Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONPCSB si spalarea banilor. Ce trebuie sa stie firmele despre procedura de control

30-Mai-2025
1143
ONPCSB si spalarea banilor. Ce trebuie sa stie firmele despre procedura de control

In contextul preventiei si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului, ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor) joaca un rol esential in Romania. Aceasta autoritate coordoneaza evaluarea riscurilor si gestioneaza obligatiile de raportare ale entitatilor economice, contribuind la protejarea sistemului financiar si la asigurarea conformitatii legale.

Iar in acest articol vom vedea procedura de control realizata de ONPCSB, inclusiv aspectele privind raportarea tranzactiilor suspecte, obligatiile entitatilor raportoare, modul de desfasurare a controalelor si competentele personalului imputernicit. Este important ca firmele sa inteleaga aceste cerinte si proceduri pentru a se conforma legislatiei si a preveni eventualele sanctiuni.

Ce este ONPCSB

ONPCSB este Unitatea de Informatii Financiare a Romaniei si reprezinta autoritatea responsabila pentru coordonarea evaluarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel national. Aceasta evaluare se realizeaza in colaborare cu diverse autoritati si institutii ale statului, cum ar fi organele de urmarire penala si autoritatile administrative autonome, asigurand totodata protectia datelor cu caracter personal.

Oficiul coordoneaza raspunsul national la riscurile identificate si colaboreaza cu autoritatile si institutiile statului pentru a informa, de asemenea, Comisia Europeana, Autoritatea Bancara Europeana si statele membre.

Ce reprezinta infractiunea de spalare a banilor si infractiunea de finantare a terorismului

Infractiunea de spalare a banilor este definita prin schimbarea sau transferul de bunuri cunoscute a proveni din infractiuni, cu scopul de a ascunde sau disimula originea ilicita a acestora, precum si prin ocultarea adevaratei naturi si proveniente a bunurilor. Aceasta se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani. De asemenea, infractiunea de finantare a terorismului implica colectarea sau punerea la dispozitie de fonduri, licite sau ilicite, cu intentia de a fi folosite pentru acte de terorism sau de sustinere a entitatilor teroriste, fiind pedepsita cu inchisoare de la 5 la 12 ani si interzicerea anumitor drepturi. Comiterea unei alte infractiuni in scopul obtinerii de fonduri pentru acte de terorism atrage o majorare a pedepsei cu 3 ani.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Obligatii de raportare

Entitatile au urmatoarele obligatii de raportare:

A. Raportul pentru tranzactii suspecte

1.Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:

a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau

b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.

Entitatile raportoare considera ca suspecta tranzactia ce urmeaza a fi efectuata in situatia in care Oficiul solicita acest lucru si transmit un raport.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite de indata un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului atunci cand, din datele detinute, cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca bunurile/fondurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului.

B. Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune

Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei al sumelor prevazute din lege (exemplu: plafonul de 10.000 euro pentru tranzactii in numerar) , care au elemente comune cum ar fi:

  • partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali
  • natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile
  • sumele implicate.

De retinut: In situatia in care tranzactiile prevazute mai sus sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani.

Sunt exceptate de la obligatiile de raportare a tranzactiilor cu sume in numerar mai mari de 10.000 euro, urmatoarele operatiuni derulate in nume si pe cont propriu: intre institutii de credit, intre institutii de credit si Banca Nationala a Romaniei, intre institutii de credit si Trezoreria Statului, intre Banca Nationala a Romaniei si Trezoreria Statului, precum si operatiunile de vanzari efecte numismatice si preschimbare bancnote deteriorate sau iesite din circulatie, efectuate de Banca Nationala a Romaniei.

Cine sunt entitatile raportoare

Sunt entitatile reglementare de Legea 129/2019 care trebuie sa raporteze catre ONPCSB anumite tranzactii (tranzactiile suspecte si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele)

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Legea stabileste urmatoarele categorii de entitati raportoare:

a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;

b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;

c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;

Pentru a vedea toate entitatile raportoare, click pe ACEST articol>>

Cum se inregistreaza o entitate raportoare in evidentele ONPCSB

Procedura de inregistrare este descrisa de Regulamentul ONPCSB privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (Ordin 47/2021).

