Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Infractiunile prevazute de Codul fiscal

09-Apr-2009
5658

prof. dr. Tiberiu Medeanu


Universitatea de Vest din Timisoara

I. Imperfectiuni legislative

Codul fiscal adoptat in anul 2003 a prevazut cateva infractiuni, dar dupa cateva luni s-a decis transferarea acestora intr-un alt capitol, fara sa se coreleze terminologia in mod adecvat. Produsul ?uleiuri minerale? la care se refera unele infractiuni nu mai este definit, deducandu-se doar ca a fost inlocuit in unele capitole cu termenul ?produse energetice?. Unele infractiuni au fost prevazute si de Codul penal, adoptat prin Legea nr. 301/2004,
dar continutul unora difera de cele din Codul fiscal.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si fac dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

1. Evolutia sanctionarii infractiunilor in Codul fiscal

Codul fiscal din anul 2003 a prevazut un numar de 7 infractiuni in art. 245 din Titlul VII, Capitolul VIII, intitulat ?Sanctiuni?.

Acestea se refereau la fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului in legatura cu: cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor; achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati; utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice; achizitionarea sau livrarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime de la alti furnizori ori catre beneficiari neautorizati; comercializarea unor uleiuri minerale neaccizabile catre persoane neautorizate si comercializarea

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Protectia datelor cu caracter personal
Protectia datelor cu caracter personal
Vezi detalii
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii

prin statiile de distributie a unor uleiuri minerale care nu corespund standardelor nationale de calitate1.

Aceste infractiuni erau pedepsite cu inchisoare, limitele generale ale sanctiunilor fiind de la 6 luni la 7 ani, in functie de natura si gravitatea faptelor. Cea mai severa pedeapsa, de la 2 la 7 ani, era prevazuta pentru livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie, fara prezentarea de catre cumparator a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata.

Sub aspectul gravitatii, urma cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata, sanctionata cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani. Celelalte fapte erau pedepsite cu inchisoare de la 1 la 3 ani.

Prin O.G. nr. 83/20042 au fost modificate unele prevederi din Codul fiscal, fara a fi vizat capitolul referitor la infractiuni. Legea nr. 494/2004, prin care a fost aprobata aceasta ordonanta, i-a modificat continutul, stabilind ca se abroga art. 245 referitor la infractiuni si se include in Titlul IX1, cu denumirea ?Infractiuni?. Acesta a fost introdus dupa art. 296, infractiunile fiind cuprinse in art. 2961 Cod fiscal. In cuprinsul legii nu s-a precizat data intrarii in vigoare, ramanand valabile prevederile din ordonanta pe care a aprobat-o, respectiv 1 ianuarie 2005.

2. Erori si omisiuni in reglementarea infractiunilor cu privire la accize

Majoritatea infractiunilor prevazute anterior de art. 245 au fost preluate de art. 2961 Cod fiscal., astfel incat s-a realizat doar transferarea textului, si nu dezincriminarea infractiunilor respective. Exceptia a constituit-o infractiunea prevazuta de art. 245 lit. g), constand in comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate. Aceasta nu a mai fost preluata de noua incriminare penala, faptele respective reprezentand numai contraventia prevazuta de art. 220 lit. v) Cod procedura fiscala. Continutul celorlalte infractiuni a ramas identic, exceptia reprezentand-o numai infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. e) referitoare la achizitionarea unor categorii de uleiuri minerale, in cuprinsul careia s-a adaugat sintagma ?care provin pe circuitul economic?.

Cu prilejul acestei modificari legislative au fost stabilite inca cinci infractiuni, prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k), referitoare la: producerea de produse accizabile, marcarea cu marcaje false a produselor accizabile; impiedicarea organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale; livrarea reziduurilor de uleiuri minerale catre alti clienti decat antrepozitele fiscale de productie; achizitionarea de catre antrepozitele fiscale de productie a reziduurilor de uleiuri minerale in conditii contrare legii.

La data de 7 decembrie 2004, printr-o alta ordonanta de urgenta3 a fost abrogata infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. a) Cod fiscal, referitoare la ?Cesionarea sau instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu exceptia celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a partilor sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de cesionare sau instrainare?.

O infractiune cu acelasi continut fusese introdusa in Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, la art. 459, amplasat in capitolul intitulat ?Delicte contra regimului fiscal?, fara sa se decida abrogarea ei. Limita minima a pedepsei prevazute de Codul penal era mai mare, situandu-se la un an, iar tentativa era pedepsita, spre deosebire de Codul fiscal.

In acelasi capitol din Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, grupate la art. 460-461, sunt reglementate si infractiunile prevazute de art. 2961 lit. c), d), e), f) si g) referitoare la unele operatiuni cu alcool sau cu uleiuri minerale4.

Infractiunea prevazuta de art. 461 alin. (2) din acest Cod penal are insa inteles diferit in privinta subiectului activ, pentru ca utilizeaza notiunea ?fara prezentarea catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?, in timp ce infractiunea prevazuta de art. 2961 Cod fiscal. se refera la ?prezentarea de catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?.

Absenta particulei ?de? in Codul penal schimba intelesul frazei, in sensul ca accizele ar trebui platite de vanzatorul uleiurilor minerale, care sa prezinte documente in acest sens cumparatorului. In realitate, prevederea corecta este cea din Codul fiscal,  pentru ca accizele se achita de catre cumparatorul produselor respective.

Desi noul Cod penal trebuia sa grupeze toate infractiunile din legile speciale, au ramas neincluse infractiunile prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k) Cod fiscal. Pe de alta parte, in art. 461 alin. (1) lit. c) din acest Cod penal este incriminata infractiunea de comercializare, prin pompele statiilor de distributie, de uleiuri minerale, benzina si motorina care nu corespund standardelor nationale de calitate, desi infractiunea similara din Codul fiscal a fost abrogata prin Legea nr. 494 din 12 noiembrie 2004.

