Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati ilegale.
Un element esential in aplicarea acestor masuri il reprezinta instruirea angajatilor, adaptata in functie de rolurile si responsabilitatile lor. In acest articol vom vedea care sunt obligatiile entitatilor raportoare, responsabilitatile ONPCSB, definitiile infractiunilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si pasii concreti care trebuie urmati pentru o instruire eficienta a personalului, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Ce este ONPCSB
ONPCSB, adica Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, este autoritatea care coordoneaza realizarea evaluarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel national, evaluare care se realizeaza in cooperare cu autoritatile si institutiile statului (exemplu: organele de urmarire penala, autoritati administrative autonome etc), asigurand totodata protectia datelor cu caracter personal.
Infractiunea de spalare a banilor
Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Manual de politici contabile - Stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAmortizarea unui apartament neutilizat in scop economic - tratament fiscal si concluzii dintr-un caz real verificat de ANAF citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul fiscal al veniturilor din premii ocazionale In cadrul unui eveniment organizat de societatea noastra pentru promovarea pachetelor turistice de croaziera, am acordat un premiu unei anagajate a unei societati partenere (prin...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabila In fisa rol a SC ABC SRL, la capitolul TVA, in data de 23.05.2025 sunt inscrise scaderi de sume din TVA de recuperat aferente anilor 2016-2019, in suma totala de 70.000 lei,...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulLichidare societate. Transmitere imobil O firma cumpara in 2021 un imobil (construit in 2020) cu suprafata utila 102 mp (suprafata desfasurata 140 mp) pentru sediul social, in valoare de 545.000 lei (cota Tva 19%), prin...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRevenire Am citit ca impozitul pe astfel de venituri ar fi 1% sau 3% in functie de vechimea actiunilor. Atasez document in acest sens.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
b) ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri de catre o alta persoana decat subiectul activ al infractiunii din care provin bunurile, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.
Infractiunea de finantare a terorismului
Constituie infractiune de finantare a terorismului colectarea sau punerea la dispozitie, direct ori indirect, de fonduri, licite sau ilicite, cu intentia de a fi folosite sau cunoscand ca acestea urmeaza a fi folosite, in tot ori in parte, pentru savarsirea actelor de terorism sau pentru sustinerea unei entitati teroriste si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
Savarsirea unei infractiuni in scopul obtinerii de fonduri, cu intentia de a fi folosite sau cunoscand ca acestea urmeaza a fi folosite, in tot sau in parte, pentru savarsirea actelor de terorism ori pentru sustinerea unei entitati teroriste, se pedepseste cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, al carei maxim se majoreaza cu 3 ani.
Cine sunt entitatile raportoare
Sunt entitatile reglementare de Legea 129/2019 care trebuie sa raporteze catre ONPCSB anumite tranzactii (tranzactiile suspecte si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele)Legea stabileste urmatoarele categorii de entitati raportoare:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
Inregistrare entitati raportoare in evidentele ONPCSB
Procedura de inregistrare este descrisa de Regulamentul ONPCSB privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (Ordin 47/2021).
Prezentul regulament stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare, in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (denumit in continuare Oficiu), prin intermediul aplicatiei "Sistemul electronic de transmisie de date" in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii celor 2 tipuri de rapoarte care vor fi mentionate mai jos, in continuarea articolului (raportul privind tranzactiile suspecte si raportul privind tranzactiile in numerar mai mari de 10.000 euro).
Pentru a vedea cum trebuie sa se inregistreze entitatea, click AICI»
Cand se face auditul intern
Entitatile reglementate au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor, atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:
a) total active: 16.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 50.
Pentru a vedea si cateva studii de caz importante privind auditarea, click AICI»
Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019
In continuare vedem cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019.
Entitatile reglementate asigura, cel putin o data pe an sau ori de cate ori se impune, instruirea corespunzatoare a angajatilor in baza politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor interne emise in acest sens.
Instruirea angajatilor se realizeaza in functie de rolul si atributiile acestora in cadrul entitatii reglementate.
Procesul de verificare si instruire corespunzatoare a angajatilor se realizeaza cel putin prin:
a) impunerea de standarde adecvate la angajarea persoanelor cu responsabilitati in aplicarea dispozitiilor prevazute de Lege;
b) includerea, dupa caz, in fisele de post ale angajatilor a atributiilor specifice si concrete ce le revin in ceea ce priveste aplicarea dispozitiilor prevazute de Lege;
c) participarea la programe de instruire avand ca scop recunoasterea de catre angajati a operatiunilor care pot avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului;
d) evaluarea periodica a cunostintelor angajatilor privind legislatia in vigoare in materia prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului si a modului de aplicare concreta si corespunzatoare, in cadrul intern, a obligatiilor ce le revin conform atributiilor primite in baza dispozitiilor Legii.