Prezentul regulament stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare, in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (denumit in continuare Oficiu), prin intermediul aplicatiei "Sistemul electronic de transmisie de date" in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii celor 2 tipuri de rapoarte mentionate mai sus (raportul privind tranzactiile suspecte si raportul privind tranzactiile in numerar mai mari de 10.000 euro).

Sistemul electronic de transmisie de date, denumit in continuare SETD, reprezinta platforma pusa la dispozitia entitatilor raportoare de catre Oficiu, in vederea inregistrarii si transmiterii de informatii prevazute de Lege.

Continuarea, in ACEST articol»

Cum se desfasoara controlul ONPCSB

Modul de organizare si desfasurare a activitatii de control la nivelul Oficiului se stabileste prin proceduri interne.

Controalele se realizeaza de catre personalul cu competente in acest sens din cadrul structurii de supraveghere si control a Oficiului.

Unele controale se desfasoara cu notificarea prealabila a entitatii, conform unor proceduri interne, in timp ce altele se desfasoara inopinat.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Ce este Notificarea prealabila

Notificarea prealabila reprezinta procedura prin care personalul cu atributii de control al Oficiului comunica, in prealabil, entitatii reglementate inceperea actiunii de control.

 Notificarea semnata de presedintele Oficiului va fi transmisa de catre personalul cu atributii de control al Oficiului entitatii supuse controlului.

Cum se face transmiterea Notificarii

Transmiterea notificarii se poate face astfel:

a) prin posta sau curierat, cu confirmare de primire;

b) prin telefax, posta electronica ori prin alte mijloace electronice de comunicare la distanta care asigura transmiterea textului notificarii, precum si confirmarea expedierii acesteia;

c) in persoana, reprezentantului legal sau, in lipsa acestuia, oricarui angajat al entitatii respective, sub semnatura confirmarii de primire.

Comunicarea notificarii se considera indeplinita la data si ora semnaturii de primire sau, dupa caz, la data si ora inscrise pe copia imprimata a confirmarii expedierii.

 Comunicarea notificarii se realizeaza cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data inceperii controlului.

Cand poate cere entitatea amanarea controlului

Dupa primirea notificarii, inainte de inceperea controlului, entitatea reglementata poate solicita in scris Oficiului, letric sau electronic, o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a controlului.

Motive justificate pentru amanarea datei inceperii controlului ONPCSB

Motivele justificate sunt: lipsa reprezentantului legal/imputernicitului entitatii controlate, in cazuri temeinic justificate de sanatate sau situatii deosebite familiale, deces, casatorie etc.

Orice modalitati de impiedicare cu intentie a realizarii controlului constituie contraventia de obstructionare a activitatii de control si, fara a fi limitative, pot consta in:

a) ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila;

b) impiedicarea accesului personalului cu atributii de control al Oficiului in sediul entitatii;

c) nefurnizarea, furnizarea cu intarziere sau furnizarea de date si informatii eronate personalului cu atributii de control al Oficiului;

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

d) absenta unui reprezentant legal/imputernicit al entitatii la initierea/inchiderea controlului.

In desfasurarea controalelor, personalul cu atributii de control al Oficiului are competenta teritoriala nationala si este investit cu exercitiul autoritatii de stat.

Unde se desfasoara controlul ONPCSB

Controlul se poate desfasura la sediul entitatii controlate, la sediul Oficiului sau la un sediu ales de comun acord de catre personalul cu atributii de control al Oficiului si reprezentantii entitatii controlate.

Ce obligatii are personalul imputernicit de a face controlul

In cadrul activitatii de control, personalul imputernicit in acest sens, in exercitarea atributiilor specifice, realizeaza cel putin urmatoarele:

a) prezinta reprezentantilor entitatilor controlate delegatia si legitimatia de control in care sunt mentionate temeiul legal al efectuarii controlului, perioada in care se desfasoara controlul, datele de identificare ale entitatii controlate si ale personalului cu atributii de control al Oficiului;

b) solicita reprezentantilor entitatilor controlate punerea la dispozitie/transmiterea in format letric sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta a documentelor, datelor si informatiilor pentru realizarea atributiilor specifice si poate retine copii ale documentelor verificate;

c) solicita, atunci cand este cazul, reprezentantilor legali si/sau angajatilor entitatii controlate note explicative pentru certificarea anumitor situatii sau imprejurari intalnite in cursul activitatii de control;

d) incheie note de constatare si, dupa caz, constata contraventii si aplica sanctiuni conform prevederilor legale, prin intocmirea de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016