Intrarea in vigoare a Codului penal a fost amanata succesiv, desi au trecut mai mult de patru ani de la adoptarea lui5.

In alternativa intrarii in vigoare a acestui Cod penal se vor accentua dificultatile de aplicare a dispozitiilor cu caracter penal din cauza reglementarii deosebite fata de Codul fiscal, a numeroaselor modificari si a dezincriminarii unor infractiuni.

Sub aspectul aplicarii legii penale in timp se constata ca infractiunile prevazute de art. 245 din Capitolul VIII au fost in vigoare in perioada 1 ianuarie 2004 ? 1 ianuarie 2005, fiind inlocuite apoi de infractiunile prevazute de art. 2961 din Codul fiscal. Exceptia o reprezinta infractiunile care au fost abrogate prin actele normative din 19 august 2004 si 7 decembrie 2004, in cazul carora discriminarea are efect retroactiv.

Codul fiscal a fost insotit de Norme metodologice de aplicare, adoptate numai in luna februarie 2004, care au suferit ulterior numeroase modificari6. Unele infractiuni din Codul fiscal sunt dependente si de anumite prevederi din Codul de procedura fiscala, care a fost modificat si republicat de numeroase ori in decurs de trei ani. Si prevederile acestui cod sunt insotite de Norme metodologice de aplicare, adoptate la cateva luni dupa intrarea lui in vigoare7.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si face dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

Note:

1 Codul fiscal din anul 2003, art. 245: ?Constituie infractiuni urmatoarele fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului autorizat sau al societatii:
a) cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori
ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata conform titlului VII, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea acestei operatiuni, in vederea efectuarii controlului
financiar-fiscal;
b) achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii
autorizati de astfel de produse, potrivit titlului VII;
c) utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor
alcoolice de orice fel;
d) achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, de la alti furnizori decat
antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatori autorizati potrivit titlului VII;
e) livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie fara prezentarea de catre cumparator, persoana
juridica, a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi
facturata;
f) comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de
inflamabilitate sub 850C, altfel decat direct catre utilizatorii finali, care folosesc aceste produse in scop industrial;
g) comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere
lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate.

2 O.G. nr. 83 din 19 august 2004, publicata in M.Of. nr. 793 din 27 august 2004, a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.

3 O.U.G. nr. 123/2004, publicata in M.Of. nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.

4 Infractiunile respective erau intitulate ?Nerespectarea regimului fiscal al alcoolului? si ?Nerespectarea regimului fiscal al uleiurilor minerale?.

5 In realitate, intrarea in vigoare a acestui Cod penal este incerta, din moment ce exista in prezent, in dezbatere publica, un alt proiect de Cod penal, radical diferit.

6 Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost aprobate prin H.G. nr. 44/2004, publicata in M.Of. nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

7 Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala au fost aprobate prin H.G. nr. 1.050/2004, publicate in M.Of. nr. 651 din 20 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 09 aprilie 2009


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Infractiunile prevazute de Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA, situatie unica: 5.000 de amendamente depuse pentru a tergiversa adoptarea legii
    • Daca legea nu poate fi respinsa in intregime, atunci macar sa fie tergiversata pentru a nu intra in vigoare de la inceputul anului viitor. Cel putin acesta pare sa fie planul deputatilor USR care au in plan primul "filibuster" din Parlamentul Romaniei, apeland la o procedura prin care se tergiverseaza adoptarea unei legi prin dezbateri fara sfarsit. Deputatul Claudiu Nasui a declarat, potrivit HotNews.ro, ca USR a depus 5.000 de amendamente impotriva legii Spli TVA. "Adica 821 de pagini de...» citeste mai departe aici

  • Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar
    • Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar. Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage...» citeste mai departe aici

  • Romania IMM si PFA: afla ce cerinte are Comisia Europeana pentru autoritatile romane!
    • Potrivit Raportului Anual pentru IMM-urile Europene, prezentat, joi, la Tallinn, la evenimentul SME Assembly 2017, Comisia Europeana cere autoritatilor romane mai multa predictibilitate si stabilitate pentru firmele mici si mijlocii (IMM) din Romania. Acesta prezinta detaliat situatia afacerilor mici si mijlocii din statele membre, dar si a persoanelor fizice autorizate (PFA) si a altor profesionisti independenti. ”Legislatia trebuie sa fie previzibila, cu o utilizare mai sistematica si...» citeste mai departe aici

  • Deblocarea veniturilor debitorilor se va face intr-un timp relativ mai scurt
    • Formularul "Decizie de ridicare a masurilor de executare silita a sumelor datorate debitorului de catre terti" va fi emis si tiparit prin intermediul centrului de imprimare masiva, fapt care va conduce la deblocarea veniturilor pe care debitorul le are de incasat de la terti intr-un timp relativ mai scurt. De asemenea, aceasta masura va conduce si la reducerea timpului executorului fiscal si alocarea acestei resurse catre alte activitati in scopul eficientizarii colectarii creantelor bugetare....» citeste mai departe aici

  • Ionut Misa: Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al OECD
    • Ministrul Finantelor Publice, Ionut Misa a declarat recent ca Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si ca in acest sens vor fi realizate simplificarile si imbunatatirile necesare in ceea ce priveste legislatia fiscala. Ionut Misa a avut miercuri o intrevedere cu presedintele Forumului Global privind Transparenta si Schimbul de Informatii Fiscale din cadrul OECD, Monica Bhatia, in contextul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"