea prevazuta de art. 2961 Cod fiscal. se refera la ?prezentarea de catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?.

Absenta particulei ?de? in Codul penal schimba intelesul frazei, in sensul ca accizele ar trebui platite de vanzatorul uleiurilor minerale, care sa prezinte documente in acest sens cumparatorului. In realitate, prevederea corecta este cea din Codul fiscal,  pentru ca accizele se achita de catre cumparatorul produselor respective.

Desi noul Cod penal trebuia sa grupeze toate infractiunile din legile speciale, au ramas neincluse infractiunile prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k) Cod fiscal. Pe de alta parte, in art. 461 alin. (1) lit. c) din acest Cod penal este incriminata infractiunea de comercializare, prin pompele statiilor de distributie, de uleiuri minerale, benzina si motorina care nu corespund standardelor nationale de calitate, desi infractiunea similara din Codul fiscal a fost abrogata prin Legea nr. 494 din 12 noiembrie 2004.

Intrarea in vigoare a Codului penal a fost amanata succesiv, desi au trecut mai mult de patru ani de la adoptarea lui5.

In alternativa intrarii in vigoare a acestui Cod penal se vor accentua dificultatile de aplicare a dispozitiilor cu caracter penal din cauza reglementarii deosebite fata de Codul fiscal, a numeroaselor modificari si a dezincriminarii unor infractiuni.

Sub aspectul aplicarii legii penale in timp se constata ca infractiunile prevazute de art. 245 din Capitolul VIII au fost in vigoare in perioada 1 ianuarie 2004 ? 1 ianuarie 2005, fiind inlocuite apoi de infractiunile prevazute de art. 2961 din Codul fiscal. Exceptia o reprezinta infractiunile care au fost abrogate prin actele normative din 19 august 2004 si 7 decembrie 2004, in cazul carora discriminarea are efect retroactiv.

Codul fiscal a fost insotit de Norme metodologice de aplicare, adoptate numai in luna februarie 2004, care au suferit ulterior numeroase modificari6. Unele infractiuni din Codul fiscal sunt dependente si de anumite prevederi din Codul de procedura fiscala, care a fost modificat si republicat de numeroase ori in decurs de trei ani. Si prevederile acestui cod sunt insotite de Norme metodologice de aplicare, adoptate la cateva luni dupa intrarea lui in vigoare7.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si face dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

Note:

1 Codul fiscal din anul 2003, art. 245: ?Constituie infractiuni urmatoarele fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului autorizat sau al societatii:
a) cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori
ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata conform titlului VII, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea acestei operatiuni, in vederea efectuarii controlului
financiar-fiscal;
b) achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii
autorizati de astfel de produse, potrivit titlului VII;
c) utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor
alcoolice de orice fel;
d) achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, de la alti furnizori decat
antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatori autorizati potrivit titlului VII;
e) livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie fara prezentarea de catre cumparator, persoana
juridica, a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi
facturata;
f) comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de
inflamabilitate sub 850C, altfel decat direct catre utilizatorii finali, care folosesc aceste produse in scop industrial;
g) comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere
lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate.

2 O.G. nr. 83 din 19 august 2004, publicata in M.Of. nr. 793 din 27 august 2004, a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.

3 O.U.G. nr. 123/2004, publicata in M.Of. nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.

4 Infractiunile respective erau intitulate ?Nerespectarea regimului fiscal al alcoolului? si ?Nerespectarea regimului fiscal al uleiurilor minerale?.

5 In realitate, intrarea in vigoare a acestui Cod penal este incerta, din moment ce exista in prezent, in dezbatere publica, un alt proiect de Cod penal, radical diferit.

6 Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost aprobate prin H.G. nr. 44/2004, publicata in M.Of. nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

7 Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala au fost aprobate prin H.G. nr. 1.050/2004, publicate in M.Of. nr. 651 din 20 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 09 aprilie 2009


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Infractiunile prevazute de Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

  • DOSAR PFA 2017: Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?
    • Deoarece astfel de articole sub forma unor dosare cat mai cuprinzatoare pe o tema de interes s-au bucurat de succes, va propunem mai jos un dosar pe tema PFA-urilor in 2017 si a noutatilor fiscale care insotesc activitatea celor care aleg aceasta forma de organizare juridica. Astfel, tratam mai jos cateva subiecte importante, de la impozitele pe care le achita un PFA in 2017 si pana la obligatiile noi care apar din luna iulie 2017. PFA-urile platesc impozit specific in 2017? Persoanele juridice...» citeste mai departe aici

  • Vanzare produse sub cost. Cum se poate lichida stocul prin tranzactie catre alta firma?
    • In analiza de mai jos, o firma are un stoc expirat (aproximativ 220.000 lei), cu produse a caror durata de viata este de 12 luni utilizare si 18 luni depozitare. Produsele sunt in stoc de 5 ani si nu s-au mai comercializat. Firma doreste sa le vanda catre o societate cu o suma foarte mica (10.000 lei) care va recicla acest stoc. Din punct de vedere al cheltuielilor deductibile/nedeductibile, a impozitului pe profit si TVA, vom vedea cum se poate incheia aceasta tranzactie si care sunt...» citeste mai departe aici

  • In atentia celor care desfasoara activitati cu caracter ocazional in baza raporturilor de munca cu zilieri
    • Autoritatile fiscale reamintesc persoanelor interesate ca in Monitorul Oficial nr. 376/2017 a fost publicata Legea nr. 105/2017, prin care se aduc modificari si completari Legii nr. 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit si contributii: cum s-au modificat normele metodologice din Codul fiscal
    • Caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru. Scutirea se acorda pe perioada de derulare a contractului. - la determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.